عضو شورای شهر تهران:

عرصه برای ورود مردم به قانون‌گذاری در مدیریت شهری باز شد

نظری گفت: پاشنه آشیل مصوبات شورای شهر تهران اخذ نکردن نظرات مردمی در این حوزه است.

 پاینده/عرصه برای ورود مردم به قانون‌گذاری در مدیریت شهری باز شدبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت نظری عضو شورای شهر تهران در مراسم رونمایی از سامانه طرح‌ها و لوایح گفت: در شورای شهر تهران از سال 93 کمیسیون تنقیح که زیر نظر کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران است، مسئولیت بارگزاری اطلاعات و مصوبات شورای شهر تهران را به عهده دارد.

نظری با اشاره به اینکه نقش این کمیته بارگزاری صفر اطلاعات نیست، گفت: موضوع ما بارگزاری صفر اطلاعات نیست و در کمیته تنقیح ابتدا هر آنچه که برای تنقیح و یک پارچه سازی مصوبات شورای شهر تهران نیاز است، انجام می‌شود.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به نخستین گام در فرایند تنقیح گفت: نخستین گام برای یکپارچه سازی مصوبات جمع‌‌آوری مجموعه مصوبات شورای شهر تهران است و در اجرای آن نیاز است تمام مقررات بالا دستی اعم از نهادهایی چون مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و ... را داشته باشیم.

نظری گفت: زمانی می‌توانیم یکپارچه سازی مصوبات را داشته باشیم که تمام مصوبات و اطلاعات نهادهای بالادستی را جمع‌آوری کرده باشیم.

او با تاکید بر این موضوع که نقش مردم و نظارت آنها می‌تواند در شفافیت قانون‌گذاری مؤثر باشد، گفت: ما از مقطعی به این نتیجه رسیدیم در کنار آنکه مردم می‌توانند مصوبات شورای شهر تهران را ببینند لازم است تدابیری اندیشیده شود تا مردم در جزئیات و کیفیت تصویب یک مصوبه از ابتدا تا انتهای آن قرار بگیرند و آگاه باشند که یک لایحه از ابتدا که از شهرداری تهران به شورای شهر ارائه می‌شود تا زمان تصویب چه مراحلی را طی می‌کند.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به این نکته که پیشتر مردم تنها به مصوبات شورای شهر تهران دسترسی داشتند، گفت: از امروز با رونمایی از سامانه طرح‌ها و لوایح مردم می‌توانند در جزئیات تهیه پیش‌نویس و فرایند تصویب طرح و لایحه قرار بگیرند زیرا ما به این نتیجه رسیدیم که باید فرایند شفاف‌سازی در قانون‌گذاری مدیریت شهری اجرا شود.

نظری با معرفی سامانه طرح‌ها و لوایح گفت: مردم می‌توانند در جریان جزئیات تمام مصوبات شورای شهر تهران از دوره اول تا دوره پنجم این شورا قرار بگیرند و همچنین می‌توانند طرح‌ها و لوایح ارائه شده در کمیسیون‌ها و در دست بررسی را نیز مشاهده کنند.

او گفت: زمانی که شهروندان وارد تارنما می‌شوند بخش‌های متفاوتی را می‌بینند که می‌توانند نوع طرح ( یک فوریتی، دو فوریتی و عادی) تاریخ مصوبه، عنوان طرح ، لایحه، مدت زمان بررسی، زمان ارائه شده و وضعیت طرح‌ها مشاهده کنند و در جریان جزئیات آن قرار بگیرند.

عضو شورای شهر تهران گفت: در کنار این موارد شهروندان می‌توانند به اطلاعاتی نظیر امضا کنندگان طرح، پیشنهاد دهندگان و تعداد رای اخذ شده در جریان آن قرار بگیرند.

نظری با اشاره به بخش مستندات تارنمای طرح‌ها و لوایح گفت: بخش بعدی تارنما ارائه مستندات طرح‌ است که اگر پیوستی داشته باشد شهروندان می‌توانند تمام پیوست‌های آن طرح را مشاهده کنند.

او گفت: یکی دیگر از کارهای در دست ما این است که بتوانیم فرایند طرح را به صورت الکتریکی ارائه کنیم که اگر بعضی از اعضای شورای شهر تهران حضور فیزیکی نداشتند بتوانند از طریق الکترونیکی کردن طرح‌ها امضا و نظر خود را درباره آن اعلام کنند.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به این نکته که تا به امروز گامی برای دسترسی مردم به اطلاعات و مصوبات مدیریت شهری برداشته نشده است، گفت: با رونمایی و راه‌اندازی از این طرح کاری کردیم تا مردم بتوانند در جریان رویدادهای کمیسیون‌ها قرار بگیرند.

نظری با اشاره به بخش نظرسنجی تارنمای طرح‌ها و لوایح گفت: در تارنمای طرح‌ها و لوایح بخشی قرار داده شده که شهروندان می‌توانند نظر خود را درباره یک طرح و یا لایحه ثبت کنند و این اقدام موجب می‌شود اگر مخالفت‌هایی در تصویب طرح و یا لایحه‌ای وجود داشته باشد تجدید نظر و کار کارشناسی بیشتری صورت بگیرد.

عضو شورای شهر تهران در توضیح فرایند ثبت نظرات شهروندان گفت: مردم می‌توانند با ثبت‌ نام و نام خانوادگی خود و نشانی پست الکترونیکی نظر خود را درباره طرح‌ها و لوایح در دستور کار شورای شهر تهران ثبت کنند.

نظری با اشاره به این نکته شهروندان می‌توانند طرح‌های پیشنهادی خود را در حوزه مدیریت شهری ارائه کنند، گفت: ما همواره از نظر شهروندان برای وضع قوانین و دستورات شهری استقبال می‌کنیم و شهروندان می‌توانند پیشنهادات خود را برای طرح‌ها ارائه کنند و ما در کمیته تنقیح پس از بررسی جوانب حقوقی آن دستورات مفید بودن آن را در صحن شورای شهر تهران مطرح و با نظر اعضا به تصویب می‌رسانیم.

عضو شورای شهر با اشاره به بخش گردش کار تارنمای طرح‌ها و لوایح گفت: در تارنمای طرح‌ها و لوایح بخش گردش کار را در نظر گرفته‌ایم تا شهروندان بتوانند در یک نگاه اجمالی کل فرایند تصویب یک طرح را ملاحظه کنند.

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر این موضوع که آیا بعد از تصویب طرحی در شورای شهر این امکان وجود دارد که با نظر مردم مدیریت شهری از اجرای آن منصرف شود؟ گفت: فرایندی که شما می‌فرمایید بسیار پیچیده است زیرا هیچ بازه زمانی در آیین‌نامه برای یک طرح در شورای شهر پیش‌بینی نشده است ولی به طور کلی تا 6 ماه می‌توان بررسی مجدد هر مصوبه‌ای را انجام داد و به نظر من بازنگری در مصوبه شورای شهر کاری دشوار و پیچیده است.

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به دیگر سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر این نکته که آیا پیش از ارائه طرحی پیوست‌های اجتماعی آن در کمیسیون‌های مربوطه بررسی نمی‌شود، گفت: در مورد طرح‌های اجرایی سعی می‌کنیم کمتر ورود کنیم و جزئیات اجرای طرح را به شهرداری مناطق واگذار کنیم و شهرداری در اجرای مصوبات شورای شهر شهرداری هم می‌توانند مشاورانی بگیرد و پیوست‌های مربوطه را تهیه کند.

نظری در پاسخ به دیگر سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر نکته که آیا پیشنهادهای مردمی ثبت شده در تارنمای طرح‌ها و لوایح ضمانت اجرایی دارد یا خیر؟ گفت: بر اساس نظر کمیسیون‌ها و نظرات حوزه تخصصی طرح‌های پیشنهادی شهروندان را به اشکال مختلف بررسی می‌کنیم و اگر طرحی ارائه شود که به این نتیجه نرسیم مشکلی ایجاد نمی‌کند به طور حتم آن را انجام می‌دهیم.

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر این نکته که پاشنه آشیل مصوبات مدیریت شهری اخذ نکردن نظرات مردمی است، کمیته تنقیح شورای شهر نظرات شهروندان را جمع می‌کند و پس از بررسی حقوقی به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع می‌دهد.

نظری با اشاره به مجموع مصوبات شورای شهر تهران از دور اول تا دور پنجم این شورا گفت: 5 هزار و 69 مصوبه از دور اول تا پنجم شورای شهر تهران به تصویب رسیده است و این اولین بار است نظر مردم را در جریان قانون‌گذاری شهری اخذ می‌کنیم.

عضو شورای شهر تهران گفت: شهروندان از امروز می‌توانند با مراجعه به تارنمای طرح‌ها و لوایح در جریان مصوبات شورای شهر قرار بگیرند و نظرات خود را اعلام کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار