صنایع تبدیلی دروازه ورود محصولات کشاورزی به بازارهای جهانی/ سرازیری سود تولید در جیب دلالان

ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در کنار رونق تولید بخش کشاورزی، ایجاد اشتغال و ارزش افزوده و ارزآوری و در نتیجه توسعه اقتصاد را به ارمغان خواهد آورد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، صنایع تبدیلی به عنوان مکمل بخش کشاورزی نقش بسیار مهمی در توسعه این بخش مهم دارد، اما با وجود این موضوع، صنایع تبدیلی و تکمیلی علی رغم اهمیت و نقش ویژه آن در استان اردبیل توسعه نیافته است.

استان اردبیل به عنوان یکی از قطب های مهم کشاورزی و دامپروری در شمالغرب کشور مطرح بوده که سالیان سال است این صنعت در نبود و یا کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی و حوزه های وابسته به آن، رنج می برد.

بخش مهمی از اقتصاد این استان وابسته به کشاورزی و دامپروری بوده به طوری که سهم ارزش افزوده این بخش در تولید ناخالص داخلی استان ۲۸ درصد بوده و یک سوم جمعیت استان در این بخش شاغل هستند.

براساس آمارهای ارائه شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، این استان در بسیاری از محصولات باغی و زراعی جزو استان های برتر کشور به شمار می‎رود به طوری که در حداقل ۱۲ محصول مهم و استراتژیک، رتبه استان اول تا هفتم کشوری است ولی به دلیل نبود برنامه ریزی مناسب در جذب و معرفی فرصت‎های سرمایه گذاری و عدم حمایت های کافی از سرمایه گذاران این بخش، با وجود پتانسیل عظیم خدادادی در بخش کشاورزی استان اردبیل صنایع تبدیلی و تکمیلی در این استان مغفول مانده است.

صنایع تبدیلی دروازه ورود محصولات کشاورزی به بازارهای جهانی/سرازیری سود تولید در جیب دلالان

بی ثباتی بازار دغدغه کشاورزان استان

با وجود پتانسیل بالای استان در بخش کشاورزی، عدم توسعه صنایع تبدیلی در این بخش تاثیر منفی بر ارزش افزوده اقتصاد استان خواهد داشت. این استان در بسیاری از محصولات کشاورزی و دامی با مازاد تولید روبروست و برنامه ریزی های مسئولان و متولیان بخش کشاورزی استان نیز بر افزایش تولید بدون در نظر گرفتن سرنوشت این مازاد تولید متمرکز است.

یکی از محصولات استراتژیک تولید شده در استان سیب زمینی است که از اواسط تیر ماه برداشت این محصول مهم و پر مصرف  شروع می‎شود، به گفته مسئولان جهاد کشاورزی استان اردبیل امسال در ۲۲ هزار هکتار از سطح مزارع استان ۷۷۰ هزار تن سیب زمینی برداشت خواهد شد.

محمد جمالی یکی از کشاورزان اردبیلی که امسال حدود ۲۱ هکتار سیب زمینی کاشته است در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: سال گذشته سیب زمینی با قیمت بالای ۵ هزار تومان به فروش رفت که این امر افزایش سطح زیر کشت این محصول را در پی داشت.

جمالی می‎گوید: هر سال در زمان برداشت محصول عدم اطمینان از وجود بازار فروش، قیمت مناسب، وجود دلال و واسطه ها به یکی از دغدغه ها و دل مشغولی هایمان تبدیل شده است، به طوری که این عدم ثبات باعث شده یک سال سود ببریم و سال دیگر حتی هزینه تولید مان را نیز نتوانیم جبران کنیم.

آقای قلی زاده کشاورز دیگر اردبیلی بر لزوم وجود صنایع تبدیلی در استان اردبیل که یک استان کشاورزی محور است تاکید کرد و اظهار داشت: کشاورزی و دامپروری در استان اردبیل حرف اول را می زند و باید سیاست های مسؤولان و تصمیم گیران استان بر توسعه صنایع تبدیلی متمرکز باشد.

صنایع تبدیلی دروازه ورود محصولات کشاورزی به بازارهای جهانی/سرازیری سود تولید در جیب دلالان

قلی زاده اضافه کرد: نبود صنایع تبدیلی در بسیاری از محصولات، کشاورزان را با ضرر مالی مواجه کرده است همانطور که در مورد محصول سیر دیده شد. کشاورزان زحمت کش به امید سود بیشتر و با در نظر گرفتن قیمت بالای این محصول در سال گذشته اقدام به کشت این محصول کردند ولی تولید مازاد این محصول فقط به سود دلال ها تمام شد.

او خواستار توجه بیش از پیش تصمیم گیران دولتی و متولیان استان به صنایع تبدیلی و تکمیلی شد و ادامه داد: در صورت وجود این صنایع، کشاورزان با اطمینان خاطر اقدام به کشت محصولات کشاورزی می نمایند که این امر توسعه اقتصاد استان را درپی خواهد داشت.

فعال بودن ۳۵ درصد صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی

اکبر بهنامجو استاندار اردبیل در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، بر لزوم توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی صادرات محور تاکید کرد و اظهار داشت: استان اردبیل به واسطه داشتن آب و هوای منحصر بفرد و خاک حاصلخیز از تنوع تولید در بخش کشاورزی برخوردار است که این تنوع نیاز به صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان را بیشتر می‎کند.

بهنامجو افزود: سد خدآفرین با عنوان یکی از طرح های عظیم در حال اجرا در استان است که با تکمیل آن ظرفیت کشاورزی استان در حدود یک میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.

او گفت : فرصت ها، ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی توسط سازمان جهاد کشاورزی استان احصا شده است که به صورت یک بسته اجرایی و عملیاتی در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت.

استاندار اردبیل با بیان اینکه ۲۲۵ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان فعالیت می‎کنند تصریح کرد: برای ۱۲۰ سرمایه گذار جدید نیز مجوز راه‎اندازی صنایع تبدیلی و صادرات محور صادر شده است که امیدواریم زمینه فعالیت آنها در استان فراهم آید.

بهنامجو اظهار داشت: محدودیتی در تامین و واگذاری زمین به سرمایه گذاران علاقمند به سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی وجود نداشته و حمایت همه جانبه ای از صنایع صادرات محور صورت خواهد گرفت.

او با بیان اینکه صنایع تبدیلی صادرات محور و ارز آور با اشتغالزایی مناسب در استان مورد حمایت هستند تاکید کرد: قرار نیست در محصولاتی که ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی در آنها اشباع شده مجوز جدیدی صادر گردد.

رییس شورای اداری استان اردبیل توسعه صادرات محصولات صنایع تبدیلی توانمند و اشتغالزا را از هدف گذاری های اقتصادی استان عنوان کرد.

صنایع تبدیلی دروازه ورود محصولات کشاورزی به بازارهای جهانی/سرازیری سود تولید در جیب دلالان

بهنامجو بیان داشت: ۵۳ درصد صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی فعال هستند که با برنامه ریزی های صورت گرفته و رفع موانع و مشکلات واحدهای راکد یا نیمه فعال، سعی در افزایش توان تولید و صادرات این بخش داریم.

صنایع تبدیلی دروازه ورود به بازار های جهانی

خلیل نیکشاد رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، از صنایع تبدیلی به عنوان یکی از شاخصه ها و مؤلفه های اصلی توسعه کشاورزی استان یاد کرد و گفت: استان اردبیل با داشتن بالاترین کاربری اراضی کشاورزی نسبت به وسعت استان، رتبه اول را در بین استان های کشور داراست.

نیکشاد با اشاره به اینکه تولیدات کشاورزی استان حدود ۴ درصد از تولید کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: ارزش ناخالص تولید سالانه بخش کشاورزی استان اردبیل بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال است.

او لازمه ورود به بازارهای جهانی محصولات کشاورزی را تولید محصولات بازار پسند، فرآوری و بسته بندی مناسب عنوان کرد و اظهار داشت: برای ورود به بازارهای جهانی نیاز است تا محصولات تولیدی از نظر کیفی و بسته بندی قابل رقابت با برندهای جهانی باشد که لازمه این مهم توسعه صنایع تبدیلی و حوزه های وابسته به آن است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی یکی از چالشهای مهم پیش روی بخش کشاورزی و دامپروری استان است، که عدم وجود صنایع تبدیلی کافی در استان موجب هدر رفت محصولات کشاورزی و سرمایه استان شده است.

نیکشاد با اشاره به قابلیت ها و پتانسیل بالای استان در بخش کشاورزی افزود: توسعه بخش کشاورزی، صادرات به داخل و خارج و همچنین رونق تولید و اشتغال پایدار در این بخش، در گرو ایجاد و احیای واحدهای راکد نیمه فعال و رونق تولید در واحدهای فعال، فرآوری و بسته بندی است.

صنایع تبدیلی دروازه ورود محصولات کشاورزی به بازارهای جهانی/سرازیری سود تولید در جیب دلالان

این مقام مسئول روند فعال سازی واحدهای راکد و نیمه فعال در بخش صنایع تبدیلی را مثبت خواند و گفت: ۵۰۰ فقره طرح در زمینه های باغبانی و صنایع تبدیلی و تکمیلی وجود دارد که در سال گذشته ۱۱۷ فقره از این طرح ها با حمایت این سازمان و اعطای تسهیلات ارزان قیمت به چرخه تولید بازگشتند و فعال کردن مابقی طرح ها در دستور کار قرار دارد.

او فعال سازی واحدهای راکد و نیمه فعال و تکمیل طرح های نیمه تمام، افزایش ظرفیت جذب ماده خام، ایجاد واحدهای تولیدی با زنجیره کامل، حمایت از سرمایه گذاری و رونق تولید و ایجاد ارزش افزوده را رویکردهای این سازمان در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی و صنایع وابسته ذکر کرد.

تکمیل زنجیره تولید لازمه کشاورزی پایدار

عیسی شاهی زارع رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان اردبیل نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، با بیان اینکه صنایع تبدیلی در استان آنچنان پیشرفت نداشته است گفت: این استان در تولید بسیاری از محصولات جزء استان های مطرح در کشور است اما با این وجود، صنایع تکمیلی و تبدیلی که تکمیل کننده این بخش است آنچنان که باید در این استان کشاورزی محور توسعه نیافته است.

شاهی زارع لازمه پیشرفت کشاورزی را توسعه صنایع تبدیلی عنوان کرد و اظهار داشت: در بسیاری از کشورهایی که از نظر کشاورزی توسعه یافته هستند، صنایع تبدیلی در کنار توسعه کشاورزی اهمیت می یابد و راز موفقیت این کشورها نیز همین است.

او افزود: مسئولان کشاورزی استان نباید نگاه صرف به افزایش تولید این بخش داشته باشند بلکه باید در کنار افزایش تولید برای این مازاد، باید برنامه ریزی کنند که در غیر این صورت هدر رفت سرمایه های ارزشمند استان را شاهد خواهیم بود و هستیم.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اردبیل تصریح کرد: اگرچه تولید بیشتر مساوی است با درآمد بیشتر اما همیشه این معادله برقرار نیست و چه بسا در بسیاری از موارد تولید بیشتر به زیان اقتصاد استان تمام شود.

صنایع تبدیلی ضرورت کشاورزی نوین

علی نعمتی مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، ضمن اشاره به آثار مستقیم و غیر مستقیم صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی، از اهمیت توجه به این بخش در استان سخن گفت و اظهار داشت: در اقتصاد کشاورزی معاصر صنایع تبدیلی عامل مهمی در فرآوری محصولات کشاورزی است.

نعمتی گفت: این صنایع از یک سو ارزش افزوده محصولات اولیه این بخش را ارتقا می‎دهد و از سوی دیگر محصولاتی به بازار ارائه می‎دهد که با استفاده از تکنولوژی مدرن به دست آمده است.

صنایع تبدیلی دروازه ورود محصولات کشاورزی به بازارهای جهانی/سرازیری سود تولید در جیب دلالان

او افزود: کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و افزایش سطح تولید، افزایش اشتغالزایی و پیشگیری از مهاجرت روستاییان و افزایش قدرت رقابتی محصولات کشاورزی به ویژه در بازارهای جهانی، از تاثیرات بخش صنایع تبدیلی است.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان این مطلب که اقدامات خوبی در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی و صنایع وابسته به بخش کشاورزی در این استان قوت گرفته است، بیان داشت: با این وجود تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم که عزم جدی همه مسؤولان برای رسیدن به این مهم را می‎طلبد.

نعمتی صنایع تبدیلی را ضرورت کشاورزی نوین ذکر کرد و تصریح کرد: برای خروج از کشاورزی سنتی و داشتن سیستم کشاورزی نوین و مدرن، توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی یکی از الزامات مهم و اساسی به شمار می‎رود.

افزایش ۸.۳ درصدی فرآوری محصولات کشاورزی در استان اردبیل

او با بیان این که در استان اردبیل ۱۳۱ واحد صنعتی در حوزه صنایع تبدیلی فعالیت دارند افزود: کل سرمایه گذاری های صورت گرفته در این بخش تاکنون ۲۴۷ میلیارد و ۹۶۹ میلیون ریال است که انتظار می‎رود با معرفی فرصت های سرمایه گذاری در این بخش و ورود سرمایه گذاران جدید حجم و میزان اشتغالزایی‎های صورت گرفته نیز افزایش یابد.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ظرفیت تولید این واحدها را یک میلیون و ۱۰۲ هزار و ۲۹۵ تن در سال عنوان کرد.

نعمتی بیان داشت: ۱۲۰ طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی با ظرفیت جذب ماده خام یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال و ظرفیت اشتغالزایی دو هزار و ۳۰۰ نفر مجوز تاسیس از سازمان جهاد کشاورزی استان دریافت کرده اند.

صنایع تبدیلی دروازه ورود محصولات کشاورزی به بازارهای جهانی/سرازیری سود تولید در جیب دلالان

او با اشاره به اینکه در سال ۹۷ میزان جذب مواد خام توسط واحدهای تولیدی استان ۱۲۰ هزار تن در سال بود، از افزایش این میزان خبر داد و افزود: با تمهیدات و اقدامات صورت گرفته در راستای افزایش توان تولید واحدهای تولیدی، پیش بینی می‎شود این میزان در سالجاری به رقم ۱۲۵ هزار تن در سال افزایش یابد.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه سخنان خود با بیان اینکه یکی از راهبردهای این سازمان در حوزه صنایع تبدیلی توجه ویژه به فعال سازی واحدهای راکد و نیمه فعال است، گفت: در استان اردبیل ۵ واحد راکد و ۵ واحد نیمه فعال با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به ارزش ۵۰ میلیارد و ۶۷۰ میلیون ریال به چرخه تولید بازگشته اند.

نعمتی از افزایش ۸.۳ درصدی فرآوری محصولات کشاورزی در استان خبر داد و بیان داشت: در سال ۹۷ این میزان هزار و ۳۰۰ تن در سال و در سال ۹۶ نیز هزار و ۲۰۰ تن در سال بود، که رشد ۸.۳ درصدی داشته است.

او مشکلات و بدهی های بانکی را یکی از عمده ترین دلایل به رکود کشیده شدن صنایع تبدیلی در کشور به خصوص در استان اردبیل ذکر کرد و تصریح کرد: طی سال ۹۷ با حل بدهی بانکی ۷ واحد صنعتی، این تعداد صنایع به چرخه تولید بازگشته اند.

این مقام مسئول افزود: در سال ۹۷ تعداد ۲۴ پروانه بهره برداری و ۲۵ جواز تاسیس صادر گردیده است که با افزایش حمایت های صورت گرفته در استان از سرمایه گذاران این بخش، پیش بینی می شود در سالجاری ۲۶ فقره پروانه بهره برداری و ۳۵ فقره جواز تاسیس صادر گردد.

صنایع تبدیلی و تکمیلی در دنیای امروز که کشورها اقتصاد خود را از نفت جدا می‎کنند یک نیاز ضروری و اساسی به شما می‎رود. تجربه کشورهایی که اقتصاد آنها مبتنی بر کشاورزی است نشان می‎دهد، توسعه بخش کشاورزی در کنار توسعه صنایع تبدیلی صورت گرفته است که این صنایع نیز خود به وجود آورنده بسیاری از صنایع پایین دستی و یا بالا دستی در این کشورها می‎شوند.

مسئولان استان اردبیل برای پررنگتر کردن نقش کشاورزی در اقتصاد استان، ناگزیر به توسعه این بخش و تسهیل و رفع موانع سرمایه گذاری در این حوزه و توجه به تولید محصولات باکیفیت و قابل رقابت و حضور در بازارهای جهانی و پرهیز از نگاه صرف به افزایش تولید بدون در نظر گرفتن کیفیت و سرنوشت مازاد این تولید  هستند، که این امر عزم جدی و همکاری همه جانبه مسئولان استانی و کشوری را می‎طلبد.

گزارش از نوشین سلامت

انتهای پیام/

برچسب ها: صنعت ، اخبار اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.