ثبت کشمش سنتی در فهرست آثار ناملموس میراث فرهنگی کشور

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی ملکان گفت:کشمش سنتی روستای قوریجان در فهرست آثار نامملوس میراث فرهنگی کشور به ثبت رسید.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،  خادمی  رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی ملکان گفت:در این روستا کشمش بصورت کاملا سنتی از هنگام برداشت تا زمان خشک شدن عمل آوری می‌شود.

وحید خادمی افزود:در این روستا برای عمل آوری کشمش از گوگرد ومشابه آن استفاده نمی‌شه بلکه با پهن انگور در زمین مدتی آفتاب زدن بصورت کاملا ارگانیک خشک می‌شود

وی گفت: با وجود اینکه بیش از ۹۰ درصد انگور در این شهرستان به روش‌های جدید خشک وعمل می‌شود هنوز در این روستا روش سنتی مرسوم است.

رییس اداره میراث فرهنگی وگردگشری همچنین ثبت دوشاب بخش لیلان در فهرست آثار ناملموس میراث فرهنگی کشور خبرداد وافزود: آثار وتنوره‌های به جا مانده از ۳ هزار سال پیش در این بخش، حکایت از قدمت دوشاب پزی در این بخش دارد.

خادمی گفت:به این خاطر دوشاب نیز به نام این بخش در فهرست آثار ناملموس به ثبت رسیده است وبخاطر معرفی هرچه بیشتر دوشاب جشنواره‌های متعددی در شهرستان ملکان برگزار می‌شود.

گفتنی است: شهرستان ملکان با تولید ۲۶۰ هزار تن انگور در سال مقام اول استان ودوم کشور را داراست.

 

انتهای پیام/ش

کشمش سنتی در فهرست آثار ناملموس میراث فرهنگی کشور به ثبت رسید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار