مسؤول اداره بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم مطرح کرد؛

برای محیط زیست مالچ‌ پاشی هیچ ضرری ندارد

آبروش گفت: تاکنون ۲۳۶ هکتار مالچ‌پاشی در منطقه حسین‌آباد میش‌مست انجام شده که ۱۰۰ هکتار از این مساحت نیز با نهال‌کاری همراه بوده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛ صادق آبروش مسؤول اداره بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم ظهر امروز در حاشیه بازدید خبرنگاران از پروژه‌های مقابله با بیابان‌زایی، با اشاره به اینکه منطقه حسین‌آباد میش‌مست به علت نزدیکی به روستانشینان و شهر قم یکی از کانون‌های مهم تولید گرد و غبار است، گفت: در این منطقه تثبیت خاک موجود اهمیت بسیاری دارد چراکه شن‌ها در نزدیکی راه‌آهن قابلیت جابه جایی دارند.

وی افزود: در اواخر دهه ۴۰ فعالیت‌های بیابان‌زدایی در حسین‌آباد میش‌مست دنبال شد، اما قابل توجه نبود تا اینکه در سال ۶۴ و ۷۰ با مشارکت مردم قرارگاه حضرت معصومه (س) تشکیل شد و فعالیت‌های بیابان‌زدایی برای تثبیت شن‌ها توسعه یافت.

مسؤول اداره بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم خاطرنشان کرد: در گذشته دو هزار هکتار کار بیابان‌زدایی انجام شده بود که امروز گونه‌های تاغ در این منطقه به بیش از پنج هزار هکتار گسترش یافته است، اما با توجه به مشکل کمبود آب مجبور هستیم که فعالیت‌های مسکن را دنبال کنیم و سازگاری مردم را افزایش دهیم تا از مهاجرت مردم به شهر‌ها جلوگیری شود.

وی افزود: تاغ گیاهی با بافت فشرده است که اصل مصرف آن برای کارخانه‌های نئوپان‌سازی است، اما گاهی به صورت قاچاق برای مصرف ذغال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آبروش با اشاره به اینکه گیاه تاغ در کاشان، ساوه، اصفهان، خراسان جنوبی، اردکان و یزد مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: اکنون این نوع پوشش را در هشت هزار هکتار از مساحت استان قم اجرا کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: اگر به صورت طبیعی این نوع پوشش گیاهی گسترش نیابد و قاچاق تاغ توسط افراد متخلف انجام شود، وضعیت منطقه حسین‌آباد به گذشته بر‌می‌گردد؛ هر ساله باید ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار برای حفاظت و نگهداری این مناطق اختصاص یابد، اما این مبلغ فقط ۷۰ میلیون تومان است.

آبروش با بیان اینکه گرد و غبار‌های استان قم برخی از پروژه‌های ملی از جمله ریل راه‌آهن را مورد تاثیر قرار می‌دهد، تصریح کرد: استان باید تهدید را باور کند تا بتواند در سطح ملی پیگیری‌های لازم را برای جذب اعتبارات انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه تپه‌های ماسه‌ای به نزدیک روستای حسین‌آباد میش‌مست رسیده است، تصریح کرد: مالچ آخرین محصول و باقیمانده نفت است که با استفاده از دستگاه‌های اسکی روی سطح پاشیده می‌شود، ضخامت آن کمتر از یک میلی‌متر است و با توجه به اینکه آب را در درون خود نگهداری می‌کند بعد از بارندگی‌ها و نفوذ آب در زمین از آن استفاده می‌کنیم تا از تبخیر رطوبت خاک جلوگیری کند.

مسؤول اداره بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم از اجرای طرح مالچ‌پاشی با آغاز اسفندماه ۹۶ در منطقه حسین‌آباد میش‌مست یاد کرد و چرای دام به‌عنوان یکی از عوامل تخریب مالچ است. در منطقه حسین‌آباد نگهبانی را تعیین کرده‌ایم تا نسبت به جلوگیری از تخریب مالچ‌ها اهتمام لازم را داشته باشد.

آبروش با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم که گونه‌های اصلی استقرار یابد و بماند، گفت: نهال‌کاری با گونه تاغ یک سال و نیم پیش انجام شده، اما این نوع پوشش طی این مدت رشد قابل توجهی داشته است؛ تاکنون ۲۳۶ هکتار مالچ‌پاشی در حسین‌آباد میش‌مست انجام شده که ۱۰۰ هکتار از این مساحت نیز با نهال‌کاری همراه بوده که در مجموع برای این پروژه نزدیک به سه میلیارد تومان هزینه شده است.

وی با تاکید بر اینکه مالچ هیچ ضرری برای محیط زیست ندارد، تصریح کرد: رشد گیاهان و حضور جانوران در این منطقه نشان می‌دهد که مالچ ضرری برای ما ندارد؛ هر چند این ماده روی محیط نهال‌کاری‌شده نیز پاشیده می‌شود، اما هیچ آسیبی به نهال‌ها و بوته‌ها نمی‌رساند.

آبروش از وقوع آتش‌سوزی در مناطق بوته‌کاری‌شده یاد کرد و گفت: اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با توجه به محدودیت منابع، امکانات و نیرو‌ها نمی‌تواند از محدوده گسترده اراضی مرتعی و جنگلی استان حفاظت کند به همین علت در این راستای کاهش تهدیدات و رفع مشکلات نیازمند مشارکت بیشتر دستگاه‌ها و مردم هستیم.

انتهای پیام/الف

مالچ‌ پاشی هیچ ضرری برای محیط زیست ندارد

برچسب ها: منابع طبیعی ، راه آهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.