در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

چرا سهم دولت در ۳ شرکت بورسی بفروش نرسید؟

مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی به تشریح دلایل بفروش نرسیدن سهام دولت در ۳ شرکت بورسی پرداخت.

دلایل عدم فروش سهم دولت در 3 شرکت بورسی توسط سازمان خصوصی سازیجعفر سبحانی، مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی در گفت‌‎و‌گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  آخرین اخبار از عرضه سهم دولت در شرکت‌های بورسی اظهار کرد: دولت در جهت سبک سازی حجم فعالیت‌های اقتصادی اقدام به واگذاری سهم خودش در ۱۸ شرکت بورسی کرد.

وی افزود: روز گذشته (سه شنبه ۲۵ تیر ۹۸) بلوک ۲۰ درصدی سهام دولت در شرکت پالایش نفت لاوان که ۲۲۸ میلیون و ۶۸۴ هزار و ۳۲۰ را شامل می‌شود در فرابورس ایران عرضه شد، همچنین سهم دولت در شرکت بیمه‌ای البرز که معادل ۱۷.۳۴ درصد بود نیز در این مزایده به فروش گذاشته شد.

سبحانی بیان کرد: سازمان خصوصی سازی در ۲ نوبت آگهی مزایده را به انتشار عمومی در آورد که در اولین نوبت این سه شرکت (بیمه البرز، شرکت پالایش نفت شیراز و شرکت پالایش نفت لاوان) به مزایده گذاشته شدند و به علت عدم تطبیق با شرایط و ضوابط خریداران که ۲ تا ۳، فروشی صورت نگرفت. در واقع مزایده بدون مشتری نگذشت بلکه شرایط خریداران مطابق ضوابط نبود.


بیشتر بخوانید: آغاز واگذاری سهام دولت در ۳ شرکت بورسی از هفته آینده


او اضافه کرد: در نوبت بعدی پالایشگاه نفت اصفهان به ارزش ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و پالایشگاه نفت بندر عباس به ارزش ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، پالایشگاه نفت تبریز به ارزش ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و همچنین پالایشگاه نفت تهران برای عرضه به بورس و فرابورس اعزام خواهند شد. پالایش نفت اصفهان در ۹ مرداد و پالایشگاه نفت تهران در ۱۱ مرداد امسال به میز مزایده آورده خواهند شد، همچنین ۲ پالایشگاه تبریز و بندر عباس نیز با اعلام تاریخ توسط سازمان بورس عرضه خواهند شد.

این مقام مسئول تاکید کرد: با اشاره به اینکه شرکت‌هایی که در بورس عرضه می‌شوند جزو شرکت‌های سودده هستند گفت: عدم وجود خریدار در بورس برای شرکت‌های عرضه شده دلیل بر زیان ده بودن آن‌ها نیست چراکه در طول مدت فعالیت سازمان خصوصی سازی ۸۶ درصد واگذاری‌ها ناموفق و تنها ۱۲ درصد این واگذاری‌ها ناموفق بوده اند

سبحانی گفت: معتقدم دلیل این عدم موفقیت ها، نامناسب بودن شرایط قیمت گذاری، روش محاسبه قیمت و در نهایت زمان واگذاری این شرکت هاست، امیدواریم با برنامه ریزی‌های جدید هیئت واگذاری روش واگذاری و شیوه قیمت گذاری جدیدی را جایگزین کند البته که سازمان خصوصی سازی مطابق قانون وسیاست‌های دولت واگذاری‌ها را انجام می‌دهد.

او اضافه کرد: یکی دیگر از دلایلی که مشتری به پای میز مزایده نمی‌رسد این است که احتمالا شرایط خریدار در زمان خرید سهام تغییر کرده و توانایی خرید خود را از دست داده است، زیرا مدت زمان انتشار اگهی مزایده تا زمان عرضه ممکن است از ۲۰ روز تا یک ماه طول بکشد.

مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی از استقبال دولتی‌ها برای فروش سهمشان در شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی خبر داد و گفت: با وجود آنکه دولت می‌تواند ۲۰ درصد از سهم خود در این شرکت‌ها را نگه داشته و مدیریت کند، اما هم اکنون قصد واگذاری آن‌ها را کرده است. این ۱۸ شرکت جزو شرکت‌های گروه ۲ هستند و دولت مطابق قانون الزام به واگذاری ۸۰ درصد از سهم خود در بورس و فرابورس است.

این مقام مسئول بیان کرد: باید روند واگذاری این ۱۸ شرکت انجام شود تا پس از پایان این روند هیئت واگذاری برای شرکت‌هایی که در مزایده موفق نبودند تصمیم گیری کند، شاید اعضای هیئت واگذاری در وهله تصمیم گیری نسبت به کاهش قیمت فروش، خُرد کردن سهام برای فروش و در نهایت روند واگذاری به صورت نقد یا اقساط اقدام کنند.

انتهای پیام/
 

۸۶ درصد مزایده‌های سازمان خصوصی سازی ناموفق است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار