کوهپایه زاده در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

۱۸ شرکت فناور در دل علوم پزشکی ایران/ لزوم ورود بانک‌ها و حتی خیرین به حوزه علم و فناوری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بانک‌ها و خیرین می‌توانند حضور موثری در تولید و پرورش علوم داشته باشند.

جای خالی خیرین و سرمایه گذاران در برنامه‌های تحقیقاتیجلیل کوهپایه زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در حاشیه سمپوزیم پوست، ترمیم سلول‌های بنیادی و پزشکی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:‌ دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال ۱۳۹۶ جریان جدیدی را آغاز کرد و وارد رویکرد‌های جدیدی از آموزش در حوزه سلامت شد که آن را دانشگاه نسل سوم می‌نامیم، شاید این واژه در ابتدا به نظر تکراری برسد، سال‌های قبل هم صحبت‌هایی از دانشگاه نسل سوم وجود داشت، اما در این سال‌ها با تلاش همکارانمان، دانشگاه نسل سوم از یک شعار به یک برنامه تبدیل شد.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۶ برنامه چهار ساله استراتژیکی برای رسیدن به این امر در نظر گرفته شده  است تا بتوانیم هرچه زودتر به این مهم دست پیدا کنیم؛ اکنون می‌توانیم شاهد باشیم که اقدامات خوبی در دانشگاه و معاونت فناوری و پژوهشی دانشگاه صورت گرفته است و به اهدافی که مد نظر داشتیم نزدیک‌تر می‌شویم.

کوهپایه زاده بیان کرد: فرصت‌های زیادی در دانشگاه وجود دارد که باید از آن‌ها به درستی استفاده کنیم و فرصت‌های جدیدی برای آیندگان به وجود بیاوریم، باید فرهنگ سازی‌های مناسب برای حرکت دادن دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و همچنین برای دانشجویان، اساتید و مدیران بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد، همچنین فعالیت‌ها به سمتی حرکت کند که برخی از مصادیق و آموزه‌ها، حرکت دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه نسل سوم را ملموس‌تر کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: در نهایت همه این تلاش‌ها در دانشگاه علوم پزشکی ایران منجر به ایجاد مرکز رشد اتاق تمیز، شتاب دهنده فناوری اطلاعات، پارک فناوری علوم سلامت و غیره شد و این موارد همان بستری است که منجر به ایجاد خروجی‌هایی محصول محور می‌شود.

وی افزود: در چند سال اخیر حدود ۵۰ هسته فناوری و حدود ۱۸ شرکت فناور از دانشگاه علوم پزشکی ایران مجوز‌های لازم را اخذ و فعالیت خود  آغاز کرده اند.

کوهپایه زاده با اشاره به برگزاری رخداد‌های مختلفی مثل رسانه‌های دیجیتال سلامت، تلکس  گفت: از جمله فعالیت‌های مهمی که در دانشگاه مثل دانشگاه نسل سوم انجام می‌شود، تغییر مقررات و بهبود نگاه آموزشی است؛ بنابراین قوانین و مقررات باید با توجه به نگاه امروز دانشگاه و شرایط فعلی تنظیم شود.

دانشگاه علوم پزشکی به دنبال گسترش زیست بوم فناوری‌

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: اساتید دانشگاهی و مسئولان وزارت بهداشت باید تلاش کنند تا فرصت‌های جدیدی در این سطوح ایجاد کنند؛ اگر بخواهیم از فرصت‌های که داریم به درستی استفاده کنیم باید زیست بوم فناوری‌های دانشگاه‌ها گسترش پیدا کند که این امر تغییراتی مثل فرهنگ سازی، تغییر قوانین، تبدیل دانش بنیادین به دانش بالینی و مواردی از این قبیل را احتیاج دارد.

وی با اشاره به تأثیرات مثبت انجام چنین تغییراتی تشریح کرد: یکی از موضوعاتی که نسبت به آن کمتر توجه می‌شود، سرمایه گذاری در این شرکت‌ها است؛ بانک‌ها و حتی خیرین می‌توانند حضور موثری در تولید و پرورش علوم کشور، تولید محصولات دانش بنیان و عملیاتی شدن فعالیت‌های دانشگاهی داشته باشند.

کوهپایه زاده بیان کرد: دانشگاه‌ها تنها نیاز به ساخت ساختمان و خرید وسایل ندارند. در بسیاری از مناطق ساختمان‌های اضافی در دانشگاه‌ها وجود دارد، دغدغه اصلی ما دانشی است که باید به عمل تبدیل شود و سرمایه گذار‌ها نیز باید در این رشته‌ها همراهی کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران یادآوری کرد: امیدوار هستیم با دید مثبتی که به  تولید علم و تبدیل آن به فعالیت‌های عملی داریم به پیشرفت مناسبی در سطح کشور و به خصوص در دانشگاه علوم پزشکی ایران دست پیدا کنیم تا کشور به حرکت در مسیر درست ادامه دهد؛ تولید بستری برای پرورش علم باید به یکی از وظایف دانشگاه‌ها تبدیل شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.