رییس کل بانک مرکزی در اصفهان؛

ارزش پول ملی با تولید ملی شکل می‌گیرد/ شوک ارزی تخلیه شد/ بانک مرکزی نرخ ارز را تعیین نمی‌کند

ارزش پول ملی با تولید ملی شکل می‌گیرد/ ۱۲ میلیارد دلار تامین ارزی برای واردات در سه ماه ابتدایی سالهمتی گفت: ارزش پول ملی با تولید ملی شکل می گیرد و وظیفه بانک مرکزی این است که شرایط را طوری مدیریت کند که نرخ ارز بر مبنای نرخ واقعی خود شکل بگیرد.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، همتی رییس بانک مرکزی گفت: در حال حاضر کشور در شرایط ویژه اقتصادی و تحریم‌های بی سابقه است، اما این شرایط برای ما فرصتی برای تقویت تولید و توجه به فعالان اقتصادی است.

وی ادامه داد: سال گذشته شرایط سختی را پشت سر گذاشتیم، اما با این وجود تولید ناخالص نفت ما فقط ۱.۸ کاهش داشت که می توان این رقم را با تقویت واحد‌های تولیدی جبران کرد.

رییس کل بانک مرکزی گفت: سال گذشته ۴۲ میلیارد دلار تامین ارزی داشتیم و در سه ماه ابتدایی امسال ۱۲ میلیارد دلار تامین ارزی برای واردات داشتیم که این عدد در شرایط دشوار تحریم‌ها بسیار قابل توجه است.

همتی با اشاره به اینکه با وجود کارشکنی‌ها و تلاش برای کاهش ارزش پول ملی، توانستیم ثبات کاهشی برای نرخ ارز ایجاد کنیم ادامه داد: ارزش پول ملی با تولید ملی شکل می گیرد و وظیفه بانک مرکزی این است که شرایط را طوری مدیریت کند که نرخ ارز بر مبنای نرخ واقعی خود شکل بگیرد و ما برای ارز نرخ تعیین نمی کنیم.


خودروری سازی، صنعتی ۵۰ ساله که هنوز نوزاد است


رییس کل بانک مرکزی گفت: متاسفانه در صنعت خودرو سازی  هنوز وابسته هستیم و بعد از گذشت ۵۰ سال این صنعت هنوز در حد نوزاد باقی مانده است.

همتی تاکید کرد: خیلی به ما پیشنهاد و تاکید می شود که واردات خودرو آزاد شود، ولی این امر تولید ملی را ضعیف کرده  و سبب می شود هیچ وقت در صنعت خودرو سازی به خودکفایی نرسیم.

وی افزود: بسیاری از واحد‌های تولیدی ما به دلیل افزایش نرخ ارز دچار کمبود نقدینگی شده اند که باید مورد حمایت قرار گیرند و بانک مرکزی هم طرح‌های ویژه‌ای برای تامبن نقدینگی این واحد‌ها دارد و بانک‌ها هم باید در این زمینه حمایت‌های لازم را انجام دهند.

همتی با تاکید بر اینکه بالا بردن بدون مدیریت نقدینگی، تورم را در حامعه بالا می برد، گفت: دو وظیفه مهم بانک مرکزی تقویت تولید ملی و تامین ارز کالا‌های اسایب و مواد اولیه و ضروری است


 انتهای پیام/م
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار