معاون آموزشی اسبق وزارت علوم مطرح کرد؛

فشار‌های فراستادی بزرگترین چالش آموزش عالی/ دانشگاه آزاد خود را تافته جدابافته می‌داند

شریعتی نیاسر گفت: فشار‌های فراستادی اولین چالش ما در حوزه آموزش عالی است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی اسبق وزارت علوم در مراسم تودیع و معارفه معاون آموزشی جدید وزارت علوم تحقیقات و فناوری که در وزارت علوم برگزار شد با اشاره به موسسات آموزش غیر انتفاعی بیان کرد: باید از بخش غیر انتفاعی آموزش عالی حمایت کنیم و هرچقدر که آن‌ها را نقد می‌کنیم باید به همان صورت آنها را مورد حمایت هم قرار دهیم.

وی ادامه داد: نظام نامه آموزش آزاد تدوین شده است و به زودی ابلاغ خواهد شد.

شریعتی نیاسر با اشاره به چالش‌های موجود گفت: با این چالش‌ها ما به اهداف خود نمی‌رسیم فشار‌های فراستادی اولین چالش ما است فشار‌های زیادی به آموزش عالی وارد شده است.

فشار‌های فراستادی مارا به اهدافمان نمی‌رساند

معاون آموزشی اسبق وزارت علوم افزود: دانشگاه‌های ما باید حرف اول را بزنند، اما فشار‌های موجود مانع از تحقق اهداف ما می‌شود.

وی با اشاره به شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این شورا نباید به مسائل جاری آموزش عالی، ارائه مجوز برای دانشگاه وارد شود شورای عالی انقلاب فرهنگی ارزشمند و منصوب مقام معظم رهبری برای هدایت نهاد‌های علمی کشور است.

شریعتی نیاسر اظهار کرد: از جلسات سیاستگذاری خروجی خوبی بیرون نمی‌آید و افسارگسیختگی فضای مجازی وقت ما را می‌گیرد انتشار اخبار کذب و وقت گذاشتن برای پاسخ دادن به این اخبار هم مشکل اصلی است.

معاون آموزشی سابق وزارت علوم تصریح کرد: دانشگاه آزاد خود را تافته جدابافته می‌داند مسئولان دانشگاه باید حس کنند که تابع آموزش عالی هستند و نمی‌توانند جداگانه تصمیم گیری کنند تمام زیر نظام‌های آموزش عالی باید تحت وزارت علوم باشند.

آموزش عالی در ریل نامناسب قرار گرفته است

وی با بیان اینکه جهت گیری آموزش عالی در ریل ناصحیح قرار گرفته است گفت: رویکرد آموزش عالی درست است و تحول گرا است، اما باید آنرا در ریل مناسب خود قرار داد.

شریعتی نیاسر گفت: کانون‌های مختلف فکری ایجاد شده اند و و به کمک این کانون‌ها به آموزش عالی کمک کنیم.

حذف کنکور به معنای حذف آزمون نیست

وی درباره حذف کنکور گفت: حذف کنکور به معنای حذف آزمون نیست بلکه الگوی پذیرش دانشجو باید اصلاح شود و تست زنی در کشور ما مناسب نیست.

معاون آموزشی اسبق وزارت علوم ادامه داد: مهارت آموزی در کشور ما ضعیف است جوانان ما از بهترین دانشگاه‌ها فارغ التحصیل می‌شوند، اما شغلی برای آنان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: به نهاد‌های فراستادی می‌گویم آموزش عالی را رها کنید و به دانشگاه‌ها اعتماد کنید اگر دخالت هارا کم کنید مسائل حل می‌شوند از آن‌ها می‌خواهم آموزش عالی را به حال خود رها کنند تا او بتواند کار خود را انجام دهد.

شریعتی نیاسر با اشاره به دانشگاه آزاد بیان کرد: از این دانشگاه‌ها می‌خواهم که خود نقاط ضعفش را شناسایی کند و بررسی کند و ببیند در نقاط منفی و مثبت آموزش عالی چه نقشی داشته است.

معاون آموزشی اسبق وزارت علوم گفت: در حوزه علوم پایه علوم انسانی باید بیشتر کار کنیم و کارگروه‌های مختلفی برای این دو حوزه ایجاد شده اند سیاست‌های آمایش آموزش عالی مهم است و امیدوارم به زودی اجرایی شود.


بیشتر بخوانید: زمان تحول جدی در آموزش عالی کشور فرا رسیده است/شرایط خاص کشور اجازه نمی‌دهد عملکرد خود را نشان دهیم


شریعتی نیاسر با بیان اینکه از سال ۹۳ کار ما با ۳ شعار ارتقای کیفی، اقتدار و هماهنگی و رشد کیفی همراه شد گفت: از همان سال این ۳ شعار سرلوحه کار ما قرار گرفت و فعالیت‌هایمان را آغاز کردیم.

وی ادامه داد: اولین اقدامی که در این رابطه انجام گرفت و از همان سال بحث آمایش آموزش عالی ایجاد شد، متأسفانه شاهد رشد بی‌رویه آموزش عالی در زیر نظام‌های کشور بودیم و متأسفانه توسعه آموزش عالی منبعث است، یک نگاه از یک کار کارشناسانه نبود.

معاون آموزشی اسبق وزارت علوم با بیان اینکه پس از تلاش‌های زیاد منابع قابل قبولی برای آمایش آموزش عالی پیدا نکردیم، بیان کرد: از نیمه‌های سال ۹۴ به صورت جدی روی طرح آمایش عالی کار کردیم که البته کار آن دشوار و سنگین بود و در نهایت اسفند ۹۴ طرح آمایش آموزشی عالی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

شریعتی نیاسر ادامه داد: ساماندهی مؤسسات آموزش عالی تلاش داشت تا از توزیع غیر استاندارد مراکز آموزش عالی جلوگیری کند موضوع ساماندهی مراکز آموزش عالی یک موضوع جدیدی نیست و تمام کشور‌های جهان به روی آوردند.

وی تصریح کرد: در بحث آمایش کیفیت و رتبه‌بندی را مطرح کرده‌ایم و مراکز غیر دولتی و غیر انتفاعی در یک نظام‌بندی قرار گرفتند.
معاون آموزشی سابق وزارت علوم ادامه داد: آمایش عالی اقدام مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم، از سویی دیگر ما با رشد بی‌رویه دانشجو در مقطع دکترا مواجه شده‌ایم.

شریعتی نیاسر گفت: با سازمان برنامه و بودجه تعامل خوبی داشته‌ایم و با وزارت بهداشت همکاری‌های مؤثری با پیش برده‌ایم تلاش می‌کنیم تا تخلفات انجام گرفته علی الخصوص تخلفاتی که دانشگاه آزاد مرتکب شده را پیگیری کنیم.

 چالش و مشکلات آموزش عالی حل می‌شود

خاکی‌صدیق معاون آموزشی وزارت علوم  اظهار داشت:  به عنوان رئیس اسبق دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی که حدود ۱۰ سال و مسئولیت آن در دو دوره را برعهده داشتم، شاهد بودم که در پنج سال اخیر همکاران‌مان در وزارت علوم چه در این دوره و چه در دوره قبل، تلاش خالصانه‌ای در جهت اصلاح امور داشته‌اند.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: قرار گرفتن در جای کسی همچون  شریعتی نیاسر که انسان بسیار فعال و پرانرژی هستند سخت است و بنده امیدوارم که بتوانم جای او را پر کنم. خدماتی که او انجام داده‌ قابل تحسین است.

 خاکی‌صدیق در ادامه گفت: طبیعتاً با توجه به مخاطبان گسترده و متنوع آموزش عالی، چالش‌ها و مشکلاتی نیز وجود دارد که الحمدلله با پی‌گیری‌های انجام شده، بخش اعظمی از این مسیر طی شده و امیدوارم که بتوانم راهشان را ادامه داده و اصلاحات لازم را براساس تجربیاتی که دارم، انجام دهم.

 خاکی صدیق در پایان سخنانش ضمن قدردانی از اعتماد و حسن نظر غلامی وزیر علوم اظهار داشت: از کلیه همکاران و بزرگانی که در این جمع حضور دارند و یا ندارند، نیز می‌خواهم که اگر نظری، برنامه‌ای و یا راه حلی برای مرتفع کردن مشکلات آموزشی دارند لطفاً ارائه دهند؛ بدون شک در حوزه معاونت آموزشی نیازمند نظرات و راهنمایی‌های ارزشمند شما عزیزان هستیم.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۳۰ تير ۱۳۹۸
اسم دانشگاه آزاد روشه عزیزم ! آزاد از هر قانون و مقرراتی !
آخرین اخبار