موسیقی در هفته‌ای که گذشت؛

گفتگوی مدیرعامل خانه موسیقی با نمایندگان مجلس درباره یک قانون جنجالی/ محمد معتمدی باز هم برای همه می‌خواند

در هفته گذشته، نوربخش به مجلس رفت و درباره قانون اخذ مالیات ۱۰ درصد درآمد کنسرت‌ها با آن‌ها گفتگو کرد.


به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش به مهمترین اخبار هفته اخیر در حوزه موسیقی کشور اشاره می‌کنیم؛

راه یافتگان به مرحله نهایی جشنواره موسیقی جوان مشخص شدند

با پایان داوری مرحله نخست این دوره از جشنواره، اسامی راه‌یافتگان به مرحله نهایی اعلام شد. دبیرخانه این جشنواره بعد از پایان کار کمیته‌های تخصصی داوری مرحلۀ اول و بررسی بیش از ۲۱۰۰ اثر ارسالی در سه بخش موسیقی نواحی، دستگاهی و کلاسیک اسامی ۷۷۶ نوازنده و خواننده را برای اجرا در مرحلۀ نهایی اعلام کرد.

بر این اساس، هنرمندان نوجوان و جوان موسیقی کشور با راه‌یابی به مرحلۀ نهایی طی روز‌های برگزاری جشنواره در حضور هیئت داوران به اجرا خواهند پرداخت.

پروژه «هنر برای همه» با خوانندگی معتمدی ادامه دارد

سیزدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت گسترده استادان برجسته موسیقی کشور به همت انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از ۵ مردادماه تا ۵ شهریورماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.

نوازنده تنبور و مقام دانِ پیشکسوت درگذشت

طاهر یارویسی نوازنده و مقام‌دان موسیقی تنبور پس از تحمل بیماری در بیمارستان درگذشت. طاهر یارویسی نواختن تنبور را از سن ده سالگی شروع کرد و از همان زمان مشغول فراگیری آوا‌های مقامی این ساز نزد استاد چنگیز فرمانی شد. نخستین و تأثیر گذارترین استاد او، سید، ولی حسینی است که از نوادر نوازندگان عصر خود بود.

پروژه «هنر برای همه» با خوانندگی معتمدی ادامه دارد

استاد بیرخان (لالوبیرخان) از اساتید بنام منطقه زرده (دالاهو) نیز از جمله استادان وی بوده‌است. یارویسی هنر ساختن تنبور را در محضر استاد چنگیز فرمانی فراگرفته و شاگردان بسیاری در تهران، کرمانشاهان و منطقه گوران در محضر ایشان مشغول به فراگیری تنبور شده‌اند. یارویسی زندگی خود را وقف خوانندگی و نوازندگی مقام‌های تنبور کرده و از مهم‌ترین مراجع موسیقی مقامی تنبور محسوب می‌شد.

«هنر برای همه» ادامه دارد

محمد معتمدی بار دیگر در قالبِ «هنر برای همه» روی صحنه می‌رود. در برنامه‌های تابستانی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، محمد معتمدی بارِ دیگر در قالبِ پروژه‌ی «هنر برای همه» روی صحنه خواهد رفت. این برنامه‌ها از ۱۸ تیر تا ۸ شهریور برگزار خواهد شد.

سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و هاشم میرزاخانی رئیس موسسه تصویر شهر خبر می‌دهد که در این طرح با هنرمندان دیگر نیز صحبت شده است و آنان نیز برای حضور در این برنامه اعلام آمادگی کرده‌اند. محمد معتمدی نخستین بار این طرح را در منطقه‌ی خاوران روی صحنه برد. او چندی پیش در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی کنسرتی برای سیل زده‌ها برگزار کرد.

پروژه «هنر برای همه» با خوانندگی معتمدی ادامه دارد

تقدیر وزیر ارشاد از هنرمندانی که برای شهدای گوهر شاد کار کردند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرمندان خالق اثر قیام مسجد گوهرشاد از جمله سینا واحد، آریا عظیمی‌نژاد، حجت اشرف‌زاده و حسن روح‌الامین تقدیر کرد.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره داشت که تعلق به مسجد گوهرشاد برای هر ایرانی وجود دارد. او گفت: «فضای هنری مسجد گوهرشاد نقطه‌ی ورود به یک عالم خاص است، این مکان در سبک معماری و هنر قدسی خود شبیه مسجد شیخ لطف‌الله است و این بعد هنری چند صد ساله است که ادامه دارد. اتفاق قیام مسجد گوهرشاد در کنار ظرافت و فضای هنری مسجد، مظلومیت و مقاومت را هم به خود اضافه کرده است، آثار هنری قابل اعتنایی در این خصوص خلق شده و اگر تاریخ شفاهی نبود و هنرمندان به این موضوع نمی‌پرداختند شاید این واقعه زنده نمی‌ماند.»

صالحی یادآور شد: «قیام مسجد گوهرشاد از زوایای مختلف قیام خاصی بود که نماد یک دوره خاص از مبارزه ملی به شمار می‌رود که در مقابل یک شبه مدرنیزم مبتذل رخ داد، سیستم استبدادی رضاخانی که این ابتذال را با قالب بزک کرده به راه انداخت و این قیام توانست تاثیر قابل توجهی در انتقال مقاومت و مبارزه ملی برای مسیری جدید پدید آورد.»

پروژه «هنر برای همه» با خوانندگی معتمدی ادامه دارد

جشنواره آوا‌های رضوی رویداد برگزیده جشنواره امام رضا (ع)

در اختتامیه هفدهمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع)، جشنواره آوا‌ها و نوا‌های رضوی به عنوان جشنواره برگزیده شد. در اختتامیه هفدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) که در شب میلاد امام رضا در مشهد مقدس با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران لشکری و کشوری، نمایندگان مجلس، هنرمندان و اساتید و اصحاب فرهنگ و هنر و خادمان فرهنگ رضوی برگزار شد، جشنواره آوا‌ها و نوا‌های رضوی از بخش‌های هنری جشنواره امام رضا که چهار دوره به میزبانی استان تهران برگزار شده است، به عنوان جشنواره برگزیده معرفی و از احمد صدری دبیر تخصصی این جشنواره با اهدای لوح سپاس قدردانی شد.

در بخشی از این تقدیرنامه که به امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده آمده است: اکنون در ایام دهه کرامت و میلاد حضرت علی بن موسی الرضا، جشنواره اوا‌ها و نوا‌های رضوی منتخب شده است لذا از زحمات بی دریغ جنابعالی و همکارانتان تقدیر و تشکر می‌نماییم. امید است بیش از پیش در جهت اعتلای فرهنگ اسلامی و انسانی پایدار در سایه الطاف امام مهربانی‌ها مستدام باشید.

جشنواره آوا‌ها و نوا‌های رضوی به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و همکاری بنیاد امام رضا و معاونت هنری هر ساله در ایام دهه کرامت برگزار می‌شود.

مدیرعامل خانه موسیقی به مجلس رفت

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی به اتفاق سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری، محمد اله یاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی و تعدادی از هنرمندان با حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس با چند تن از نمایندگان، درباره قانون معروف به ۱۰ درصد به بحث و گفتگو پرداختند.

پروژه «هنر برای همه» با خوانندگی معتمدی ادامه دارد

در این نشست حمیدرضا نوربخش با ذکر سوابقی از پیگیر‌ی های خانه موسیقی در این خصوص و اعتراض گسترده هنرمندان از این کمیسیون خواست تا نسبت به لغو این قانون مساعدت کنند.

در این نشست دیگر حاضران نیز هر کدام به مضرات این قانون اشاره و از کمیسیون خواستند تا نسبت به حل و فصل تبعات اجرای این قانون راهکاری ارائه و یا نسبت به حذف آن عمل کنند.

اعضای این کمیسیون پس از استماع بیانات حاضران پیشنهاد دادند تا موضوع از طریق سازمان برنامه و بودجه پیگیری شده و از سوی این سازمان طرح لغو آن به مجلس ارائه شود.

انتهای پیام/

آخرین اخبار موسیقی ایران از 21 تا 28 تیرماه 98

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار