بنیاد برکت ۳ هزار طرح اشتغال زایی در استان کردستان راه اندازی می‌کند

مدیر طرح‌های اجتماعی محور بنیاد برکت گفت:امسال ۳ هزار طرح اشتغال زایی در استان کردستان پیاده سازی می‌شود.

بنیاد برکت ۳ هزار طرح اشتغال زایی در استان کردستان راه اندازی می‌کندبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضی نیازی مدیر طرح‌های اجتماعی محور بنیاد برکت در سفر به استان کردستان اظهار کرد: بنیاد برکت حوزه اشتغال را بررسی و چالش‌های موجود را شناسایی کرده است.

وی با بیان اینکه در بررسی‌های انجام شده بنیاد برکت به سه چالش اساسی برخورد کرده است، گفت: یکی از چالش‌های اساسی پایین بودن نسبت اشتغال به جمعیت است.

نیازی ادامه داد: با توجه به آمار‌های داخلی و خارجی پایین بودن بهره وری نیروی کار یکی از معضلات پیش روست.

وی با بیان اینکه چالش دیگر مهاجرت به بخش‌های شهری برای ایجاد است، افزود: در بررسی‌های کلانشهری شاهد آن هستیم که معیشت و اشتغال در شهر‌ها ایجاد شده است، اما در روستا این ظرفیت کمتر است.

نیازی با بیان اینکه موارد صنعتی باعث شده مردم به سمت شهر‌ها مهاجرت کنند، گفت: بر اساس آمار‌های سال ۲۰۱۷ بار تکفل در ایران ۳.۴ است که به نسبت آمار جهانی بیشتر است.

مدیر طرح‌های اجتماعی محور بنیاد برکت افزود: این آمار نشانگر این است که ظرفیت خالی‌ای وجود دارد که از آن باید استفاده شود.

وی با بیان اینکه فرصت‌های شغلی بسیار حائز اهمیت است چرا که فرصت‌های شغلی در ایران بسیار نامتوازن است، تصریح کرد: در شهر‌ها فرصت‌های خوبی ایجاد شده است و در مقابل در روستا‌ها ایجاد نشده است.

نیازی گفت: علی رغم رشد جمعیت از اول انقلاب تا کنون رشد جمعیت روستا بیشتر نشده است.

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد ایران روستایی هستند، گفت: اگر این روند ادامه داشته باشد تا ۱۰ سال آینده این نسبت به ۱۸ درصد می‌رسد.

مدیر طرح‌های اجتماعی محور بنیاد برکت گفت: یکی از دلایل اصلی کاهش جمعیت روستاییان، نبود فرصت‌های شغلی و به خطر افتادن معیشت پایدار روستاییان است.

وی با بیان اینکه در چند دولت قبل به اشتغال توجه شد و تمام توجه به رشد به سمت اشتغال‌های صنعتی رفت در صورتی که از ظرفیت روستا غافل شده اند، ادامه داد: اصلی‌ترین دلایلی که دولت‌ها نتوانسته اند در بحث اشتغال موفق باشند نداشتن الگو و مدل جامع و مشخص، عدم پیش بینی ساز و کار اجرایی و تمرکز به تخصیص منابع به جای توجه به تمام ابعاد موضوع است.

وی ادامه داد: بنیاد برکت بر اساس آسیب شناسی‌های انجام شده، متمرکز شد و مدل‌های سهاب، آسمان و آفتاب را طراحی کرد.

وی با بیان اینکه نحوه مداخله ما در روستا از طریق مجری و تسهیلگر صورت می‌گیرد، افزود: وظایف، اهداف و نقش دستگاه‌های مسئول مشخص شده است.

نیازی تصریح کرد: همه اشتغال پول نیست، اما بدون پول نمی‌شود اشتغالی ایجاد کرد.

وی بابیان اینکه در امر مالی پیش بینی‌های لازم صورت گرفته است، اما همچنان در مضیقه هستیم، بیان کرد: امکانات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و بنیاد برکت محدود است، اما در این محدودیت‌ها از تامین مالی غافل نشدیم.

مدیر طرح‌های اجتماعی محور بنیاد برکت گفت: مدل‌های تسهیلات محور، اجتماع محور و بنگاه محور طراحی شده است که پروژه‌های استان کردستان بیشتر در حوزه طرح‌های اجتماع صورت گرفته است همچنین سعی شده است تمام تقاضا‌های اشتغال را پوشش دهیم.

نیازی گفت:در طرح‌های سهاب، آفتاب به بحث تولید توجه شده استچرا که روستا بخش مولد کشور بوده و است، اما مشکل اصلی حوزه بازار و فروش محصولات و خدمات روستائیان است.

وی با بیان اینکه روستائیان در حوزه بازار تخصص نداشتند ما سعی کردیم در این زمینه تسهیلگر باشیم، افزود: مدل‌های کسب و کار را در قالب کتابچه‌های مهتاب استاندارد سازی کردیم.

نیازی بیان کرد: اگر فردی میخواهد کاری را شروع کند باید بداند از کجا و چگونه آن را آغاز کند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۰ هزارطرح اشتغال زایی اجرایی شد و امسال ۳۰ هزار طرح در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: پارسال۲۰۰ طرح اشتغال زایی مربوط به استان کردستان بود همچنین برنامه ریزی شده است که امسال ۳ هزار طرح اشتغال زایی در این استان پیاده سازی می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار