هرگز دارو را همراه با این نوشیدنی‌ها نخورید!

نوشیدنی‌های معمولی از آب میوه‌ها گرفته تا نوشیدنی‌های کافئین دار مانند قهوه یا چای ممکن است اثربخشی دارو‌های خاصی را کاهش دهند و وضعیتی ایجاد کننده که تهدید کننده سلامت است.

هرگز دارو را همراه با این نوشیدنی‌ها نخورید!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، خطرناک‌ترین نوشیدنی‌هایی که ممکن است برای استفاده از برخی دارو‌های خاص انتخاب کنید، از این قرار است:

آب گریپ فروت: آب گریپ فروت بر روی ۵٠ نوع داروی مختلف، اثر منفی می‌گذارد (از جمله داروهای استاتین). با توجه به اینکه اثر این آب این میوه مرکباتی بیش از ٢۴ ساعت در بدن باقی می‌ماند، تغییر زمان مصرف دارو نمی‌تواند مشکل را برطرف کند و فرد باید صبر کند تا بیش از ٢۴ ساعت از زمان مصرف آب گریپ فروت بگذرد و بعد دارورا مصرف کند و یا اینکه باید از نوشیدن آب گریپ فروت خودداری نماید.

آب انار: در آب انار آنزیمی وجود دارد که باعث شکسته شدن بسیاری از داروهای ضد فشار خون می‌شود.

شیر، شیرسویا، اسموتی های حاوی شیر: کلسیم با داروهای تیروئید تداخل ایجاد می‌کند. باید حداقل ۴ ساعت از زمانی که داروی تیروئید خورده اید، صبر کنید و سپس می‌توانید نوشیدنی حاوی کلسیم (مثل شیر) بنوشید.

کافئین (قھوه، چای سبز و نوشیدنی های انرژی زا): مصرف کافئین همراه با داروهای محرک، می‌تواند تھدید جدی برای سلامتی محسوب شود. مثلا، اگر از داروی افدرین، آسم و آمفتامین استفاده شود و همزمان نوشیدنی حاوی کافئین مصرف شود، برای سلامتی فرد خطرناک است.

نوشیدنی های ورزشی: پتاسیم موجود در نوشیدنی های ورزشی، در صورت مصرف ھمزمان نوشیدنی با بعضی از داروهای قلبی یا داروهای ضد فشار خون، می‌تواند خطرناک باشد.

چای سبز: چای سبز و نیز سایر خوراکی های حاوی ویتامین کا مثل بروکلی و کلم پیچ را نباید با داروهای رقیق کننده خون مثل کومارین یا وارفارین مصرف کرد، چون اثردهی آن‌ها به شدت کاهش می‌یابد.

دوغ: دوغ هم اثراتی مشابه شیر داشته، بنابراین استفاده از آن هم توصیه نمی‏شود. این نوشیدنی نیز حاوی کلسیم است که برخی دارو‌ها با اتصال به آن از جذب کلسیم جلوگیری می‏ کند؛ پس به طور کلی آب گزینه بهتری نسبت به سایر نوشیدنی هاست.

 

منبع: آوای سلامت

انتهای پیام/

خطرناک‌ترین نوشیدنی‌ها برای دارو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار