لاریجانی در مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن:

نباید دستگاه دیپلماسی کشور را وادار به اقدام عجولانه کرد/ لازمه زندگی با عزت ایرانیان، مقاومت است

رئیس مجلس گفت: من آدم کم سابقه‌ای در مسائل امنیتی نیستم و معتقدم امروز روزی نیست که در مقابل فشار‌ها مقاومت نکنیم.

نباید دستگاه دیپلماسی کشور را وادار به اقدام عجولانه کرد/ لازمه زندگی با عزت ایرانیان، مقاومت استبه گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی که به استان البرز سفر کرده است، امروز (چهارشنبه ۲۶تیرماه)، در مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن که در سالن ۹ دی هشتگرد برگزار شد، اظهار داشت: نباید تردید کرد که استان البرز ایجاد شد تا قطب تولید و صنعت در بخش کشاورزی و صنایع باشد. افتخار البرز قطب تولید بودن است. مجموعه‌ای موفق و پایدار است که متکی بر تولید باشد و استان البرز این ویژگی را دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: زمانی که در مجلس برای ایجاد استان البرز تصمیم گیری شد، همین مسائل مورد توجه بود که اکنون محقق شده است، اکنون استاندار، نمایندگان استان در مجلس و کارآفرینان در بخش‌های مختلف پیشرفت‌ها را برشمردند، البته کاستی‌هایی وجود دارد. به طور کلی در استان البرز شاهد حرکتی زاینده هستیم.

وی با بیان اینکه نمایندگان استان البرز در مجلس شورای اسلامی توانمند هستند، افزود: امروز یکی از تولیدگران پرسید که آیا اینکه امسال سال رونق تولید است را باور دارید، این سوال خوبی است و همه باید به این توجه کنیم و اگر از خودمان این سوال را بپرسیم همه چیز خوب می‌شود.

لاریجانی با اشاره به بازدید خود از یکی از مجموعه‌های فعال تولید مواد غذایی در استان البرز گفت: روحیه حاکم بر این مجموعه بسیار خوب بود، زیرا مسئولان این مجموعه از تلاش خود برای توسعه گفتند و از مشکلات کمتر حرف زدند. این روحیه در کشور ارزشمند است، زیرا باید روی پای خود بایستیم، تولیدکننده باشیم و با مشکلات مبارزه کنیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: مشکل ما بخشی مربوط به تحریم‌ها و بخشی مربوط به مشکلات اقتصادی مزمن است که از قبل وجود داشته است. شرایطی که آمریکا برای ایران و دنیا ایجاد کرده وحشتناک است. روسیه، چین و کشور‌های آمریکای لاتین نیز از رفتار بیمارگونه ترامپ در امان نبوده اند.

وی با اشاره به توئیت اخیر ترامپ که خطاب به زنان رنگین پوست پارلمان آمریکا منتشر شده است، گفت: ترامپ موجود پرمشکلی است و در میان سیاستمداران دنیا کمتر شخصیتی شبیه او وجود دارد. آمریکا در دوران او برای ایران مشکلاتی ایجاد کرده که البته برخی کشور‌های منطقه هم در این زمینه به او پول داده و تحریک کرده‌اند.

لاریجانی با بیان اینکه سوال این است که آیا همه مشکلات ما از تحریم است اظهار داشت: مشکلات اقتصادی کشور صرفاً مربوط به تحریم‌ها نیست و از قبل نیز مشکلاتی را داشته ایم. ما باید کشور را ثروت زا و تولیدآفرین کنیم. همچنین اقتصاد کشور باید در عرصه بین المللی نیز شکوفا شود.

وی با اشاره به فرمایش شهید مطهری که بر اقتصاد سالم، مولد و ثروت زا تاکید داشتند، تا اهداف عالی جامعه محقق شود، گفت: اگر در کشور ما اختلالاتی در سال گذشته رخ داد، به دلیل عدم کمال یافتگی و بلوغ در بخش اقتصادی کشور بود. این هدف را باید کارآفرینان ایجاد کنند، همچنین باید توجه داشت که دولت باید بستر را فراهم کند، چون دولت تولید کننده خوبی نیست.

اکنون چاره‌ای جز مقاومت نداریم

لاریجانی تصریح کرد: در این فضای مضیق، ایرانیان با هوش خود بر مشکلات فائق آمدند. امروز نیز از ید واحده بودن مسئولان استان البرز خوشحال شدم، اگر متحد باشیم در کل کشور به موفقیت می‌رسیم. در شرایط فعلی که دشمنان فشار‌هایی را وارد می‌کنند، در صورت متحد بودن، آن‌ها موفق نخواهند شد. اکنون چاره‌ای جز مقاومت نداریم.

وی گفت: شاید برای برخی سوال باشد که چرا دستگاه دیپلماسی کشور نمی‌تواند مشکلات فعلی را حل کند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت دستگاه دیپلماسی به فکر حل مشکل هست، اما گاهی باید فشار را تحمل کرد تا به نتیجه رسید.

رئیس قوه مقننه کشورمان افزود: همین مسئولان در نظام جمهوری اسلامی ایران وقتی آمریکایی‌ها دو نامه برای مذاکره ارسال کردند، با شرط پذیرش غنی سازی مذاکرات را آغاز کردند. اینطور نیست که در کشور بن بست داشته باشیم و از زمان بهره نبریم. اینکه به برجام انتقاد وارد است یا خیر، بحث دیگری است، اما اصل موضوع این است که وقتی آمریکایی‌ها شرط ایران را پذیرفتند، مذاکرات آغاز شد و ایران در را نبست، اما این موجود که در آمریکا به سر کار آمد، توافق هسته‌ای را بهم زد، اما اکنون نباید عجله کنیم.

وی بیان کرد: من آدم کم سابقه‌ای در بحث امنیتی و ملی نیستم. اگر می‌خواهیم ایران با عزت زندگی کند، امروز روزی نیست که در مقابل فشار‌ها مقاومت نکنیم. باید دشمنان بفهمند که موفق نمی‌شوند. در یک سال اخیر ایرانیان نجابت، عزتمندی و کاربلدی خود را نشان دادند.

لاریجانی اظهار کرد: ترامپ می‌خواست فروش نفت ایران را به صفر برساند، اما مگر توانست؟ ما اکنون نفت خود را می‌فروشیم، اما نمی‌خواهم آماری را از فروش نفت کشور بیان کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مقاومت ایران سبب شد تا دیگر کشور‌های جهان نیز در مقابل زورگویی ترامپ بایستند و این نکته مثبتی است. آمریکایی‌ها می‌گفتند نمی‌گذاریم جشن ۴۰ سالگی انقلاب برگزار شود و وضعیت داخلی ایران را بهم می‌ریزیم، اما مگر توانستند به این هدف خود برسند. مردم ایران، مرد رذل صحنه سیاسی را سرجای خود نشاندند. امروز باید صحنه دعوا را عوض کنیم، نباید به دستگاه دیپلماسی کشور فشار آورد تا با عجله کار کند. گاهی کسی می‌خواهد به ما ستم کند و لازم است در این شرایط از ظرفیت‌های مختلف استفاده کنیم تا کمر خم نکنیم.

وی ادامه داد: تصور نشود که در شرایط فعلی ایران نمی‌خواهد از ظرفیت دیپلماسی استفاده کند، همه تلاش می‌کنند که کشور به سمت رستگاری برود. البته گاهی دعوا‌های سیاسی افکار را مشوّش می‌کند و این اشکال کار است. در حوزه منافع ملی نباید دعوای حیدری و نعمتی ایجاد کرد، بلکه با درایت باید اختلاف نظر‌ها را هضم کنیم.

رئیس مجلس در بخشی دیگر به مشکلات ارزی اشاره و عنوان کرد: من هم از تک نرخی شدن ارز در حوزه تولید دفاع می‌کنم، زیرا دو نرخی بودن ارز زمینه سوءاستفاده را فراهم می‌کند. سوبسید‌های پنهان فسادزا است و تنها به واردات کمک می‌کند.

لاریجانی گفت: تَلَوّن در قیمت ارز برای همه بخش‌ها مشکل آفرین است و به درستی مسئولان کشور به این نتیجه رسیدند تا قیمت ارز را کنترل کنند.

وی تصریح کرد: امروز اوضاع بهتر شده و می‌توان شرایط را به آرامی بهبود داد. در جلسات سران قوا مباحث زیادی مطرح شد و به تایید مقام معظم رهبری رسید تا به این شیوه قیمت ارز کنترل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: از موضوعاتی که در جلسه روز گذشته پیرامون حمایت از رونق تولید مورد بحث قرار گرفت معوقات مالیاتی و بانکی بود. در مورد معوقات تامین اجتماعی و مالیاتی به آقایان شریعتمداری و دژپسند توصیه شد تا فرصت بدهند. در شرایط فعلی که وضعیت خاصی حاکم است باید مکانیزم‌ها را تغییر دهیم.

وی عنوان کرد: باید به تولیدکنندگان واقعی کمک شود و به همین منظور جلساتی را برگزار می‌کنیم تا وضعیت آن‌ها ساماندهی شود.

لاریجانی با اشاره به نقدینگی در بخش تولید گفت: سهم صنعت برای نقدینگی مطابق قانون ۴۰ درصد است، اما متاسفانه سال گذشته ۲۷ درصد به آن‌ها پرداخت شده است. بانک‌ها تمایل دارند در کار‌هایی که زود به سود می‌رسند، سرمایه گذاری کنند، اما باید شرایط کشور را نیز در نظر گرفت.

رئیس قوه مقننه کشورمان در پایان گفت: احیای تقویت کارخانجاتی که اکنون خوابیده اند باید در اولویت باشد و مشکلات کارخانجات فعّال نیز رفع شود. سایر مشکلات استان البرز مانند مسائل حوزه بهداشت و درمان و مترو نیز از طریق بنده و نمایندگان این استان پیگیری و رفع خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار