مریخ نورد «کنجکاو» رمز و راز سیاره سرخ را کشف می‌کند/ کاوشگری که در آستانه بازنشستگی قرار دارد

سیاره مریخ دارای ویژگی است که تنها مریخ نورد ناسا را دچار چالش کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از وقوع توفان بسیار شدید در سیاره مریخ در تابستان گذشته که سبب توقف و بازنشستگی اجباری مریخ نورد فرصت شد، ناسا تنها یک مریخ نورد فعال درسطح سیاره به نام کنجکاوی دارد.
 

افزون بر کنجکاوی سطح نشین اینسایت هم بر سطح سیاره سرخ حضور دارد که با هدف حفاری اعماق مریخ به سوی سیاره پرتاب شده و امکان حرکت و جابه جایی ندارد.
 

مریخ نورد کنجکاوی در سال ۲۰۱۱ به سیاره مریخ پرتاب و درسال ۲۰۱۲ برسطح آن فرود آمده است. از آن زمان تاکنون مریخ نورد بیش از ۲۰.۹۱ کیلومتر برسطح سیاره مریخ حرکت کرده و به تصویربرداری از سطح سیاره و آزمایش نمونه‌های خاک و سنگ پرداخته است.
 
یکی از جدیدترین مشکل‌هایی که برای ادامه ماموریت مریخ نورد کنجکاوی پیش آمده است تخریب چرخ‌های آلومینیومی آن در اثر برخورد با سنگ‌های نوک تیز قرمز رنگ سیاره مریخ است. این مریخ نورد دارای چرخ‌هایی آلومینیومی با طراحی ویژه برای حرکت برسطح‌های ناهموار است، اما در طول سال‌ها حرکت برسطح سنگ‌های نوک تیز به تدریج چرخ‌های مریخ نورد آسیب جدی دیده است و امکان تعویض آن‌ها وجود ندارد.
 

دانشمندان ناسا به طور مرتب با استفاده از دوربین نصب شده در بدنه مریخ نورد وضعیت چرخ‌های آن را بررسی می‌کنند و برای افزایش طول عمر ماموریت مریخ نورد سرعت حرکتی آن را کاهش داده اند، به گفته دانشمندان وضعیت مریخ نورد این روز‌ها به گونه‌ای است که هرگونه فرمان حرکتی اشتباه یا یک دستورغیرضروری می‌تواند سبب آسیب دیدگی جدی چرخ‌ها و نابودی ماموریت ۲.۵ میلیارد دلاری ناسا شود.
 
به گفته دانشمندان تا ارسال نسل جدید مریخ نوردهایی، چون مارس ۲۰۲۰، مریخ نورد کنجکاوی تنها مریخ نورد فعال درسیاره مریخ است و بازنشستگی پیش از موعد آن می‌تواند سبب تاخیر در دریافت اطلاعات بیشتر درباره سیاره مریخ و ماموریت ارسال انسان به سیاره سرخ شود.
 

درطول سال‌ها مریخ نورد کنجکاوی اطلاعات فراوان به زمین ارسال کرده است که از آن جمله می‌توان شناسایی منبع متان به تازگی درسطح سیاره را نام برد.
 
کشف مولکول گاز متان به گفته دانشمندان می‌تواند نشان دهنده وجود منشا بیولوژیکی برسطح سیاره و درنهایت اثبات وجود گونه‌ای از حیات باشد.
 
مریخ نورد کنجکاو کشف مولکول متان را با استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی همراه خود به نام SAM به دست آورده است.
 
متان یک مولکول بسیار مهم برای میکروب‌های موجود برروی زمین است و کشف آن در سایر سیاره‌ها می‌تواند نشانه‌های از وجود میکروب‌های بسیار کوچک درآنجا باشد.
 
پیش‌تر در زمان ماموریت واکینگ در دهه ۱۹۷۰ به سیاره مریخ دانشمندان شواهدی از وجود متان در سیاره مریخ را در تصاویر ارسالی مشاهده کرده بودند. برخی کارشناسان اعتقاد دارند افزایش میزان متان درسیاره سرخ می‌تواند به دلیل دگرگونی در اتمسفر سیاره باشد و دلیلی بر اثبات وجود حیات نیست. به گفته محققان آن‌ها هنوز نتوانسته اند منبع اصلی تولید متان در سیاره را شناسایی کنند، زیرا این احتمال وجود دارد متان در اثر فعل و انفعال‌های شیمیایی عنصر‌های اتمسفر سیاره تولید شده باشد.
 
برای کسب اطلاعات جدید مریخ نورد کنجکاوی باید به ادامه ماموریت خود ادامه دهد و نمونه‌های مناسب را استخراج و تجزیه تحلیل کند، اما با توجه به ارسال مریخ نورد در سال‌های گذشته به فضا و وجود فناوری‌های قدیمی در آن امکان مطالعه دقیق‌تر عنصر‌ها با استفاده از ابزار‌های تعبیه شده برسطح مریخ نورد امکان پذیر نیست.

منبع: cnet
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار