بیماری نادر و خطرناک پوستی به نام سندرم استیونز + راه‌های تشخیص و درمان

یک متخصص پوست گفت: سندرم استیونز خود را به صورت یک بیماری عمومی یا تب و رینیت نشان می دهد که پوست شروع به التهاب می‌کند.

رویا گستری متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره سندروم استیونز اظهار کرد: بیماری نادری که در پوست و مخاط بدن بر اثر عفونت یا دارو‌های آلرژی‌زا  ایجاد می شود. این سندروم یک نوع بیماری پوستی است که با تب و خارش شروع شده و بعد  باعث بروز تاول و زخم‌های وحشتناکی روی پوست می‌شود.

وی درباره علائم سندرم استیونز بیان کرد: علائم و نشانه‌های سندرم استیونز شامل مواردی  زیر است:

تب، درد ، خارش، قرمز و کبودی  روی پوست و غشا‌های مخاطی دهان، بینی، چشم‌ها و اندام‌های جنسی از علائم این نوع بیماری  می باشند.



گستری در ادامه افزود:چند روز پس از فرم تاول  یک اختلال نادر و جدی پوست و غشای مخاطی اتفاق می افتد؛ معمولاً واکنشی نسبت به دارو یا عفونت دارند. این بیماری اغلب با علائم آنفلوآنزا شروع می‌شود و پس از آن، خارش دردناک و قرمز یا بنفش شدن پوست را به همراه دارد. سپس لایه بالایی و سطحی پوست آسیب می بیند و می‌ریزد و بعد درمان می‌شود.

وی گفت: در این بیماری همراه با تب  پوست شروع به التهاب می‌کند و مرکز التهاب سیاه رنگ می شود و در داخل دهان، لب‌ها و آلت تناسلی جوش‌های دردناکی ایجاد می‌شود. بعضی اوقات تعداد این جوش‌ها چنان در دهان زیاد است که بیمار از درد دهان خود را نمی‌تواند باز کند و مشکلاتی برای غذا خوردن داشته و باید سریعا تحت درمان قرار گیرد. اگر علائم مربوط به سندرم استیونز را تجریه کرده اید  فورا به دنبال دریافت مراقبت‌های درمانی باشید.

بیماری نادر و خطرناک پوستی به نام سندرم استیونز + راه‌های تشخیص و درمان

گستری درباره تحقیقات و راه‌های به کار رفته برای تشخیص سندرم استیونز گفت: پزشکان اغلب می توانند بر اساس سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی سندرم  را تشخیص دهند. بیوپسی پوست راه تشخیص دیگری است که برای تایید تشخیص و کنار گذاشتن دلایل احتمالی، پزشک می‌تواند از پوست نمونه برداری کند تا بررسی های بیشتر در لابراتوار انجام شود.
 کشت پوستی یا دهانی یا کشت حاصل از سایر نواحی نیز راه دیگری است که می تواند به تایید یا رد احتمال عفونت کمک کند.
آزمایش خون نیز  وجود عفونت یا سایر دلایل احتمالی را تایید می کند.

وی درباره درمان این نوع بیماری اظهار کرد: بهترین کار کنار گذاشتن دارو‌هایی است، که بیمار در طول ۲-۳ هفته قبل از بروز بیماری مصرف می‌کرده‌ است. عفونت‌های مایکوپلاسمایی باید با تتراسایکلین درمان شوند، البته برای کودکان بهتر است از آنتی‌بیوتیک‌های مایکوپلاسمایی پرهیز شود.

گستری افزود:اولین و مهم‌ترین گام در درمان سندرم استیونز، توقف هر گونه دارویی می باشد که ممکن است موجب مشکلاتی شود. چون تعیین دقیق اینکه کدام دارو ممکن است باعث مشکل شده باشد کار سختی است. توصیه می‌ شود که مصرف  تمام دارو‌های غیرضروری را قطع کنید.

متخصص پوست متذکرشد:اگر شما به سندرم استیونز دچار شده اید حتما  برخی اقدامات وجود دارد تا به شما کمک کند.مورد اول دانستن علت واکنش می باشد .اگر علائم سندرم استیونز در اثر مصرف یک دارو ایجاد شده باشد باید نام دارو و داروهای مشابه و نزدیک به آن را یاد بگیرید.

 

انتهای پیام/

 

جوش‌های دردناک را جدی بگیرید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.