هپاتیت C را بیشتر بشناسیم

بیشتر افراد مبتلا به ویروس هپاتیت C، هیچ نشانه‌ای حس نمی‌کنند و در بسیاری از موارد حتی ممکن است ندانند که این ویروس در بدنشان وجود دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مصطفی ابراهیمی مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: هپاتیت به معنای التهاب کبدی است و هپاتیت C نوعی عفونت واگیردار است که با ویروس عامل این بیماری ایجاد شده و با حمله به کبد، باعث التهاب کبد می‌شود.

وی ادامه داد: هپاتیت C یکی از چندین نوع ویروس عامل هپاتیت بوده و به عنوان یکی از جدی‌ترین این ویروس‌ها از آن یاد می‌شود که در اثر ارتباط با خون آلوده و بیشتر در پی استفاده از سرنگ مشترک در معتادان تزریقی منتقل می‌شود.

مصطفی ابراهیمی تصریح کرد: هپاتیت C اغلب علامتی از خود نشان نمی‌دهد و علایم آن می‌تواند شامل خستگی، تب، تهوع و اشتهای کم، درد مفاصل و ماهیچه ها، زرد شدن پوست و سفیدی چشم ها، مدفوع زرد یا کم رنگ باشد.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: راه انتقال هپاتیت C شامل انتقال راه تماس جنسی، در معرض خطر تماس با وسایل و تجهیزات آلوده به خون قرار گرفتن و خالکوبی و سوراخ کردن گوش با لوازم غیراستریل است.

وی گفت: مواردی که هپاتیت C از آن‌ها منتقل نمی‌شود، شامل استفاده از ظروف مشترک، شیردادن به نوزاد، بغل کردن، بوسیدن، دست دادن، سرفه و یا فین کردن است، همچنین این ویروس از راه مواد خوارکی و آب نیز منتقل نمی‌شود.

مصطفی ابراهیمی ادامه داد: برای پیشگیری از مبتلا شدن به هپاتیت C واکسنی وجود ندارد و بهترین راه تشخیص، انجام آزمایش است.

انتهای پیام/چ

آشنایی با هپاتیت C

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.