معاون شهردار قم مطرح کرد؛

کاهش شدید استفاده از حمل و نقل عمومی از مشکلات جدی در شهر قم

ذاکریان گفت: کاهش شدید و فاجعه بار استفاده از حمل و نقل عمومی از مشکلات حمل و نقلی و ترافیکی این شهر است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛عباس ذاکریان معاون حمل و نقل و کنترل ترافیک شهرداری قم  در جلسه کارگروه حمل و نقل و رسانه قم در دفتر احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم در مجلسگفت: قم پس از تهران و مشهد سومین شهر کشور است که در خوشبینانه‌ترین وضعیت میزان استفاده شهروندان از حمل و نقل عمومی در مقایسه با یک دهه گذشته ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: سرانه سفر‌های درون شهری در قم ۱.۳ بود و روزانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار سفر درون شهری در قم انجام می‌شد، ولی هم اکنون نصف شده، ولی در مقابل آمار استفاده از خودرو‌های شخصی دو برابر شده است.

معاون شهردار قم گفت: سیاست اعمال شده در قم مانند تمام کلان شهر‌های کشور حرکت به سمت خودرو محوری است و به طرق مختلف استفاده از خودرو تسهیل می‌شود.

وی احداث خیابان‌های عریض و طویل، محور‌های دو طبقه و تقاطع‌های غیر همسطح را از جمله اقدام‌ها صورت گرفته برای ترغیب مردم به استفاده از خودرو‌های شخصی دانست، و افزود: تمام روش‌های حمل و نقلی منسوخ شده در دنیا در شهری مانند قم در حال اجرا است.

وی افزود: هم اکنون در کشور‌های جهان واژه رژیم جاده رایج شده یعنی به جاده رژیم می‌دهند و آن را لاغر می‌کنند تا حمل و نقل شخصی کمتری در آن انجام شود.

این مقام شهرداری قم با انتقاد از سیاست‌های حمل و نقلی اعمال شده در قم اذعان داشت: از طرفی مطلوبیت حمل و نقل عمومی را کاهش و برای حمل و نقل شخصی مطلوبیت ایجاد کردیم.

وی با بیان استفاده از خودروی شخصی موجب افزایش آلودگی هوا و تصادف‌های جاده‌ای می‌شود، تصریح کرد: به دلیل بالابودن هرینه کرایه حمل و نقل عمومی حتی در سفر‌های برون شهری نیز شهروندان استفاده از خودروی شخصی را بر خودروی عمومی ترجیج می‌دهند.

وی همچنین ایجاد زیرساخت‌های لازم برای حمل و نقل عمومی و پاک را موجب ایجاد چالش‌های اجتماعی دانست و خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم دو متر مربع از خیابان‌های شهدا و یا انقلاب اسلامی و آذر را به دوچرخه اختصاص دهیم این امر موجب نارضایتی مردم می‌شود.

ذاکریان همچنین استفاده از خودرو‌های شخصی را باعث کم شدن درآمد‌های رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی دانست و اظهار کرد: در حالی که در سال ۸۸ میزان جا به جایی مسافر در هر اتوبوس یکهزار تن بود، این آمار به ۳۰۰ مسافر کاهش پیدا کرده، ولی هزینه‌ها ۱۰ برابر بیشتر شده است.

معاون شهردار قم گفت: در سال ۸۸ قیمت هر دستگاه اتوبوس یک میلیارد ریال بود، و هم اکنون به ۱۵ میلیارد ریال رسیده است.

وی با بیان اینکه دولت سه سال است که حتی یک ریال نیز یارانه به حمل و نقل و عمومی اختصاص نداده است، گفت: دولت ۱۰ سال است که هیج کمکی به نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری نکرده و در حوزه تاکسی نیز یک سال و نیم است که سایت آن بسته شده و رانندگان نیز با توجه به عدم واگذاری تسهیلات کافی و بیش از ۲ برابر شدن قیمت پژو تاکسی امکان خرید تاکسی جدید را ندارند.

کارگروه حمل و نقل و رسانه قم با حضور احمد امیر آبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، معاون حمل و نقل و کنترل ترافیک شهرداری قم و نمایندگان بخش خصوصی حوزه حمل و نقل قم و اصحاب رسانه تشکیل و در آن وضعیت حمل و نقل قم مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/الف

از مشکلات جدی در شهر قم کاهش استفاده از حمل و نقل عمومی است

برچسب ها: شهرداری ، حمل ونقل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.