ساخت بزرگ‌ترین تلسکوپ زمینی در نیمکره شمالی/ ماشین زمان در جزیره هاوایی فعال می‌شود

جزیره هاوایی منطقه‌ای فوق العاده جذاب برای ستاره شناسان است، ولی ساخت و ساز بی رویه انواع تلسکوپ‌های فضایی سبب خشم و ناراحتی اهالی بومی این جزیره اقیانوسی شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از مدت‌ها بحث و جدال بین ساکنان بومی جزیره هاوایی و مقام‌های سازمان بین المللی رصدخانه TMT درباره موقعیت مکانی محل احداث یک تلسکوپ فوق العاده بزرگ، سرانجام دادگاه رای به ساخت تلسکوپ فضایی داد.
 

این تلسکوپ فضایی با نام تلسکوپ ۳۰ متری Thirty Meter Telescope به اختصار TMT به گفته کارشناسان بزرگ‌ترین تلسکوپ زمینی در نیمکره شمالی کره زمین خواهد بود.
 
در مجموعه جزیره‌های هاوایی به دلیل موقعیت خاص جزیره‌ها، وجود ابر‌های کم در آسمان و هوای نسبتا پاکیزه آن در طول سال‌ها به وفور  انواع تلسکوپ‌های آینه‌ای درمناطق مختلف ساخته شده است؛ آخرین تلسکوپی که دانشمندان می‌خواهند در این جزیره بسازند تلسکوپ ۳۰ متری است  که درمنطقه Mauna Kea  راه اندازی می‌شود.
 
 
این منطقه جزیره‌ای آتش فشانی است و بنا بر باور‌های قدیمی اهالی بومی منطقه‌ای ویژه است؛ از زمان تصویب پروژه احداث تلسکوپ تاکنون اهالی بومی به شدت با ساخت آن مخالفت کرده و به دادگاه شکایت کرده اند.
 
تلسکوپ زمینی ۳۰ متری دارای آینه‌ای بزرگ‌تر از ابعاد یک زمین بسکتبال خواهد بود و کار ساخت آن یکی از گران‌ترین پروژه‌های مرتبط با حوزه نجوم است؛ کارشناسان برآورد کرده‌اند هزینه ساخت این تلسکوپ افزون بر ۲ میلیارد دلار شود.
 
اختلاف بین ساکنان بومی و کارشناسان سازنده تلسکوپ بیش از یک دهه است که ادامه دارد و به گفته کارشناسان موقعیت بسیار مناسب منطقه Mauna Kea سبب می‌شود تا بهترین اولویت برای ساخت تلسکوپ زمینی باشد.
 

ساخت تلسکوپ ۳۰ متری با همکاری تیم‌هایی پژوهشی از کشور‌های مختلف دنیا از جمله سازمان بین المللی رصد خانه TMT به رهبری دانشگاه کالیفرنیا، موسسه فناوری کالیفرنیا و کشور‌های ژاپن، چین، هند و کانادا ساخته خواهد شد.
 
مهندسان سازمان بین المللی رصد خانه TMT اعلام کرده اند درصورت تصویب نشدن طرح ساخت تلسکوپ ۳۰ متری در هاوایی این تلسکوپ را در مجموعه جزیره‌های قناری احداث خواهند کرد.
 
ساکنان بومی با اعتراض به آسیب زیست محیطی جزیره اعلام کرده اند درنظر دارند طرحی برای برچیده شدن ۵ تلسکوپ زمینی که پیش‌تر در مناطق ارزشمند جزیره ساخته شده است اجرایی کنند و پس از تخریب تلسکوپ‌ها پوشش زیستی منطقه را به وضعیت اولیه خود باز گردانند.
 
کارشناسان اعلام کرده‌اند کار ساخت تلسکوپ ۱۰متری حداقل ۱۰ سال به طول می‌انجامد و با توجه به وسعت پروژه، منطقه گسترده‌ای از Mauna Kea تحت ساخت و ساز قرار می‌گیرد تا  تلسکوپ بر فراز یکی از بلند‌ترین قله‌های کوه در هاوایی ساخته شود.
 

محققان امیدوار هستند با راه اندازی این تلسکوپ فوق پیشرفته بتوانند به اطلاعات منحصربه فردی درباره فضا دست یابند.
 
 
با استفاده از تلسکوپ و آینه منحصربه فرد آن اخترشناسان می‌توانند در زمان سفر کنند و فضا را در حدود ۱۳ میلیارد سال گذشته مورد بررسی و مطالعه قراردهند و به اطلاعات جدیدی درباره شکل گیری جهان و تشکیل منظومه شمسی و کهکشان راه شیری دست یابند.
 
منبع: nytimes
 
انتهای پیام/
 

هاوایی؛ جزیره‌ای درمحاصره تلسکوپ‌های زمینی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار