سرپرست وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد؛

سال آینده؛ ایجاد رشته‌های الکترونیک و کامپیوتر در مدارس سمپاد/ ۱۰۵ هزار مربی پیش‌دبستانی مشمول استخدام هستند

حسینی گفت: آنچه در مجلس مصوب شده است برای وزارتخانه‌ها قید اجرایی دارد، بنابراین تمام افراد مشمول قانون استخدام می‌شوند.
 
سال آینده؛ ایجاد رشته‌های الکترونیک و کامپیوتر در مدارس سمپاد/ ۱۰۵ هزار مربی پیش‌دبستانی مشمول استخدام هستندبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  جواد حسینی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش در کنگره ملی پرسش مهر که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: در نوزدهمین پرسش مهر کلیدی ترین موضوع نظام تعلیم و تربیت پرسیده شد که سه بخش دارد اول آنکه چه چیزی در نظام تعلیم و تربیت آموختید، کدام معلم بیشترین نقش در مهارت آموزی داشت، کدام مهارت برای آینده کشور مورد نیاز است؟.

وی ادامه داد: بیش از دو میلیون اثر در این زمینه از سوی دانش آموزان و معلمان به دبیرخانه پریش مهر رسید و امروز بیش از ۲۰۰ نفر تجلیل می‌شوند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در سال های ۱۹۰۰ تا ۱۹۵۰ پیرامون سرمایه نیروی انسانی، پژوهشی هایی انجام شد، گفت: نیروی انسانی  پر بازده ترین سرمایه در آموزش و پرورش است و کشورهایی که سرمایه گذاری بیشتری در این زمینه داشتند چهار و نیم برابر رفاه اجتماعی در این کشورها افزایش یافت.

آموزش و پرورش باید از حافظه محوری دور باشد

حسینی ادامه داد: در دهه ۱۹۷۰ سهم انتقاد به نظام تعلیم و تربیت افزایش یافت، به این صورت که اول آنکه آموزش و پرورش باید از حافظه محوری دور باشد، مهم ترین محور تحقق عدالت اجتماعی باشد و روحیه پرسش‌گری و نقادی را افزایش دهد اما آنطور که شایسته است، عمل نکرد.

وی ادامه داد: امروز آموزش و پرورش مهارت های فنی و حرفه ای را به عنوان سیاست جدی در دستور کار خود قرار داده است و در مهارت های انتقادگری و حل مسئله کل نظام برنامه درسی را براساس سند تحول بنیادین تغییر می دهیم همچنین فرآیندهای یاددهی و یادگیری را به این سمت می بریم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: در دهه ۷۰ به نظام تعلیم و تربیت ۳ انتقاد اساسی وارد شد اول اینکه باید در نظام تعلیم و تربیت روحیه انتقادی، پرسش‌گری، دوری از حافظه محوری و تحقق عدالت اجتماعی به نتیجه برسد و آنطور که شایسته و بایسته است انجام نشد.

حسینی بیان کرد: سوال روحانی نشانه توجه به مهارت های زندگی و مهارت های فنی و کاربردی است همان موضوعی که دقیقا در دهه ۷۰ به آن انتقاد وارد شد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش امروز مهارت های فنی و حرفه ای را به عنوان سیسات جدی را در دستور کار قرار داده است.

حسینی بیان کرد: چند سیاست عمده آموزش و پرورش به دنبال تقویت مهار ت پرسشگری، انتقاد گرو تفکر خلاق و حل مساله است که کل نظام و برنامه درسی درسی را براساس آن تغییر می دهیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: برای مهارت های فنی و حرفه ای بیش از ۹۰۷ هزار دانش‌آموز در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند و نسبت ۳۶ درصدی را دارند.

حسینی به سیاست توسعه متوازن رشته‌های متوسطه اشاره و تصریح کرد: توجه به توسعه هرم شغلی، برگزاری مسابقات شغلی و علمی و عملی مورد توجه است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال تحصیلی 98-97 حدود ۲۲ درصد دانش‌آموزان تحت‌ پوشش این طرح قرار می‌گیرند، همچنین در طرح ملی نوجوان و جوانان خوارزمی در متوسطه اول بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ دانش‌آموز تحت‌پوشش هستند.

وی ادامه داد: در مدارس استعدادهای درخشان، سمپاد مهارتی را سیاست‌گذاری کردیم و تکنولوژی‌های برتر و میانی را در سطح ملی و بین‌المللی به‌ صورت رشته‌محل ضمیمه هنرستان‌ها اجرا می‌کنیم. از سال ۹۹ نیز در مدارس سمپاد رشته‌های شبکه، نرم‌افزار، کامپیوتر و گرافیک اجرا می‌شوند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: هدف ما این است که دانش‌آموزان پس از فراغت از متوسطه دوم، حداقل یک مهارت را یاد گرفته باشند‌.

۲۵ هزار نیرو وارد دوره های مهارت آموزی می شوند

سرپرست وزارت آموزش و پرورش  در جمع خبرنگاران درباره وضعیت استخدام معلمان حق التدریس و مربيان پیش دبستانی اظهار کرد: آنچه در مجلس مصوب شده است برای وزارتخانه ها قید اجرایی دارد، بنابراین تمام افراد مشمول قانون استخدام می شوند اما فیدهای برای آن داریم.

وی ادامه داد: امسال ۲۵ هزار نیرو از طریق دوره چهار ساله دانشگاه فرهنگیان و ۲۰ هزار نفر از طریق ماده ۲۸ و استخدام مربیان پیش دبستانی وارد دوره های مهارت آموزی می شوند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۱۰۵ هزار مربی پیش دبستانی مشمول استخدام هستند، گفت: با توجه به اینکه برای مهر ۶۰ هزار بازنشسته داریم اما با تمهیدات اندیشیده از جمله بکارگیری معلمان خرید خدمات، حق التدریس و اضافه کردن ساعات آموزشی ۱۰۷ هزار کلای درسی بدون معلم نمی‌مانند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۲۵ تير ۱۳۹۸
این مدیرای مدارس جوری با والدین برخورد میکنن که بفهمن اگه پول ندین بچه اشون رو اذیت میکنن و اونام از ترس میدن
آخرین اخبار