خانوی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

فهرست کاغذی فرآورده‌های طبیعی و سنتی بازار زیر چاپ/ لیست دارو‌های سنتی کشور بسته و نهایی شد

مدیرکل فرآورده های طبیعی سازمان غذا و دارو گفت: فهرست داروهای سنتی بسته و نهایی شد و فهرست داروهای طبیعی تا پایان تیر ماه منتشر می شود.

مهناز خانوی مدیرکل اداره فرآورده های طبیعی،سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انتشار فهرست فرآورده های طبیعی و سنتی اظهار کرد: لیست فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل روی سایت سازمان غذا و دارو  به صورت کامل بارگذاری شده اند و این فهرست فرآورده هایی است که از سازمان غذا و دارو مجوز تولید گرفته‌اند.

 مدیرکل اداره فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو بیان کرد: در مجموع حدود هزار و ۳۰۰ فراورده طبیعی و ۹۰۰ داروی سنتی و ۴ هزار مکمل تغذیه ایرانی داریم و این فرآورده ها پروانه ساخت گرفته اند و مجوز تولید و فروش در بازار کشور را دارند.

انتشار فهرست داروهای طبیعی است پایان تیرماه 

وی ادامه داد: فهرست فرآورده های طبیعی و سنتی که در بازار عرضه و توزیع می شوند نیز تهیه و تدوین شده و در اختیار انجمن تولیدکنندگان گیاهان دارویی قرار گرفته است و اکنون مراحل چاپ را طی می کند و تا پایان تیرماه منتشر خواهد شد.

مدیرکل اداره فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو بیان کرد: فهرست رسمی داروهای طبیعی کشور  را تا پایان تیر ماه منتشر می کنیم و  فهرست داروهای سنتی بسته و نهایی شد و از این به بعد هر داروی سنتی که می خواهد تولید شود باید به شورای تدوین برود و لزوم نیاز آن بررسی شود و مجوز تولید  صادر شود.

خانوی ادامه داد: برای دارو‌های طبیعی از سه هزار قلم، ۲ هزار و ۲۰۰ قلم بررسی شده است و تا پایان تیرماه فهرست رسمی دارو‌های طبیعی منتشر خواهد شد.

ی ادامه داد: اکنون ۲۰۰ شرکت تولید کننده داروها و فرآوردهای طبیعی و ۱۲۰ شرکت تولید کننده داروهای سنتی در داخل کشور فعالیت می کنند و ما تلاش می کنیم که از شرکت های تولیدکننده داروهای طبیعی و سنتی حمایت کنیم و امسال سال خوبی برای تولیدکنندگان فرآورده های طبیعی و سنتی خواهد و از تولیدکنندگان در خواستکرده ای تا آمار دقیق تولید خود  را به سازمان غذا و دارو گزارش کنند تا سیاستگذاری و تصمیم گیری ها به درستی انجام شود.

انتشار دانشنامه مکمل های تغذیه ای در مراکز تحقیقاتی دانشگاهی

مدیرکل اداره فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو در مورد دانشنامه مکمل‌های تغذیه‌ای به مراکز تحقیقاتی اعلام کردیم و ۲ مرکز تحقیقات در دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام آمادگی کرده اند، اما در بودجه سال ۹۸ سازمان غذا و دارو ردیفی برای قرارداد با مراکز تحقیقاتی دانشگاهی در این زمینه دیده نشده است، اما به طور معمول مراکز تحقیقاتی وابسته به دانشگاه این فرآیند‌ها را شروع می‌کنند و وقتی به نتایج مناسبی رسیدند به ما اعلام می‌کنند و ما داورری و نظارت می‌کنیم و اگر قابل قبول بود فرآیند‌ها را شروع می‌کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.