در برنامه پایش مطرح شد؛

تعارض منافع پزشکان، مانع افزایش ظرفیت پذیرش در رشته‌های پزشکی

یک کارشناس سلامت گفت: افرادی که ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی را تعیین می‌کنند، مانع از افزایش تعداد هیئت علمی این رشته‌ها شده‌اند.

تعارض منافع پزشکان مانع افزایش ظرفیت پذیرش در رشته های پزشکیبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در برنامه اقتصادی تحلیلی «پایش»، موضوع «تعداد پزشکان در ایران»، مورد بررسی قرار گرفت. 

در این زمینه اسفندیار، کارشناس سلامت، با تاکید بر اینکه منابع درمانی سه برابر شده است، گفت: اگر این منابع حتی اگر ۱۰۰۰ برابر و در مقوله درمان خرج شود، مشکلات این حوزه حل نخواهد شد، چرا که سیاست نظام درمان کشور به جای بیمار محور، درمان محور است.
 
این کارشناس سلامت با اشاره به اینکه سیاست گذاری نظام سلامت را باید پزشکان اجتماعی که کار درمان نمی‌کنند، انجام دهند، بیان کرد:  تمام دغدغه این افراد، رفاه مردم است. در آن صورت در حوزه نیروی انسانی و تعداد پزشک سیاست گذاری صحیح خواهد بود، نیاز‌های کشور برآورده خواهد. همچنین برای مردم طوری سیاست گذاری می‌کنند که بیمار بیش از این به درد مردم اضافه نکند.
 
کارشناس برنامه پایش با بیان اینکه در توزیع پزشک و تربیت پزشک مشکل داریم، گفت: البته ما در رشته‌ای مانند بیماری های عفونی تعداد پزشکانی خوبی داریم، ولی تختی برای خواباندن مریض نیست. اما در رشته‌هایی نظیر رادیولوژی  یا رشته‌هایی نظیر زنان و مغز و اعصاب ظرفیت زیاد است.
 
وی ادامه داد: کسانی که می‌گویند ما ظرفیت تربیت پزشک بیش از این نداریم، دروغ محض می‌گویند. این افراد اتفاقا کسانی هستند که روزی در دانشگاه ۴۰۰ نفر در یک کلاس کنار هم می‌نشستند و به بهترین نحو تربیت شدند. در سال‌های گذشته وزیر سابق بهداشت گفت؛ ما ظرفیت داریم برای کشور‌های همسایه پزشک تربیت کنیم.

سرانه پزشک در ایران با سایر کشور‌های اروپایی و آمریکایی پایین است

اسفندیار با مقایسه سرانه پزشک در ایران با سایر کشور‌های اروپایی و آمریکایی، گفت: سرانه ما نسبت به این کشور‌ها به شدت پایین است، اما باید بدانیم چه پزشکی را می‌خواهیم تربیت کنیم. در حال حاضر سرانه کشور به ازای هر ۱۰ هزار نفر، ۱۱ پزشک است. در حال حاضر هم سرانه پزشک پایین است و هم نامتوازن پزشکان در رشته‌های مختلف تربیت شده اند.
 
وی در ادامه گفت: در وزارت بهداشت، چون مسئولین ذی نفع هستند، هرکس به اندازه قدرتش، توان تاثیرگذاری بر سیاست‌های تربیت پزشک دارند. برای مثال در رشته گوش و حلق و بینی ۱۰ سال ظرفیت پذیرش، تنها ۵ نفر بود یا در در رشته‌هایی نظیر چشم پزشکی و رشته‌هایی که سیاسیون در آن‌ها تخصص دارند، ظرفیت پذیرششان به شدت پایین است.
 
اسفندیار افزود: در خصوص نظام پذیرش پزشکی باید به سمت بومی گزینی نیز برویم تا همه شهر‌ها پزشک به تعداد مورد نیاز داشته باشند. حقوق پزشک عمومی در ایران متناسب است و این حقوق بین ۱۵ میلیون تا ۲۰ میلیون تومان متفاوت است.
 
وی در خصوص سرانه دندانپزشک گفت: این سرانه در کشور پایین است، همین مسئله باعث شده است که هزینه‌های دندانپزشکی در کشور افزایش یابد؛ حتی در تهران نیز تعداد دندانپزشکان کم است.
 
اسفندیار در خصوص ظرفیت پذیرش پزشکی در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه در ۲۴ سال اخیر این ظرفیت رو به کاهش بوده است، بیان کرد: در این ۲۴ سال، ظرفیت بیش از ۴۰ درصد کاهش داشته است. در حال حاضر به ۷۰۰۰ نفر در سال رسیده است. ما در رشته پزشکی عمومی در همین سال می‌توانیم ۳۰ درصد افزایش داشته باشیم.
 
وی در پایان در زمینه استخدام هیئت علمی در رشته‌های پزشکی نیز افزود: همان افرادی که ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی را تعیین می‌کنند، مانع از افزایش تعداد هیئت علمی این رشته‌ها شده اند و همین کم بودن تعداد هیئت علمی را دست مایه عدم افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو کرده اند، با وجود اینکه در همه زمینه‌ها ظرفیت‌ها زیاد است. همه مشکلات نظام سلامت ایران حاصل از تعارض منافع پزشکان در سیاست گذاری است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.