در طرح جامع توسعه حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع (ع) به تصویب رسید؛

امامزاده موسی مبرقع (ع)،سومین قطب زیارتی قم می شود

بعد از حرم بانوی کرامت(س)ومسجد مقدس جمکران،امامزاده موسی مبرقع (ع) شاخص‌ترین مکان زیارتی قم است.

امامزاده موسی مبرقع (ع)،سومین قطب زیارتی قم می شودبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛حجت الاسلام یوسف احمدی،معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه قم، روز پنجشنبه بیستم تیرماه با اشاره به نقش و جایگاه امامزاده موسی مبرقع (ع) گفت:طرح جامع توسعه حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع (ع) به تصویب رسیده است و  با تعیین حرم این امامزاده به عنوان سومین قطب زیارتی قم، بودجه‌ای برای توسعه آن در نظر گرفته شده است.

وی  ادامه داد: تملک بسیاری از واحد‌های مسکونی و صنفی اطراف حرم مطهر بر اساس طرح جامع توسط شهرداری انجام شده است که با تکمیل آن، شاهد توسعه صحن‌ها، شبستان‌ها و همچنین پارکینگ‌های حرم مطهر امامزاده مبرقع خواهیم بود.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه قم، افزود: در طرح جامع حرم امام زاده موسی مبرقع (ع)، ساخت حوزه علمیه در کنار آن نیز پیش بینی شده است.

وی گفت: این امامزاده عظیم الشان فرزند بلافصل امام جواد (ع) و از جمله امامزادگانی است که مورد عنایت ویژه علما و بزرگان بوده است که باید برنامه ریزی لازم برای معرفی آن حضرت در سطح استان و کشور انجام شود.

احمدی با بیان اینکه در بقعه امامزاده موسی مبرقع (ع) ٤٣ امامزاده مدفون است، اظهار داشت: ٤٢ طایفه در عراق از نسل امام موسی مبرقع (ع) هستند که شامل سادات رضوی، برقعی، تقوی، اخوی، ابن الرضا، شریفی و سایر است.

وی با بیان اینکه حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع (ع) زائرانی از کشور‌های مختلف از جمله هند، پاکستان و عراق زائران بسیاری دارد گفت: این موضوع توسعه بیش از پیش حرم را ضروری کرده است.

ابواحمد موسی مبرقع (ع)، فرزند امام نهم شیعیان جوادالائمه (ع) و برادر تنی امام هادی (ع) است. ایشان در سن ۴۰ سالگی از مدینه به قم مهاجرت کرد و تا پایان عمر در این شهر ساکن بود. مرقد مطهر آن حضرت در خیابان طالقانی (آذر) قم واقع شده است.

بعد از حرم مطهرحضرت معصومه (س) و مسجدمقدس جمکران، بقعه امامزاده موسی مبرقع (ع) فرزند بلافصل امام جواد (ع) شاخص‌ترین مکان زیارتی قم است.

برگزاری کنگره بین المللی تکریم امامزاده موسی مبرقع (ع) و تصویب پیگیری ثبت ۲۲ ربیع الثانی به نام امامزاده موسی مبرقع (ع) در تقویم رسمی کشور از جمله اقدام‌های مسئولان فرهنگی قم برای معرفی این امامزاده عظیم الشان است.

حضرت موسی مبرقع (ع) در سال ۲۱۴ هجری قمری در شهر مدینه به دنیا آمد و در بیست و دوم ربیع الثانی سال ۲۹۶ هجری قمری در شهر مقدس قم وفات یافت.

مزار این امامزاده در محله چهل اختران قم واقع است. آن حضرت از جمله محدثان بزرگ تاریخ تشیع به شمار می‌آید و از قول ایشان روایت‌های متعددی در کتاب‌های حدیثی وجود دارد.

۴۴۴ امامزاده در ۹۴ بقعه در قم مدفون هستند.

انتهای پیام/ش

طرح جامع توسعه حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع (ع)

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.