موگرینی: علی‌رغم بهبود اوضاع در عراق این کشور همچنان نیازمند حمایت است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه اوضاع در عراق رو به بهبود است، تاکید کرد وضعیت موجود هنوز شکننده و نیازمند حمایت جامعه جهانی است.

موگرینی: علی‌رغم بهبود اوضاع در عراق این کشور همچنان نیازمند حمایت استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با وزیر خارجه عراق با اشاره به آخرین سفرش به عراق در ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ و در ابتدای شروع کار خود به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: امروز با چشمان خود می‌ببینم که وضعیت چگونه در بغداد و در عراق بهبود یافته است. این بدان معناست که آنچه در عراق رخ داده یکی از اتفاق‌های مثبتی است که ما در این سال‌ها شاهد بوده‌ایم، البته هنوز وضعیت شکننده و نیازمند توجه و حمایت جامعه جهانی است.

موگرینی افزود: از طرف اتحادیه اروپا در اینجا هستم تا حمایت تمام و همبستگی کامل و همچنین همکاری مشترک اتحادیه اروپا را برای تثبیت نتایج مثبت بدست آمده در عراق نه تنها به خاطر مردم این کشور بلکه به خاطر امنیت و ثبات منطقه اعلام کنم. این یک اولویت برای اتحادیه اروپا است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به مذاکرات خود با محمدعلی الحکیم، وزیر خارجه عراق افزود: ما مفصل درباره تنش‌های در حال تشدید در اطراف عراق، ضرورت جلوگیری از وخامت اوضاع و نیز ضرورت پرهیز از خطای محاسباتی که می‌تواند منجر به پیامد‌های بسیار خطرناکی برای عراق و فراتر از آن شود و همچنین ضرورت کاهش تنش‌ها و پیدا کردن و ایجاد راه‌هایی برای گفت‌وگو و زندگی در کنار هم، تبادل نظر کردیم.

وی تاکید کرد: تجربه اروپایی نشان می‌دهد که حتی در سخت‌ترین شرایط همواره نشستن پای میز و صحبت کردن بهتر از در پیش گرفتن راه‌های ناشناخته‌ای است که می‌تواند خطرناک باشد. به همین دلیل ما به طور کامل از ایده پیشنهادی عراق در زمینه برگزاری یک کنفرانس منطقه‌ای حمایت می‌کنیم. اتحادیه اروپا به طور کامل حامی چنین کنفرانسی است و کاملا آمادگی دارد تا از این ایده که از هر لحاظ می‌تواند مفید باشد، حمایت کند.

موگرینی اعلام کرد: ما همواره بر روی همکاری منطقه‌ای سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و اعتقاد داریم و تجربه ما نشان می‌دهد این کار به ویژه در مواردی که مشکلاتی وجود دارد بسیار مهمتر است.

موگرینی با قدردانی و حمایت از سیاست بین‌المللی و منطقه‌ای عراق که به گفته وی متوازن بوده و این کشور را به سمت روابط خوب با همسایگان رهنمون می‌کند، گفت: ما در زمینه این رویکرد کاملا پشت سر شما ایستاده ایم. وی با اشاره به همکاری دوجانبه اتحادیه اروپا و عراق گفت: اتحادیه اروپا همیشه چه در شرایط سخت و چه در شرایط کنونی که همه چیز در حال بهبود است، به میزان زیادی نه تنها به لحاظ سیاسی، بلکه از نظر فنی و مالی در عراق سرمایه گذاری کرده است. موگرینی با اشاره به سرمایه گذاری بیش از ۱.۲ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا در عراق از سال ۲۰۱۴ به بعد، اظهار داشت: ما می‌دانیم که سرمایه گذاری در امور خدماتی و کمک‌های بشردوستانه برای مردم عراق، بهترین سرمایه گذاری برای امنیت و ثبات است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به مذاکرات خود با مقامات عراقی در زمینه کمک اتحادیه اروپا به عراق برای برقراری ثبات در مناطق آزاد شده و حمایت از برنامه اصلاحات دولتی در این کشور، گفت: علاوه بر چگونگی اجرای توافقنامه همکاری و سرعت بخشیدن به اجرای این همکاری‌ها با وزیر خارجه و نخست وزیر عراق در مورد برخی از موضوعات مربوط به سیاست خارجی منطقه‌ای، وضعیت منطقه و نیاز به کاهش تنش‌ها و اجتناب از ماجراجویی‌های خطرناک و نیز وضعیت فلسطین گفت‌وگو کردیم.

موگرینی تصریح کرد: ما در این زمینه اشتراک نظر داریم که تنها راه حل اجرایی، تشکیل دو دولت است که در آن اورشلیم (بیت المقدس اشغالی) به عنوان پایتخت مشترک اسرائیل و فلسطین تعیین شود. کما اینکه اتحادیه اروپا با تمام اعضای اتحادیه عرب هم در این زمینه دارای موضع مشترک است.

موگرینی با اشاره به مذاکرات خود با مقامات عراقی درباره سوریه و لیبی گفت: موافقت کردیم که همکاری مان را در این زمینه طی ماه‌های آینده تقویت کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: عراق ، اتحادیه اروپا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار