مدیرکل بهزیستی قم:

۲۱ هزار معلول در قم تحت پوشش خدمات بهزیستی اند/حدود نیمی از معلولیت ها،ناشی از بیماری‌های ژنتیکی است

مدیرکل بهزیستی قم گفت: انواع خدمات بهزیستی به ۲۱ هزار معلول دارای پرونده در قم به صورت مستمر ارائه می‌شود.

۲۱ هزار معلول قم تحت پوشش خدمات بهزیستی اند/حدود نیمی از معلولیت ها،ناشی از بیماری‌های ژنتیکی استبه گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛هادی کریمی اصلی،مدیرکل بهزیستی قم در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم در مصلای قدس  با بیان اینکه در استان ۶هزار و ۵۰۰ معلول تحت پوشش مستمری بگیری این سازمان هستند،گفت: ۲۱ هزار معلول دارای پرونده هستند که به آنان انواع خدمات بهزیستی به صورت مستمر ارائه می شود.

وی افزود: بهزیستی، خدمت رسانی به افراد محروم، کم توان و دارای معلولیت و یا دچار آسیب‌های اجتماعی از جمله وظایف ذاتی خود می‌داند.

مدیرکل بهزیستی قم با اشاره به خدمات توان بخشی بهزیستی به افراد دارای معلولیت، گفت: ۱۰ درصد جوامع دنیا دچار نوعی معلولیت و ۲ درصد دارای معلولیت‌های شدید از جمله نابینایی مطلق، ناشنوایی شدید، ضایعه نخاعی شدید و انواع نقص عضو‌های شدید هستند.

کریمی اصل، خدمات کلینیکی درمانی، خدمات پیشگیرانه، مددکاری، مناسب سازی محیط و خدمات مشاوره‌ای را از جمله اقدام‌های بهزیستی دانست و گفت: بهزیستی با همکاری و همراهی استانداری و شهرداری قم، مطالبه گر مناسب سازی تمام معابر شهری برای تردد معلولان است.

وی با بیان اینکه متاسفانه آمار آسیب‌ها در تمام جوامع رو به افزایش است گفت: به طور قطع اقدام‌های پیشگیرانه در کاهش آسیب‌های جسمانی به ویژه جلوگیری از تولد کودکان دارای معلولیت هیا شدید مادرزادی می‌تواند موثر باشد.

مدیرکل بهزیستی قم با تاکید بر اینکه حدود نیمی از معلولیت ها، ناشی از بیماری‌های ژنتیکی و مادرزادی است، تصریح کرد: یکی از راه‌های جلوگیری و کاهش این آمار، مشاوره‌های ژنتیکی قبل از ازدواج، مراقبت‌های قبل، حین و بعد از بارداری است که سال گذشته ۴ هزار مورد خدمات مشاوره ژنتیک در قم صورت گرفت که این امر، جلوی تولد فرزند دارای معلولیت شدید را گرفته است.

مدیر کل بهزیستی قم، گفت: سال گذشته ۹۰ درصد کودکان متولد شده در این استان با کمترین هزینه تحت غربالگری شنوایی قرارگرفتند که ۵۰ تا ۷۰ کودک دارای ناشنوایی مادرزادی شناسایی که این موجب شد با مداخله و تشخیص به موقع، از ناشنوا شدن این کودکان جلوگیری شود.

وی، همراهی مردم با سازمان بهزیستی را ضروری دانست و گفت: پیشگیری، مراقبت‌های قبل، حین و بعد از بارداری، مشاوره ژنتیک به ویژه در ازدواج‌های فامیلی اهمیت بیشتر داشته و زوج‌های جوان و خانواده‌ها با مشارکت در برنامه‌های پیشگیرانه و شرکت درکلاس‌های مهارت‌های زندگی و پیش از ازدواج به سالم سازی جامعه کمک کنند.

کریمی اصل با تاکید بر ضرورت همراهی مردم برای کمک به مددجویان اظهار داشت: برای ارائه خدمات خوب به مددجویان نیازمند کمک مردم به ویژه افراد توانمند جامعه هستیم تا با کمک آنان امکان کمک رسانی به مددجویان بیش از گذشته فراهم شود.

مدیرکل بهزیستی قم افزود: در جنگ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به سر می‌بریم که از افراد توانمند تقاضا داریم که در تامین مسکن معلولان، کمک به تامین هزینه‌های درمانی معلولان به کمک بهزیستی بیایند.

انتهای پیام/ش

سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.