گزارش/

جزئیات نصب سومین سکوی تولیدی فاز ۱۴ پارس جنوبی / میزان برداشت گاز از فاز ۱۴ پارس جنوبی به ۵۶ میلیون مترمکعب می‌رسد

سومین سکوی تولیدی فاز ۱۴ پارس جنوبی امروز نصب و تا ۴۵ روز دیگر آماده بهره برداری می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سکوی B فاز ۱۴ پارس جنوبی که ۲۱ خردادماه از یارد شرکت ایزوایکو در بندرعباس بارگیری شده بود، صبح امروز (شنبه، ۲۲ تیرماه) با مساعد شدن شرایط جوی، در موقعیت آب‌های خلیج فارس نصب شد.

طرح توسعه فاز ١٤

اهداف طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی عبارت است از تولید روزانه ۵۶.۶ میلیون متر مکعب گاز غنی، تولید روزانه ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، تولید سالانه ۱.۰۵ میلیون تن گاز مایع "LPG" (پروپان و بوتان)، تولید سالانه ۱ میلیون تن اتان به منظور تأمین خوراک واحد‌های پتروشیمی و همچنین تولید روزانه ۴۰۰ تن گوگردتاسیسات.

بخش دریایی این طرح چهار سکوی دریایی جمعاً ۴۴ حلقه چاه در فاصله ۱۰۵ کیلومتری ساحل کنگان وجود دارد و دو رشته خط لوله ۳۲ اینچ دریایی انتقال گاز به طول تقریبی (هر خط) ۱۰۵ کیلومتر و همچنین دو خط لوله ۴ اینچ دریایی جهت انتقال محلول گلایکول به طول تقریبی (هر خط) ۱۰۵ کیلومتر تاسیسات.

بخش دیگر این طرح توسعه مربوط به حوزه ساحلی می‌شود که عبارت است از واحد‌های دریافت و جداسازی گاز و میعانات، تثبیت میعانات گازی.

چهار ردیف تصفیه گاز شامل واحد‌های شیرین سازی، نمزدایی، تنظیم نقطه شبنم و مرکاپتان‌زدایی هر کدام به ظرفیت پالایش ۵۰۰ میلیون فوت مکعب در روز را دارد.

واحد فشرده سازی و تراکم گاز جهت صادرات  واحد‌های استحصال و بازیافت گوگرد به همراه واحد جداسازی و دانه بندی گوگرد و واحد احیاء منواتیلن گلایکول؛ سرویس‌های جانبی شامل بخار، توزیع برق، آبگیری از دریا و سرویس‌های متفرقه از قبیل نیتروژن، هوای فشرده و ... ؛ سیستم تصفیه آب‌های صنعتی و فاضلاب و سیستم‌های مشعل جهت تخلیه اضطراری؛ سیستم سوخت گاز و دیزل پالایشگاه ؛ سیستم آب آتشنشانی (مخزن و تلمبه‌ها و شبکه) اطاق‌های کنترل، پست‌های برق، آزمایشگاه، انبار، کارگاه، دفاتر و ... ؛ چهار مخزن جهت ذخیره و صادرات میعانات گازی از جمله این بخش‌ها به شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش در سال گذشته دو سکوی گازی طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با ظرفیت استخراج روزانه هر کدام ۵۰۰ میلیون فوت مکعب (معادل ۱۴/۲ میلیون متر مکعب) وارد مدار تولید شده و گاز استحصال شده از این دو سکو پس از فرآورش در یکی از پالایشگاه‌های منطقه کنگان به شبکه سراسری گاز منتقل می‌شود.


بیشتر بخوانید: نصب سومین سکوی تولیدی فاز ۱۴ پارس جنوبی 


رویدادی که رخ داد عملیات نصب سومین عرشه دریایی فاز ۱۴ است که پس از راه‌اندازی، روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز (معادل ۱۴/۲ میلیون مترمکعب) به ظرفیت تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی می‌افزاید.

سکوی گازی ۱۴ b، نزدیک به ۲۴۰۰ تن وزن دارد و بیست و یکم خرداد ماه از یارد صنعتی ایزوایکو در بندرعباس بارگیری و توسط شناور تندگویان برای نصب در موقعیت دریایی خود، وارد آب‌های خلیج فارس و مرز آبی مشترک ایران و قطر شده است.

نکته حائز اهمیت آن است که تمامی مراحل تامین قطعات، ساخت، بارگیری، انتقال، نصب و راه‌اندازی این سکو‌های غول‌پیکر گازی توسط شرکت‌ها و متخصصان داخلی انجام شده است.

برداشت ۵۶ میلیون متر مکعب گاز ازفاز ۱۴ پارس جنوبی

براساس این گزارش محمد مهدی توسلی پور در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه عملیات ساخت سکوی سوم طرح فاز ۱۴ b پارس جنوبی توسط یک پیمانکار داخلی به نام شرکت ایزیکو از ۳۱ ماه پیش آغاز شده است گفت: امروز شاهد آخرین مرحله نصب سکو بودیم و با نصب این سکو روزانه ۱۴ میلیون متر مکعب برداشت گاز از میدان گازی پارس جنوبی محقق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فاز ۱۴ پارس جنوبی دارای ۴ سکو و ۴۴ حلقه چاه است که در هر سکو ۱۱ حلقه چاه در نظر گرفته شده است.

توسلی پور اظهار کرد: در سال ۹۷، ۲ سکو از ۴ سکو نصب و در مدار تولید قرار گرفت و سکوی سومی که ۱۴b است امروز نصب شد و ۴۵ روز عملیات راه اندازی آن به طول می‌انجامد.

وی افزود: با تکمیل حفاری آخرین موقعیت این طرح که موقعیت D است و در مهر ماه امسال محقق می‌شود روزانه ۲۸ میلیون متر مکعب برداشت گاز خواهیم داشت.

مجری طرح فاز پارس جنوبی ۱۴ بیانکرد: با برداشت این میزان از گاز، ۵۶ میلیون متر مکعب برداشت گاز از فاز ۱۴ پارس جنوبی تا پایان سال محقق می‌شود.

بر اساس این گزارش وزن سکوی سوم ۲۴۰۰ تن بوده و عملیات حفاری چاه‌های آن نیز به پایان رسیده است. به این ترتیب پس از نصب سکوی ۱۴ B و پایان عملیات هوک‌آپ، راه‌اندازی و تکمیل خط لوله دریا، امکان ارسال روزانه ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز (۱۴.۱ میلیون مترمکعب) از سکوی ۱۴ B به خشکی فراهم می‌شود.

بخش فراساحل فاز ١٤ پارس جنوبی شامل چهار سکو (دو سکوی اصلی و دو سکوی اقماری) هرکدام با ظرفیت برداشت ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز از مخزن پارس جنوبی است و سکوی ۱۴ B، دومین سکوی اصلی و سومین سکو از چهار سازه تولیدی این طرح است.

پیش از این، برداشت از دو سکوی ۱۴ A و ۱۴ C به میزان یک میلیارد فوت مکعب گاز غنی از میدان مشترک پارس جنوبی در سال ۱۳۹۷ محقق شده است.

تا به امروز معادل ۲۵ فاز پارس جنوبی وارد مدار شده و ایران هم اکنون در برداشت گاز از قطر پیشی گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار