استاد دانشگاه تهران گفت: اخذ مالیات از واحدهای تولیدی بدون شناسایی فعالیت های مولد از غیر مولد به تولید ضربه می زند.

نقش مالیات در رونق تولید/ضرورت تفکیک فعالیت اقتصادی مولد و غیر مولد برای اخذ مالیاتحسین وکیلی استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی تهران در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  اظهار کرد: نبود توجه کافی سیاست گذاران مالیاتی به فضای کسب و کار از عوامل کند کننده و بازدارنده فعالان اقتصادی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به مشکلات و شرایط کنونی بخش تولید افزود: ماشین آلات فرسوده، کمبود منابع مالی و مواد اولیه، رونق تولید و فعالیت‌های اقتصادی را با مشکل مواجه کرده است و در این شرایط نباید ما با ابزار مالیات  موانع جدی برای رشد واحد‌های تولیدی و صنعتی ایجاد کنیم.

وکیلی درباره اخذ مالیات از واحد‌های مولد و غیر مولد بیان کرد: وظیفه سازمان‌های نظارت کننده، شناسایی واحد‌های فعال اقتصادی است. باید برای واحد‌هایی که فعالیت تولیدی دارند و رونق تولید محصولات آن‌ها می تواند به خودکفایی و رفع نیاز‌های ملی کمک کند معافیت مالیاتی در نظر گرفته شود و در مقابل برای فعالان غیر مولدی که فرار مالیاتی دارند از جمله دلالان، خریداراران و فروشندگان اقلامی همچون، ارز، طلا، اتومبیل و مسکن برخورد جدی مالیاتی لازم است.

وی تاکید کرد: نظام مالیاتی باید توجه ویژه‌ای به واحد‌هایی که به تولید ناخالص داخلی کشور کمک می‌کنند داشته باشد.


بیشتر بخوانید:رقم فرارهای مالیاتی به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسید/هرگز به دنبال فشار به مودیان خوش حساب نیستیم


این استاد دانشگاه لازمه‌ توانایی تفکیک واحد‌های مولد از غیر مولد را شفاف سازی نظام مالیاتی کشور دانست و گفت: علاوه بر این عواملی، چون تبدیل سیستم‌های شناسایی منابع مالیاتی به یک سیستم سالم همچنین معرفی واحد‌های فعال و موفق در جهت کمک به اقتصاد و شناسایی و افشای فعالیت‌هایی که نه تنها سازنده نیستند بلکه باعث افزایش تورم و بالارفتن نرخ بیکاری در جامعه هستند امری ضروری است.

وی اعمال مالیات چشم بسته بر مودیان مالیاتی را از عوامل له شدن واحد‌های مولد در چرخ دنده‌های تولید و بدتر شدن اوضاع اقتصادی کشور دانست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار