قاچاق سوخت یکی از علل آمار بالای تلفات جاده‎ای؛

مرگ ۱۰۰۰ نفر در سال به علت تصادفات جاده‌ای در سیستان و بلوچستان /راه‌های غیر استاندارد هم مزید بر علت است

رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با اشاره به آمار بالای تلفات جاده‌ای در استان متبوعش، قاچاق سوخت را یکی از علل اصلی آمار بالای تلفات جاده‎ای در استان برشمرد.

مرگ ۱۰۰۰ نفر در سال به علت تصادفات جاده‌ای در سیستان و بلوچستان /راه‌های غیر استاندارد هم مزید بر علت استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  محمدنعیم امینی فرد رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با اشاره به حادثه تصادف اخیر یک اتوبوس با خودروی حامل قاچاق سوخت در جاده بم به ایرانشهر، عنوان کرد: قطعا این تصادف اولین و آخرین حادثه‌ای نخواهد بود که در یک طرف ماجرا یک خودروی قاچاق سوخت وجود دارد و برای حل ریشه‌ای این مسئله نیاز است که یک برنامه ریزی جامع و زیربنایی داشت.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نظارت مقطعی برجاده‌ها در کوتاه مدت می‌تواند اثرات مقطعی داشته باشد، افزود: موضوع قاچاق سوخت را باید از چند جنبه مورد بررسی قرار دارد که یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های آن بیکاری جوانان است.


بیشتر بخوانید :حادثه تلخ برای اتوبوس مسافربری در محور ایرانشهر-بم/۷ نفر در دم جان باختند/ اعزام یک بالگرد به منطقه + تصاویر و فیلم


امینی فر اضافه کرد: استان سیستان و بلوچستان مساحت ۱۱.۲ درصد مساحت ایران را فقط با ۳ میلیون جمعیت دارا است و متأسفانه بیشترین آمار بیکاری در میان فارغ التحصیلان در استان وجود دارد.

وی، توقف طرح‌های صنعتی به ویژه در ایرانشهر و چابهار که قرار بود به نوعی اشتغال آفرین باشند را از دیگر نکات منفی برشمرد و گفت: این حجم از بیکاری برخی را ناچار به قاچاق سوخت با توجه به موقعیت جغرافیایی استان می‌‎کند. البته این توجیه به عنوان دلیل موجهی برای قاچاق نیست، ولی وقتی شغل مناسبی در منطقه وجود نداشته باشد و شاهد یک اختلاف قیمت معنادار سوخت در دو طرف مرز هستیم، برخی از این فرصت سوء استفاده می‌کنند.

امینی فرد تصریح کرد: مردم عادی وقتی می‌بینند با قاچاقچیان بزرگ سازمان یافته سوخت که از سایر استان‌‎ها وارد سیستان و بلوچستان می‌‎شوند، برخوردی صورت نمی‌گیرد در مقادیر کمتر دست به چنین کاری می‌زنند و این سرآغاز رخ دادن چنین تصادفات تلخی در جاده‌های سیستان و بلوچستان است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: به طور طبیعی فردی که راننده یک خودروی حامل قاچاق سوخت است استرس بیشتری نسبت به یک راننده عادی دارد و همین مسئله موجب بالا رفتن احتمال خطا و تصادف در رانندگی می‌شود.

راه‌های غیر استاندارد هم مزید بر علت است

وی، وجود راه‌های نا ایمن را نیز یکی دیگر از علل آمار تصادفات جاده‌ای در استان سیستان و بلوچستان برشمرد و اضافه کرد: ضرورت دارد شاخصه‌های توسعه استان از همه لحاظ بیشتر از قبل مورد توجه مسئولان کشوری قرار گیرد.

رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با استناد به آمار تلفات جاده‌ای استان، اظهار کرد: تلفات جاده‌ای در کل کشور سالانه رقمی معادل ۱۶ هزار نفر است و این در حالیست که در استان سیستان و بلوچستان با وجود جمعیت پایین ۳ میلیون نفری استان، تلفات جاده‌ای یک هزار نفر در سال است که آمار بالایی است. متأسفانه یکی از نکات غم انگیز در تلفات جاده‌ای استان، از دست دادن قشر تحصیل کرده در این تصادفات است که شاید به دلیل نبود اشتغال چنین فاجعه‌ای رخ می‌دهد. 

انتهای پیام/ع

 

برچسب ها: نماینده مجلس ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار