در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

بعد از تبدیل خیابان نجات اللهی به گذر صنایع دستی؛ آیا گذر میوه و تره بار میدان شوش هم راه اندازی می‌شود؟

مدیریت شهری جدید در حالی اصرار بر تثبیت کاربری‌های قدیمی اماکن شهر دارد که در برخی موارد کاربری‌های قدیمی مناسب زمان کنونی نیست.


به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، شهرداری تهران در تاریخ ۲۵ تیرماه درباره  تبدیل خیابان ویلا به گذر صنایع دستی و یک طرفه شدن  این خیابان تصمیم می‌گیرد که پس از چند روز اخباری منتشر می‌شود و این اقدام را فاقد مصوبه شورای شهر می‌داند.

یکطرفه سازی خیابان ویلا، در بن بست نداشتن مصوبه شورا/ عریض کردن پیاده روهای ویلا منتفی نیست!

اگرچه صاحبان مشاغل مرتبط با صنایع دستی در این خیابان از این اقدام خرسند شدند، اما اصناف دیگر فعال در این خیابان و ادارات دولتی و ساکنین محلی نسبت به آن ابراز نارضایتی کردند و پای گذر صنایع دستی عودلاجان را وسط کشیدند. به گفته این گروه ها وقتی در محله عودلاجان گذر صنایع دستی ایجاد شده، دیگر لزومی به موازی کاری در محله دیگر نیست.

یکطرفه سازی خیابان ویلا، در بن بست نداشتن مصوبه شورا/ عریض کردن پیاده روهای ویلا منتفی نیست!

در پی این اعتراضات پلیس راهور روز یکشنبه ۲ مرداد اعلام کرد که موضوع یک طرفه شدن خیابان ویلا منتفی است.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به انتخاب خیابان ویلا برای تبدیل به گذر فرهنگی گفت: این اقدام ناگهانی نبود و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر به طور طولانی مدت با شرکت توسعه فضاهای فرهنگی بر روی این موضوع مطالعه و بررسی کرده بودند.

اعطا با تاکید بر اینکه زمینه مناسب خیابان ویلا دلیل انتخاب آن برای ایجاد گذر صنایع دستی شد، اظهار کرد: چون پیاده روهای این خیابان کم عرض بود، در شروع کار باید برای رونق عرض پیاده رو را بیشتر می شد و هنگامی هم که عرض پیاده رو بیشتر شود، عرض خیابان کمتر می شود و لذا در این شرایط باید خیابان ویلا را یک طرفه می کردیم.

وی با بیان اینکه با نرم افزارهای خاص، آثار ترافیکی خیابان ویلا بعد از کاهش عرض خیابان و یک طرفه شدن آن محاسبه شد، گفت: در این مرحله مشخص شد که هیچ مشکل ترافیکی ایجاد نمی شود. اما به دلیل تامین خواسته سایر ذینفعان یک طرفه کردن این خیابان منتفی شده است.ضمن اینکه عریض کردن پیاده رو انجام خواهد شد! زیرا که این خیابان پیاده رویی عریض تر می خواهد.

یکطرفه سازی خیابان ویلا، در بن بست نداشتن مصوبه شورا/ عریض کردن پیاده روهای ویلا منتفی نیست!

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا این طرح بدون مصوبه شورا اجرا شد، گفت: مطالعات و برنامه ریزی‌ها برای ایجاد گذر صنایع دستی کار جدیدی نیست و در مصوبه بودجه امسال هم بر این موضوع تاکید شده و شهرداری هم مکلف به انجام آن شده است.


بیشتر بخوانید: یک‌طرفه شدن خیابان نجات اللهی (ویلا) بدون موافقت شورای شهر تهران/ ۱۷ شهریور دیگری در راه است


با گذشت تقریبا یک هفته از طرح آزمایشی یک طرفه کردن خیابان ویلا، با تصمیم پلیس این طرح منتفی شده، اما به گفته علی اعطا عریض کردن پیاده روهای آن همچنان در دستور است.

قطعا با عریض شدن پیاده رو از عرض خیابان کاسته خواهد شد و این خیابان علی‌رغم دوطرفه بودن قادر به تخلیه مناسب بار ترافیکی خود نخواهد بود.

سوال اصلی این است که چرا مدیریت شهری اصرار دارد که حتما گذر صنایع دستی در خیابان ویلا ایجاد شود، حال آنکه پیش از این محله عودلاجان به محلی خاص برای عرضه صنایع دستی تبدیل شده بود و برای آن هزینه ای زیادی شده بود.

محله عودلاجان چند سال پیش به عنوان گذر صنایع دستی نامگذاری شد و مسئولین شهرداری تهران تلاش کردند با استفاده از معماری فاخر ایرانی در این مکان و ایجاد حس و حالی نوستالژیک،  این محله قدیمی را که در مجاورت شلوغی بازار تهران قرار دارد، به عرضه صنایع دستی اختصاص بدهند.

یکطرفه سازی خیابان ویلا، در بن بست نداشتن مصوبه شورا/ عریض کردن پیاده روهای ویلا منتفی نیست!

محمد جواد حق شناس رئیس کمسیون فرهنگی شورای شهر تهران حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که چرا با وجود گذر صنایع دستی در محله عودلاجان، تصمیم به ایجاد گذری دیگر در خیابان ویلا گرفته شد، گفت: اولین واحد‌های صنایع دستی در دهه ۴۰ در خیابان ویلا ایجاد شد و درآن وقت اصلا عودلاجان کاربری صنایع دستی نداشته و مسکونی بوده است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در دوره‌های اخیر برای مقابله با شب مردگی در عودلاجان، این محله مسکونی تبدیل به گذر صنایع دستی شد، گفت: در اصل خواستگاه صنایع دستی تهران به خیابان ویلا بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه ایجاد کاربری صنایع دستی در محله عودلاجان اقدامی پسندیده در دوره قبل مدیریت شهری بوده است، اظهار کرد: از آنجاییکه عودلاجان در حوزه صنایع دستی سابقه خیابان ویلا را ندارد، اما می‌تواند به عنوان محور دوم صنایع دستی مورد توجه قرار بگیرد.

یکطرفه سازی خیابان ویلا، در بن بست نداشتن مصوبه شورا/ عریض کردن پیاده روهای ویلا منتفی نیست!

هزار نکته باریک‌تر از مو اینجاست که اگر معبری در ۵۰ سال گذشته دارای کاربری بوده که با شرایط آن زمان تناسب داشته و برای کسی مشکلی ایجاد نمی‌کرده، آیا امروز هم می‌تواند، همان کاربری در آن معبر اقدام به فعالیت کند.

با دیدگاه کنونی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر بعید نیست که در روز‌های آینده با این توجیه که خواستگاه اولیه عرضه میوه و تره بار در میدان شوش بوده شاهد ایجاد گذر میوه و تره بار در میدان شوش و مهاجرت معکوس فروشندگان میوه و تره بار مرکزی باشیم.

با این منطق بعید نیست که مدیریت اندیشمند شهری که به روی کار آمده با تکیه بر اینکه روزگاری خیابان خیام محل عرضه آهن آلات بوده، تصمیم به ایجاد گذر آهن آلات در خیابان خیام بگیرد و ساز بازگشت فروشندگان آهن مکان به خیابان خیام را کوک کند.

مدیریت شهری جدید که داعیه تجدد و مدرنیته دارد، بهتر است به جای دادن تنفس مصنوعی به معابری که نفس‌های آخر خود را می‌زنند، انرژی خود را صرف حمایت از معابر و گذر‌هایی مانند بازار تهران یا خیابان انقلاب نماید که اکنون به درختی تنومند تبدیل شده اند و مدیریت صحیح می‌تواند محصول آن‌ها را پربارتر کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار