چرا مالکان خودرو‌های اروندی در منطقه آزاد تجمع کردند؟

مالکان خودرو‌های اروندی روز گذشته در اعتراض به توقف ۱۸ ماهه خودرو‌های خود در گمرک منطقه آزاد اروند تجمع کردند و خواستار حل فوری این مشکل شدند.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،مالکان خودروهای اروندی که ۱۸ ماه است خودروی آنها در گمرک منطقه آزاد اروند در شرایطی نامناسب جوی متوقف شده روز گذشته در اعتراض به ترخیص نشدن خودروی خود در مقابل در سازمان منطقه آزاد اروند تجمع کردند.

سید علی موسوی معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار‌های منطقه آزاد اروند در این باره گفت:در بحث ترخیص خودرو‌های بالای ۲۵۰۰ سی سی ممنوعیت ترخیص بر عهده منطقه آزاد و راهور نیست و همه مسائل به گمرک باز می‌گردد.

حل مشکل نیاز به مصوبه دولت دارد

وی افزود: رفع وضعیت موجود مصوبه دولت را می‌طلبد و در واقع تمام تلاش دستگاه‌های اجرایی و مدیران سازمان رفع وضعیت موجود است. نمایندگان دو شهرستان آبادان و خرمشهر در مجلس، رئیس گمرک ایران و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند پیگیر موضوع هستند که امیدواریم با نگاه مثبت دولت هر چه سریع‍تر این مشکل را برطرف شود.

معاون سرمایه گذاری منطقه آزاد اروند با اشاره به اینکه این ممنوعیت مربوط به خودرو‌های ۲۵۰۰ سی سی به بالا است، افزود: همه خودرو‌های کمتر از ۲۵۰۰ سی سی ترخیص شدند و در حال حاضر ۲۵۰ خودرو در گمرک خرمشهر رسوب کرده که محدودیت و ممنوعیت دولت را دارد و از معاونت حقوقی رئیس جمهور، گمرک ایران و راهور کشور پیگیر این موضوع هستیم.

بلاتکلیفی مالکان خودرو

یکی از مالکان خودرو‌های محصور شده در گمرک خرمشهر با بیان اینکه همه هزینه‌های بیمه و عوارض را پرداخت کرده‌ایم، اما ۱۸ ماه است که خودرو‌ها در گمرک منطقه آزاد اروند، دپو شده‌اند، اظهار کرد: اگر ورود این گونه خودرو‌ها به منطقه آزاد اروند ممنوع بوده چرا اجازه واردات داده‌اند؟

محمد نصیری با اشاره به بلاتکلیفی مالکان خودرو در منطقه آزاد اروند، افزود: ما را در یک دور سلسله باطل می‌چرخانند، به منطقه آزاد میرویم، می‌گویند که مشکل شما مربوط به راهور است به راهور می‌رویم، معتقدند که حل مشکل با گمرک است و وقتی به گمرک مراجعه می‌کنیم می‌گویند ترخیص خودرو‌ها نیازمند مجوز سازمان منطقه آزاد اروند است.

یکی دیگر از مالکان خودرو‌های توقیف شده در گمرک منطقه آزاد اروند نیز گفت: این خودرو‌ها را به‌صورت قانونی در سال ۹۶ وارد کردیم و همه مراحل قانونی را طی کردیم. تا جایی پیش رفتیم که قرار شد خودرو‌ها پلاک گذاری شوند و بعد از اتلاف وقت زیاد بهانه مسؤولان منطقه آزاد اروند در ترخیص نکردن خودروها، گفتند که مشکل پلاک قدیم و جدید برای این خودرو‌ها وجود دارد.

علیرضا بندری با اشاره به تجمع روز گذشته در منطقه آزاد اروند عنوان کرد: ما به این معترضیم که روزانه ۶۰ هزار تومان بابت پارکینگ این خودرو‌ها پرداخت می‌کنیم درحالی که همه هزینه‌ها را پرداخت کرده‌ایم و مشکل عدم ترخیص خودرو‌ها به ما باز نمی‌گردد.

نگهداری خودرو در بدترین شرایط

یکی دیگر از مالکان خودرو‌های دپو شده در گمرک منطقه آزاد اروند گفت: این خودرو‌ها در بدترین شرایط و با هزینه نگهداری بالا قرار دارند. حاضریم تمام تعهدات لازم را بدهیم و تا تعیین نکلیف خودرو‌ها صبر کنیم و حتی پلاک دریافت نکنیم، ولی حداقل خودروهایمان در پارکینگ منازلمان نگه داری شوند تا مکلف به پرداخت هزینه‌های چند برابری پارکینگ نشویم.

علی محتشم گفت: از دادستان به عنوان مدعی العموم درخواست داریم به موضوع ورود کند و یا از طریق دیوان عدالت اداری پیگیر حل این معضل شود، زیرا برای خرید این خودرو هم منزلم را فروخته ام وهم وام گرفته ام و حالا کارد به اسخوانم رسیده است.

سجاد حیاوی یکی دیگر از مالکان این خودرو‌ها گفت: منطقه آزاداروند موافقت خود را با خروج خودرو‌ها اعلام کرده است، ولی این موافقت ضمنی بوده و اجرایی و مستند نیست.

وی با بیان اینکه خسارت خودروهایمان را از طریق مراجع قضائی مطالبه می‌کنیم، گفت: ۷۰ درصد این خودرو‌ها زیر ۲۵۰۰ سی سی هستند و پلیس راهور بلامانع بودن ترخیص خودرو‌ها را اعلام کرده است، اما هنوز هم خودرو‌ها ترخیص نشده‌اند.

مصوبه دولت بعد از ورود خودرو‌ها بود

محمد ادیب‌کیا رئیس گمرک منطقه آزاد اروند نیز با بیان اینکه مصوبه هیئت دولت در خصوص خودرو‌های وارداتی بالای ۲۵۰۰ سی سی بعد از ورود این خودرو‌ها صادر شده است، اظهار کرد: متأسفانه این مصوبه هیئت دولت مناطق را مستثنی نکرده است.

وی افزود: در حال حاضر معاون سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند در حال پیگیری این موضوع از طریق معاون وزیر صنعت است و به زودی جلسه سه جانبه‌ای با حضور پلیس راهور استان، مدیرکل گمرک خرمشهر و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود تا وضعیت این خودور‌ها تعین تکلیف شود.

وی بیان کرد: یکی دیگر از موضوعات مطرح شده این است که مسئله این خودرو‌ها در شورای تأمین طرح شود و استاندار خوزستان با اختیارات این شورا به موضوع ورود کند، ولی این جلسه به دلیل مشکلات پس از سیل هنوز برگزار نشده است.

ادیب‌کیا گفت: سازمان منطقه آزاد اروند خود را متعهد می‌داند که مشکل خودرو‌ها را از طریق مراجع قانونی پیگیری و در اسرع وقت حل و فصل کند.

خودرو‌های مذکور قبل از تصویب قانون ممنوعیت ورود خودرو به منطقه آزاد اروند وارد شده‌اند. همچنین سند، تشریفات گمرکی و شماره گذاری این خودرو‌ها قبل از تصویب قانون ممنوعیت انجام شده است.

این در حالی است که مصوبه ممنوعیت ورود خودرو در اردیبهشت ماه سال ۹۷ به تصویب رسیده، ولی معلوم نیست چرا خودرو‌های وارد شده قبل از این تاریخ در پارکینگ توقیف شده‌اند؟ از طرفی نگهداری این خودرو‌ها در معرض آفتاب، گرد و خاک آسیب جدی به آن‌ها وارد می‌کند و هزینه پارکینگ برای مالکان سر سام آور است، به همین دلیل می‌طلبد که مسؤولان مربوطه به فکر راه حل اساسی و نهایی برای حل این موضوع باشند.

انتهای پیام/ د

منبع:فارس

تجمع مالکان خودروهای اروندی

برچسب ها: گمرک ، تجمع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.