گزارش/

اصلاح ساختار بودجه اهرمی برای حذف سرمایه‌داران یارانه‌بگیر/ آیا یارانه دهک‌های پایین افزایش می‌یابد؟

یکی از اهرم‌های قوی برای خروج سرمایه‌داران از لیست یارانه‌بگیران، بهره‌گیری از لایحه اصلاح ساختار بودجه برای ساماندهی آنان است.

اصلاح ساختار بودجه اهرمی قوی برای حذف یارانه بگیران پولدار!/به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درست از زمان ابلاغ دولت وقت، مبنی بر آغاز پرداخت یارانه نقدی به سرپرستان خانوار، موضوع تفکیک دهک‌ها و حذف افراد یارانه بگیر که استطاعت مالی آن‌ها بالاتر از سایر اقشار آسیب پذیر بود به میان آمد و این موضوع سال ها زبان به زبان بین جامعه و دولت ها دست به دست شد، با این اوصاف تاکنون نه تنها یارانه بگیران به میزان قابل قبولی کاهش پیدا نکرده اند بلکه تا حدودی افزایش هم داشته اند که البته این موضوع خود مسئولان دولت را هم کلافه و سردرگم کرده است.

به همین  دلیل دولتمردان دست به کار شده و در قالب قانون بودجه و لایحه اصلاح ساختار بودجه، موضوع ساماندهی یارانه بگیران  را از اولویت های اصلاح ساختار بودجه و بودجه ۲ سالانه قرار داده اند.

اصلاح ساختار بودجه اهرمی قوی برای حذف یارانه بگیران پولدار!/

*چهارمحور اصلاح ساختار بودجه سال ۹۸


چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸ حدود ۷۸ میلیون نفر صد و یکمین مرحله یارانه نقدی خود را دریافت کردند. در هر مرحله از پرداخت یارانه نقدی رقمی بالغ بر ۳ هزار و ۵۴۹ میلیارد تومان یارانه نقدی به مردم پرداخت می‌شود که این رقم در سال برابر ۴۲ هزار ۵۸۸ میلیارد  تومان است.  

حال دولت تصمیم گرفته است تا در قالب قانون بودجه و پیوست آن لایحه اصلاح ساختار بودجه سال ۹۸، دستی به سر و گوش سازمان هدفمندی یارانه‌ها و همچنین سیاست‌های آن بکشد. در این قسمت از بررسی جوانب لایحه اصلاح ساختاری بودجه امسال به مبحث تکلیف دولت برای حذف یارانه بگیران پر درآمد پرداخته ایم و برای بررسی تاثیر اصلاح ساختار به سراغ یکی از کارشناسان مسائل اقتصاد رفتیم تا نقش آن در بهبود معیشت مردم جامعه را  جویا شویم.

اصلاح ساختار بودجه اهرمی قوی برای حذف یارانه بگیران پولدار!/

بهزاد خسروی، استاد دانشگاه و کارشناس راهبردی در  مسائل اقتصادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به لایحه اصلاح ساختار بودجه سال ۹۸ اظهار کرد: دولت در قالب بحث اصلاح ساختار بودجه ۳ هدف عمده از جمله، ۱- مدیریت کسری بودجه بر اساس تامین منابع پایدار از طریق هزینه کرد برای اداره کشور، ۲-  ایجاد ثبات در اقتصادی کلان برای تولید و اشتغال و ۳- ایجاد ثبات در اقتصاد از طریق  برپایی  عدالت اجتماعی را مطرح کرده است.

وی افزود: سه هدف عمده فوق در قالب کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین شده است که یکی از نقایصش این است که اکثر برنامه های اثر بخش در قالب میان مدت و بلند مدت غیب شده اند  و  برنامه عملیاتی خاصی برای کوتاه مدت جایگزین نشده است.

خسروی بیان کرد: لایجه اصلاح ساختار بودجه امسال در بخش  ایجاد ثبات در اقتصاد کلان برای تولید و اشتغال باید بسیار قدرتمند‌تر عملیاتی شود، ما در  بحث  قوانین شاهد وجود ۱۰ تا ۱۲ هزار قانون هستیم، این بین ۱۲۰ هزار دستورالعمل در کشور وجود دارد مجوز‌های متعدد و پروانه‌های صدوری دست و پاگیر، به نوعی مانع عملیاتی شدن این بند از ساختار اصلاح بودجه می‌شود، برای مثال در کشور برای ایجاد یک گاوداری  بیش از ۱۸۶ دستورالعمل تدوین شده است درصورتی که در هلند همین گاوداری با ۵ مجوز راه اندازی می‌شود. در نهایت باید فکری به حال حذف مقررات دست و پا گیر و زائد کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اهمیت بسزای ساماندهی یارانه بگیران در کشور، گفت: با اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها و پرداخت یارانه  به مردم جامعه قرار بر این شد که طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی سالانه بر اساس اطلاعات درآمدی افراد، درصدی از این افراد کم شوند تا عدالت اجتماعی روزافزون شود، اما آنچه که هم اکنون مشاهده می‌شود نه تنها بیانگر کاهش تعداد یارانه بگیران نیست بلکه به تعداد این افراد افزوده هم شده است البته این موضوع تا حدودی هم به مقاومت این اقشار پر درآمد بازمی گردد. به نوعی دهک‌های بالا براساس قانون حذف نشده اند  و در نتیجه دستورالعمل یا روش فعلی حذف یارانه بگیران کارایی لازم را ندارد.
 
نتیجه تصویری برای نمودار افزایش یارانه بگیران
 
وی تاکید کرد: متاسفانه دولت برنامه حذف یارانه بگیران را هم به نوعی در دسته پروژه‌های اجرایی میان مدت قرار داده است و به نظر می‌رسد باید برای تحقق این امر  منتظر دولت بعدی باشیم در صورتی که می تواند از اصلاح ساختار بودجه و برنامه ریزی های قوی گذشته برای حذف افراد  سرمایه دار که از یارانه خود دست نمی کشند، استفاده کند و  همین رقم را صرف افزایش قابل توجه یارانه نقدی دهک های پایین کند.
 
خسروی توضیح داد: رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در یکی از جلسات از واگذاری تعیین تکلیف یارانه بگیران به استانداری‌ها و حتی دهیاری‌ها خبر داد، زمانی که کشور دارای سامانه جامع اطلاعاتی قوی است چرا باید در این شرایط دست به دامان استانداری‌ها ودهیاری‌ها شد که احتمال خطا در آن‌ها بسیار بالاست. معتقدم دولتمردان برای افزایش سرمایه اجتماعی باید هدفمند سازی یارانه های نقدی را به عنوان اولین گام عملیاتی اصلاح ساختار بودجه بنا به فرموده مقام معظم رهبری قرار دهند تا با مدیریت این منابع بتوانند درآمد بودجه را هر چه بیشتر از درآمد نفت جدا کنند.

ابهامات بودجه ای شرکت های دولتی پابرجاست!

او در ادامه به بحث بودجه عمومی کشور اشاره کرده و می گوید: ابتدای دولت یازدهم بودجه عمومی کشور حدود ۹۳ هزار میلیارد تومان بود که امسال  به ۴۷۵ میلیارد تومان رسیده است، همچنین در این میان بودجه شرکت‌های دولتی نیز ۳ برابر شده و به یک میلیون و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. اگر ما برای اصلاح ساختار بودجه آستین‌ها را بر اساس فرموده‌های رهبری بالا زده ایم به طور حتم باید این موضوع را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم.

خسروی تاکید کرد: چرا دولت سالانه از بودجه شرکت‌های دولتی  ۱۰ درصد نکاسته است؟ در صورت این کاهش می توانست رقمی بالغ بر یک صد و ۲۰ هزار میلیارد تومان در تخصیص منابع صرفه جویی کند، این رقم معادل درآمد‌های مالیاتی یک سال کشور است. پس از تخصیص منابع در شرکت‌های دولتی، رسیدگی  بر آن‌ها صورت نمی‌گیرد و حتی مجلس نیز برای بررسی میزان عملکرد این شرکت‌ها دست به کار نمی‌شود.

وی تصریح کرد: امسال نزدیک به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به بودجه شرکت‌های دولتی اضافه شده است و  مالیات آن‌ها  به ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تنزل پیدا کرده است این درحالیست که در سال گذشته  میزان مالیات دریافتی از شرکت های دولتی ۱۰  هزار میلیارد تومان  بوده است، دولت باید در قبال  کاهش میزان مالیات مصوب  شرکت‌های دولتی توضیحات قابل قبولی را ارایه کند.

این استاد دانشگاه گفت: دولت در حالی چشم انداز اصلاح ساختار بودجه سال ۹۸  را بیش از حد بلند مدت تنظیم کرده است که از عمرش تنها یک سال و چند ماه باقی مانده است!

دلیل تعلل دولت برای حذف یارانه بگیران مشخص نیست

سیدحسن شاهرودی حسینی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن انتقاد از ضعف دولت در حذف یارانه بگیران پر درآمد اظهار کرد: با وجود اینکه مجلس شورای اسلامی بارها تکلیف  حذف افراد پردرآمد از لیستیارانه بگیران را روشن کرده است، اما دولت‌ها همچنان با  بهانه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی  از این موضوع سر باز می‌زنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مسئولیت حذف یارانه بگیران به‌طور کامل به استانداری‌ها محول شده است؟  گفت: قرار بر این شد که فرمانداری‌ها و استانداری‌ها مسئولیت رسیدگی به شکایات افرادی که از گردونه دریافت یارانه حذف شده‌اند را بر عهده بگیرند نه اینکه مسئول مستقیم حذف یا اضافه افراد باشند. در نهایت انگشت اشاره برای پاسخگویی به این موضوعات همچنان سازمان هدفمندسازی یارانه هاست.


بیشتر بخوانید: پرداخت برخی یارانه‌ها منجر به قاچاق معکوس می‌شود/ یارانه بگیران پردرآمد همچنان در صف ۴۵ هزار تومان!


حسینی شاهردوی توضیح داد: سال هاست که وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مدعی است  با در دست داشتن اطلاعات مختلفی نظیر تراکنش های بانکی، اسناد و املاک ثبتی و سایر امور اطلاعاتی توانایی مدیریت دهک های مشخص شده در جامعه یارانه بگیران را دارد. این ادعا منجر شده است تا انتظار مجلس شورای اسلامی  برای مدیریت و حذف افراد با درآمد بالا از سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها بیشتر شود.

نسرین نامی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با استقبال از رویکرد دولت برای اصلاح ساختار بودجه بیان کرد: دولت حتی اگر در ارایه گزارش اصلاح ساختار بودجه مدتی هم تاخیر کرده است به نظر می رسد عزمی جدی برای بارور سازی اقتصاد کشور دارد، موضوع مهمی با نام کاهش وابستگی به اقتصاد نفتی از مواردی است که بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: در بحث حذف یارانه بگیران پر درآمد تا حدودی باید به همکاری سایر سازمان ها نیز متکی بود، وزارت کار و  مرکز آمار باید در چنین شرایطی به یاری سازمان و برنامه و بودجه بیایند تا با ارایه داده های دقیق، مشخص کنند که از میزان ۷۸ میلیون یارانه بگیر چه تعداد پردرآمد هستند.

این کارشناس در پایان گفت: امیدواریم سازمان برنامه و بودجه  امسال برنامه خود را  برای حذف یارانه بگیران پردرآمد تغییر دهد و در اجرای آن مصمم باشد همانطور که با یک طرح جامع توانست در قانون مالیات های مستقیم موفق عمل کند.

حذف یارانه بگیران شروع شده است؟

یارانه، سوبسید و یا چتر حمایتی بر اقشار کم درآمد موضوع بسیار مهمی است که سال هاست تمام کشورهای دنیا با استفاده از فرمول های صحیح و یا برخی اوقات هم دستوری انجام می دهند. کشور ما نیز از این موضوع مستثنی نیست اما این روزها و شاید این سال ها در گردابی با نام مقاومت افراد یارانه بگیری روبرو شده ایم که عملا نیازی به این مبلغ ندارند.

طی چندین مرحله دولت دست به خود اظهاری از طریق مردم برد اما در نهایت تنها موفق به این شد تا خارج نشینان  را در اسفند  ۹۳ از گردانه یارانه بگیران خارج کند تعداد این افراد در مجموع ۵۰ هزار و ۸۸۶ نفر است که عدد قابل توجهی نیست.

در نهایت هنوز این طرح نیازمند توضیح بیشتر سازمان برنامه و بودجه کشور است چرا که با توجه به پیگیری های مکرر، سازمان هدفمند سازی یارانه ‌ها پاسخ به این سوال را که " چه زمانی دولت اقدام به ساماندهی یارانه بگیران می کند؟" را به سمت سازمان برنامه و بودجه کشور محول می کند. این درحالیست که در این دوره از پرداخت یارانه های نقدی تعدادی از هموطنانمان یارانه خود را دریافت نکرده اند و حال باید پرسید که آیا دولت  ساماندهی به این طرح را کلید زده است؟

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
آقچه لو
۱۸:۵۲ ۳۱ تير ۱۳۹۸
سلام خدمت شما هموطنان عزیزم من و همسرم پارسال یارانه هامونو جدا کردیم ولی به علت اینکه کارت شتابش و کارت ملیش گم شده بود نتوانستیم حساب بانکی باز کنیم الان اون یکسالو چطوری میشه بگیریم چون نیاز داریم و الان همسرم در خانه دوستش هست و من هم در خانه مادرم بخاطر۳میلیون که بزاریم رو پول پیش مان بشه ۴تومن لنگ هستیم خانواده من با ازدواج ما راضی نبودم خانواده همسرم اصلا نمیدونن حمایت یعنی چی.ما وام ۱۰میلونیمونم نگرفتیم.اگر احساس هم وطن بودن در شما مثل دیگر هموطنان اگر مسلمان هستید فقط بگید به کجا باید بزم تا کمکمون کنند همسرم کارش تاسیسات لوله کشی و جوشکاریه به علت نداشتن جا و ابزار کار هر ماهی یکی دو بار بهش زنگ میزنن که بره و روز مزد ۱۰۰تومن بگیره.الانم اوج بیکاریشه وقتی پول نباشه فکر آدم به هیچ جا قد نمیده جز التماس به خدا و بعد مسئولین مملکت خودمون.اطفا راهنمایی بفرمایید کجا برم چه کنم.تشگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۳۰ تير ۱۳۹۸
من زن سرپرست خانواده مستمری بگیر پدرم هستم.دریافتی یک میلیونو دویست.اجاره یکو سیصد‌.فکری به حال ما بکنید‌.سپاس فراوان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۳۰ تير ۱۳۹۸
نياز به افزايش يارانه نيست شما قيمت ها را به قبل برگردانيد
India
ناشناس
۰۱:۲۷ ۳۰ تير ۱۳۹۸
باز هم انتخابات نزدیک شد و این حرف و حدیثها شروع شد
Germany
ناشناس
۰۱:۱۴ ۳۰ تير ۱۳۹۸
سلام من و همسرم تازه ازدواج کردیم با کرایه خونه ماهی 700و قسط ماشین 1500ما اول راهیم یارانه مارو قطع کردیی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۲۹ تير ۱۳۹۸
ایااین عدالت است که من بازنشسته با حقوق کم یارانه ام ازمهر94قطع شوداماکسانی ک ه بیشترازمن درامددارندیارانه میگیرند نه به مصوبه مجلس پایبندید نه کوش شنوایی دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۲۹ تير ۱۳۹۸
باید یارانه ثروتمندان قطع بشه و به یارانه فقرا و ضعفا افزوده بشه.
United States of America
ناشناس
۱۳:۵۱ ۳۰ تير ۱۳۹۸
باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۲۹ تير ۱۳۹۸
اگه این یارانه ناچیز هزینه اب وبرق وگازه چرا اب وبرق وگاز مدام زیاد میشوند ولی یارانه همون چهل وپنچ تومانه
United States of America
ناشناس
۱۳:۵۶ ۳۰ تير ۱۳۹۸
لابد برق زیاد مصر میکنی
کولر گازی برق زیادی مصر میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۲۹ تير ۱۳۹۸
ما که یک معلول نخاعی و یک بیمار اعصاب و روان داریم تازه تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی هم نیستیم پدرم هم درآمدش به هزینه آب وبرق و گاز نمی رسه و جز اولین گروههایی بودیم که یارانه مون قطع شد به هرجا هم مراجعه کردیم نتیجه نگرفتیم علی برکت ا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۲۹ تير ۱۳۹۸
چرا تحت هیچ پوششی نیستید چرا تا الان اقدام نکردید هم کمیته امداد هم بهزیستی شما رو تحت پوشش قرا میدهد
Iran (Islamic Republic of)
800
۱۴:۳۴ ۲۹ تير ۱۳۹۸
اقا مال همه قطع کنید خیال همه راحت کنید
این 45تومن 10سال پیش ارزشی ندار دیگه
United States of America
ناشناس
۱۴:۰۲ ۳۰ تير ۱۳۹۸
همه که نمیگن قطع کنید
شما که لازم نداری نگیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۹ تير ۱۳۹۸
یارانه ها ک شروع به پرداخت شده دلار تومنی 1200 بود الان یازده هزار شده با یه ضرب ساده میتونید باید اینور تموم ارگانایی که یارانه روقطع کردن و هرسال آب و برق و گاز و غیره با دلار بالامیره رو محاسبه کنید. واقعا عددی نیست به مردم میده
Iran (Islamic Republic of)
hamid
۱۳:۱۱ ۲۹ تير ۱۳۹۸
واقعا نمیدونم چجوری روشون میشه از قطع یارانه ای که الان حدود 10 ساله مبلغش تغییر نکرده حرف بزنن...
United States of America
ناشناس
۱۴:۴۰ ۲۹ تير ۱۳۹۸
واقعا نمیدونی
چرا?
Iran (Islamic Republic of)
خانم.پنجاه.ساله.
۱۳:۰۶ ۲۹ تير ۱۳۹۸
شوهر.من.کارگره.حقوقش.دو.میلیونه.هم.شوهرم.ودوتا.از.بچهام.مشکل.دارن.دارو.مصرف.مکنن.داروهاشون۷
United States of America
ناشناس
۱۴:۴۷ ۲۹ تير ۱۳۹۸
یارانه برای مصرف دارو نیست
45500تومان یارانه پول آب ، برق ، گازه نه مخارج دارو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۲۹ تير ۱۳۹۸
یارانه ها لازم و ضروری است
United States of America
ناشناس
۱۴:۴۹ ۲۹ تير ۱۳۹۸
45500تومان یارانه پول آب ، برق ، گازه نه مخارج دیگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۲۹ تير ۱۳۹۸
عجب...................
United States of America
هاشمی
۱۲:۰۹ ۲۹ تير ۱۳۹۸
یارانه نقدی را بطور کلی حذف کنید بااین اقدام هم بودجه یارانه وهم هزینه های اداره ومدیریت وغیره مرتبط به ان مهیای اجرای خیلی از پروژه ها ویا ایجاد کار برای قشر جوان وسلامت جامعه خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۹ تير ۱۳۹۸
به خاطر 45تومان هرروز یه بهانه درمیارند ده سال یه تومن نه اضافه نه کمشده ولی اینهمه گرانی کسی حرف نمیزنه
United States of America
ناشناس
۱۴:۵۶ ۲۹ تير ۱۳۹۸
گرانی چه ربظی به یارانه داره
45500تومان یارانه پول آب ، برق منزله نه مخارج دیگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۲۹ تير ۱۳۹۸
شما که میگی گرونی ربطی به یارانه نداره، آیا برق و اب و گاز در این مدت گرون نشده؟ اول فکر کن بعد بیا نظر بنویس
United States of America
ناشناس
۱۴:۰۹ ۳۰ تير ۱۳۹۸
برق و اب و گاز گرون میشه اگر مصرف زیاد بشه
شما مصرفتان زیاد شده
Iran (Islamic Republic of)
مهران غیور
۱۱:۲۴ ۲۹ تير ۱۳۹۸
چرا منی که بازنشسته ۱۵۰۰بگیر هستم چرا قظع شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۹ تير ۱۳۹۸
من مستمری بگیر هستم وحقوقم الان 1600000تومن است وای دوساله یارانه ام قطع شده اینه عدالت
Iran (Islamic Republic of)
زشید
۱۱:۰۲ ۲۹ تير ۱۳۹۸
سلام
من هم بیکارم هم مریض سر دستمه
سر جمع یک و نیم در امد ندارم
یارانمو قطع کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۲۹ تير ۱۳۹۸
عجب!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۴۹ ۲۹ تير ۱۳۹۸
لطفا از معاملات مسکن مالیات سنگین بگیرید و مالیات و عوارض ساخت مسکن را رایگان کنید البته به غیر از مسکن لوکس و متراژ بالای ۱۲۰ متر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۹ تير ۱۳۹۸
یارانه خیلی کمه با این همه گرونی پس این چه عدالتیه باید بشه نفر 200000تومان
Iran (Islamic Republic of)
mobin
۰۹:۵۷ ۲۹ تير ۱۳۹۸
یارانه متعلق به همه می باشد این یارانه باعث میشه افرادی که صبح تاشب زحمت میکشندمثل کارمندان دولت یارانه نگیرند ولی یک سری افراد که حال لقمه جویدن هم ندارند بیان اندازه حقوق یک کارمند یا کارگر یارانه دریافت نماید پس یارانه باید باشد قطع نشه ولی به افراد نیازمند که واقعا"مسحق باشند مبلغ بیشتری تعلق گیرد چون من مطمئنم فقط میخواهند کارمندان را اذیت کنندزورشان به سرمایه داران نمی رسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۲۹ تير ۱۳۹۸
نه دیگه اون میدهند به کارخانه داران بدون سرمایه البته به اونایی که برگه سفید امضاء میگردن و قرارداد یکماه ماه میبندند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۹ تير ۱۳۹۸
الان پسر من معلول ذهنی حرکتی خیلی شدید است.مخارج قرص و ...برای من کارگر خیلی زیاد است.باید دولت برنامه ریزی کند افراد مثل من یارانه بیشتر ی دریافت کنند بخاطر مشکلات خاص .یارانه بهزیستی بابد بیشتر شود.
Iran (Islamic Republic of)
م
۰۹:۱۰ ۲۹ تير ۱۳۹۸
یارانه زیاد نکردن عیب نداره....
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۰۹:۰۲ ۲۹ تير ۱۳۹۸
هر کسی دوست داشته باشه انصراف میده چرا میخوان حق کسی رو قطع کنید؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۹ تير ۱۳۹۸
آقای شهروند نجومی
هروقت منبع درآمد و دارایی شما شفاف شد و معلوم شد ثروت شما بادآورده نیست و برای آن زحمت کشیده شده است
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۸:۵۹ ۲۹ تير ۱۳۹۸
یارانه حق هر ایرانی است // اینکه یارانه پولدارها را قطع میکنن //
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۲۹ تير ۱۳۹۸
پولدارها فرار مالیاتی می کنند و بنزین مفتی مصرف می کنند و هزاران بهره مندی دیگر دارند که مستضعفین از آنها محرومند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۲۹ تير ۱۳۹۸
یارانه به چه در مردم میخوره
Iran (Islamic Republic of)
حمیدا
۰۸:۴۸ ۲۹ تير ۱۳۹۸
در قانون جدید ساختار بودجه میبایست به تدوین قوانینی پرداخت که دولتها نتوانند با تحریم و اسارت بودجه دستگاه ها و نهاد های مستقل؛ برعملکرد این ارکان تاثیر منفی گذارند.
Germany
ناشناس
۰۸:۴۰ ۲۹ تير ۱۳۹۸
سلام. همسر بنده به علت معلولیت از ویلچر استفاده می کند و در بهزیستی پرونده دارد. چندسال قبل یک سهمیه معافیت گمرکی برای واردات خودرو به ما تعلق گرفت که البته ما پولی برای وارد کردن خودرو خارجی نداشتیم مدتی بعد چند نفر با موبایل همسرم تماس گرفتند که سهمیه شما رو می خریم و شما هم اگر نفروشید سهمیتون سوخت میشه. شکی نیست که شماره همراه ما از طریق کارمندان بهزیستی در اختیار این دلال ها قرار گرفته بود. ما هم که وضع مالی خوبی نداریم 21میلیون سهمیه رو فروختیم. حالا همسر من صاحب یک خودرو 600 میلیونی هوندا محسوب می شود که سهم ما فقط پیامکهای جریمه هست. و البته تا 5 سال هم حق انتقال سند نداریم. و ما چون یک مسکن مهر هم داریم و یک خودرو تیبا و ماهی 4 میلیون درآمد دهک 10 محسوب شده ایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۹ تير ۱۳۹۸
شما اشتباه کردی سهمیه فروختی همین همکاری با دلالها بزرگتربن مشکلات را درست میکند.پول نداشتی حداقل به یک معلول دبگه سهمیه میرسید.
Iran (Islamic Republic of)
کارمند پست
۰۸:۱۳ ۲۹ تير ۱۳۹۸
با وجود این دولت یارانه اقشار آسیب پذیر حذف می شود و یارانه نجومی ها افزایش می یابد
همان حکایتی که برای افزایش حقوق کارمندان در سال 98 افتاد
آخرین اخبار