مدیر کل راه و شهرسازی استان قم مطرح کرد؛

نصب و راه اندازی ۸ دستگاه شتاب نگار جدید در استان قم

صبوری گفت: نصب و راه اندازی ۸ دستگاه شتاب نگار جدید در استان با هدف ایجاد سیستم هشدار و پاسخ سریع برای زلزله با مشارکت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛ حسن صبوری مدیر کل راه و شهرسازی استان قم ضمن اعلام این خبر گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان متولی شبکه شتاب نگاری زلزله کشور مرجع مهمی در طراحی سازه‌های مقاوم و مدیریت بحران و زلزله در کشور می‌باشد، از این رو با پیگیری‌های صورت گرفته استان یک دستگاه شتاب نگار نسل جدید در محوطه فرمانداری قم نصب شده است و در صورت تأمین اعتبار، هشت دستگاه دیگر نیز خریداری و نصب خواهد شد.

وی در خصوص مزایای نصب دستگاه شتاب نگار توضیح داد: دستگاه‌های شتاب نگار در نزدیکی کانون زمین‌لرزه از کار نمی‌افتند و اگر زلزله بزرگی مانند زلزله سرپل ذهاب رخ دهد، ایستگاه‌های لرزه‌نگاری نزدیک به کانون زلزله به دلیل حرکت شدید زمین از کار می‌افتند؛ از این رو لازم است کشور به دستگاه‌های جدید شتاب‌نگاری مجهز شود. این دستگاه‌ها که جنبش زمین و حرکت‌های تکنیکی آن را رصد و اطلاعات را آنلاین در اختیار قرار می‌دهد برای کاهش خطرپذیری و افزایش تاب‌آوری شهر امکان بسیار خوبی فراهم می‌کند.

 مدیرکل راه و شهرسازی استان قم به دلیل سرعت بیشتر امواج طولی زلزله نسبت به امواج عرضی و سطحی، این دستگاه در حدود ۱۰ تا ۱۵ ثانیه قبل از وقوع زلزله به دستگاه‌های اجرایی و امدادی هشدار می‌دهد.

صبوری افزود: در صورتی که از مجموعه‌ای از دستگاه‌های شتاب‌نگاری در یک شهر و یا در یک ناحیه همزمان با رویداد زمین‌لرزه بزرگ بتوانیم داده‌ها را به مرکز مدیریت بحران منتقل کنیم، قادر هستیم بفهمیم که کدام بخش از ناحیه و یا شهر بر اثر این زلزله بیشترین شتاب را تحمل کرده و احتمالا بیش‌ترین خسارت به آن وارد شده است. بر اساس این اطلاعات نیرو‌های امدادی که تعداد آن‌ها هم محدود است، به مناطقی اعزام خواهند شد که بیشترین میزان خسارت به آن وارد شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به این که دستگاه‌های جدید دارای امکانات و حساسیت بیش‌تری نسبت به دستگاه‌های نسل قبل هستند، ادامه داد: دستگاه‌های نسل جدید قابلیت‌های نرم افزاری و سخت افزاری پیشرفته‌ای دارند که می‌تواند در تشخیص میزان خسارت و همچنین مدیریت بحران پس از وقوع زلزله کمک کند. داده‌های مخابره شده توسط دستگاه‌های مزبور می‌تواند اطلاعات مناسبی در خصوص میزان و محل خسارات وارد شده پس از زمین لرزه در اختیار مدیریت بحران قرار دهد.

صبوری گفت: دستگاه‌های جدید قابلیت اتصال به سامانه‌های جدید مبتنی بر اینترنت را دارند، برای این منظور می‌توان برای دستگاه شتاب‌نگار IP تعریف کرد و از این طریق دیگر نیازی نیست تا اپراتور در کنار دستگاه باشد و با آن ارتباط برقرار کند، بلکه می‌توان با وارد کردن IP، دستگاه را کنترل و داده‌های آن را تخلیه کرد. علاوه بر آن ظرفیت حافظه دستگاه‌های جدید افزایش یافته است و قابل مقایسه با دستگاه‌های شتاب نگار قدیمی نیست.

وی اظهار داشت: چهار هزار هکتار از محدوده شهر قم، بافت ناکارآمد است و با توجه مساحت گسترده آن و وقوع آسیب‌های فراوان هنگام حادثه، ما را وادار می‌کند تا هر چه بیشتر از فناوری‌های جدید در بخش زلزله بهره‌مند شویم.

صبوری تصریح نمود: اولویت راه اندازی و نصب شتاب نگار‌ها در مرکز استان به خصوص بخش‌های پرجمعیت و با ریسک و خطر بالای زلزله خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با بیان این که امیدواریم با حمایت و همکاری مسئولان استانی شاهد نصب و راه‌اندازی تعداد دیگری از این تجهیزات به روز در پهنه استان باشیم، خاطر نشان ساخت: فراهم کردن شهر ایمن‌تر و زندگی بهتر برای شهروندان از وظایف ماست و امیدواریم اطلاعاتی که به واسطه نصب و راه اندازی دستگاه‌های شتاب نگار به دست می‌آید بتواند مورد استفاده مدیران دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

انتهای پیام/الف

۸ دستگاه شتاب نگار جدید در استان قم به زودی نصب و راه اندازی می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.