در نشست اجلاس معاونان فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی مطرح شد؛

خوابگاه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی شرایط مناسبی ندارند + بودجه سرانه دانشجو‌ها

سپهر گفت: خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارند.

اجلاس معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی کشوربه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سپهر، معاون دانشجویی و فرهنگی کردستان در نشست اجلاس معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی کشور که صبح امروز در سالن همایش‌های رازی با حضور وزیر بهداشت برگزار شد، درباره مشکلات خوابگاه‌های دانشجویی و خطاب به وزیر بهداشت اظهار کرد: این مطالب از سر دلسوزی و بدون چشم داشت مالی بیان می‌شود؛ ما به عنوان گروهی که کار نرم‌افزاری و فرهنگی را دانشجو برعهده دارد، ساختار منسجم لازم را نداریم.

وی بیان کرد: در شرایطی که باید دانشگاه‌ها، کارخانه انسان سازی داشته باشند، باید ساز و کاری ساختارمند طراحی شود تا این کشتی به تهیه آن تسهیل حوادث را به سلامت پشت سر بگذارد.

سپهر با اشاره به اینکه  خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارند، گفت: از آنجا که ترسی برای سپردن دانشجویان به خانه‌های مجردی وجود دارد، اقدام به ساخت متراکم خوابگاه‌ها کردیم.


بیشتر بخوانید: حقوق و مزایای کارکنان دانشگاه آزاد افزایش یافت +دستورالعمل


معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد: بسیاری از نیروهایی که در حوزه خوابگاه‌ها فعالیت می‌کنند، منطبق با شرح وظایف و مأموریت خود احراز شرایط صلاحیت نشده اند. برای مثال دانشگاه خودمان؛ ۲۷ نفری کار رسیدگی به امور دانشجویان را بر عهده دارند، تنها عده معدودی دارای تحصیلات در رشته روانشناسی و مشاوره هستند و مابقی تحصیلات مناسبی حتی در رشته‌های غیرمرتبط ندارند.

وی با تأکید بر تأثیر جوانان برای آینده کشور گفت: هر جا که از مجموعه رادیویی جوانان بوده به درستی و با سلامت از گذرگاه‌های تاریخی عبور کردیم.

دانشگاه‌ها در زمینه سلامت با مشکلات جدی مواجه هستند

در ادامه مراسم مهدی ابراهیمی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی خراسان رضوی اظهار کرد: وقتی صحبت از معاونت فرهنگی و دانشجویی می‌شود به یاد یک واحد مرکزی به نام مرکز مشاوره خواهید افتاد؛ خوشبختانه در چند سال اخیر تغییر نگرشی جدی، در وزارتخانه به سمت این معاونت به وجود آمده است؛ باید برداشت سنتی ما از مرکز مشاوره تغییر کند و دانشجویان در پوشش مناسبی از سلامت روان قرار گیرند.

وی ادامه داد: اقدامات و سرمایه گذاری‌هایی انجام گرفته است که بدون شک یکی از سرمایه گذاری‌های مناسب برای آینده خواهد بود؛ بسیاری از مشکلات دانشجویان از فشار‌های روانی ناشی می‌شود.

ابراهیمی گفت: بسیاری از دانشگاه‌ها در زمینه سلامت با مشکلات جدی مواجه هستند؛ ما باید پژوهش محور در این حوزه برخورد کنیم که نیاز به نیرو‌های متخصص در ۳ زمینه دارد؛ روانشناسان بالینی اولین گروهی هستند که حضور آن‌ها نیاز به تقویت دارد؛ بسیاری از دانشجوان ممکن است نیاز به بررسی روانپزشکی پیدا کنند؛ باید فرایند‌های روان درمانی تقویت شود که نیاز به حظور نیرو‌های متخصص دارد. باید به صورت سیستماتیک با مراکز مشاوره ارتباط پیدا کنند تا به طور مداوم شاهد چنین اشکالاتی نباشیم.

به دنبال افزایش کار جمعی هستیم

در ادامه مراسم روح الله استاک رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار کرد: خوشبختانه در این دوره از وزارت بهداشت شاهد پرداختن به مسائل فرهنگی و اقداماتی همچون بسیج ملی فشار خون بودیم. کانون‌های فرهنگی، تشکل‌های دانشجویی، کانون‌های قرآن و عطرت و مواردی از این قبیل برای افزایش توانایی کار جمعی است.

وی ادامه داد: یکی از نکات حائز اهمیتی که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کرد افزایش شادی است که امری اکتسابی بوده و نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی دارد در همین راستا تقاضای ساختار سازی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و ورزشی را داریم.

استاک گفت: دین پر افتخار اسلام و تاریخ و فرهنگ غنی کشور ما باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

اختصاص بودجه خاص برای معاونت فرهنگی دانشجویی

در ادامه مراسم محسن حسینی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: دانشجوی ما شبیه به بازیکن و ورزشکاری است که باید علاوه بر مسائل فیزیکی به مسائل روحی او هم توجه شود و این وظیفه بر عهده معاونت دانشجویی و فرهنگی است؛ یک ورزشکار بدون خواب، تغذیه، روحیه و تمرین مناسب به نتیجه نخواهد رسید.

وی ادامه داد:  سرانه دانشجو‌ها حدود ۳ میلیون و ۲۰۰هزار تومان است، این ارقام در برخی دانشگاه‌ها بیشتر و در بسیاری از دانشگاه‌ها کم‌تر است؛ تغذیه، اسکان و حمل و نقل و مواردی از این دست هزینه‌های اجتناب ناپذیری هستند که سهم زیادی از بودجه را به خود اختصاص می‌دهند.

محسنی بیان کرد: حدود ۶۰ درصد از بودجه را تغذیه، ۱۰ درصد حمل و نقل و حدود ۱۵ درصد را هزینه‌های اسکان دانشجویان در بر میگیرد پس بنابراین تنها ۱۵ درصد از بودجه به ورزش، سلامت روان و غیره می‌رسد که عملا کاربری لازم را نخواهد داشت.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: با توجه به بودجه‌های ذکر شده توانایی زیادی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی نخواهیم داشت؛ ما تقاضای اختصاص بودجه لازم و حتی بودجه جداگانه به بخش معاونت دانشجویی و فرهنگی و فرهنگی داریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار