مبارزه با آفت مگس زیتون در باغات شهرستان قزوین

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین پیش بینی کرد طرح مبارزه با آفت مگس زیتون در ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات شهرستان قزوین اجرا شود .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، یوسف درخشان مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان از پیش بینی مبارزه با آفت مگس زیتون در سطح ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات شهرستان قزوین خبرداد و گفت: مگس زیتون آفت مهم باغات زیتون است که در صورت عدم کنترل تا ۸۰ درصد به محصول خسارت وارد می‌کند.

وی اظهار داشت: سال گذشته مبارزه با آفت مگس در دو هزار هکتار انجام شد و با اقدامات صورت گرفته خسارت به زیر ۵ درصد رسید.

به گفته وی: امسال با توجه به بارندگی‌های مناسب بهاره و رشد علف‌های هرز در باغات و کاهش نسبی دما؛ شرایط برای افزایش تراکم و طغیانی شدن آفت مهیا است.

درخشان اظهار داشت: از اوایل فروردین ماه ۸ ایستگاه پیش آگاهی برای ردیابی و پایش آفت در روستا‌های بخش طارم سفلی ایجادشد که ۸ کارشناس بطور مستمر آمار شکار تله‌ها را ثبت می‌کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: آمار شکار‌ها تله‌های امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.

درخشان تصریح کرد: چهارجلسه هماهنگی و یک همایش با حضور دهیاری‌ها و شورا‌های اسلامی روستا‌ها و باغداران تشکیل شده و در ۸ روستا که تراکم آفت از ۱۲ تیرماه در حد نرم بوده مبارزه از ۱۸ تیر ماه در این روستا‌ها شروع و تاکنون ۴۰۵ هکتار مبارزه به روش بیت اسپری و کارت زرد انجام شده است.

به گفته این مقام مسئول؛ در باغات سنتی برای حمایت از باغداران، محلول سم بصورت رایگان و کارت زرد با نصف بها برای مبارزه عمومی تحویل باغداران می‌شود.

درخشان خاطر نشان ساخت: پروتئین، سم و کارت زرد به میزان مورد نیاز فراهم شده و باغداران برای دریافت و انجام مبارزه به مرکز جهاد کشاورزی منطقه طارم و کلینیک‌های گیاهپزشکی مستقر در بخش طارم سفلی مراجعه کنند.

وی اظهار دشت: در حال حاضر ۹هزار و ۳۵۰ هکتار باغ زیتون اختصاص در شهرستان قزوین وجود دارد که از این میزان ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار بارور است.

به گفته‌ی وی؛ پیش بینی می‌شود امسال ۲۵ هزار تن زیتون از سطح باغات استان برداشت شود.

انتهای پیام/ک

مبارزه با آفت مگس زیتون در سطح ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات شهرستان قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.