باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

طمع برخی شرکت‌ها برای احتکار و افزایش قیمت/ ماجرای کمبود برخی دارو‌های ایرانی در داروخانه‌ها

مدتی است، داروخانه‌ها بیماران نیازمند برخی داروهای ایرانی را دست‌خالی راهی منزل می‌کنند و ما به دنبال سرنخ اصلی ماجرا رفتیم.

توزیع کنندگان حلقه مفقود کمبود‌های دارویی هستند/ طمع برخی شرکت‌ها برای احتکار و افزایش قیمتبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حدود دو هفته پیش گزارشی از باشگاه خبرنگاران  در رسانه ملی پخش  شد که خبر از کمبود‌های دارویی مثل والزارتان و فلوکستین در داروخانه‌های کشور می‌داد؛  اغلب شهروندان این موضوع را تایید می‌کردند که حتی داروهای تولید داخل هم در داروخانه‌ها وجود ندارد و نبود برخی داروها در بازار برای آنها مشکل ساز شده است.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان برای پیگیری این موضوع و خرید داروهایی ایرانی چون فلوکستین به داروخانه‌‌ها مراجعه کرد اما متاسفانه برخی از داروها موجودی نداشتند.

سراغ تولیدکنندگان دارو رفتیم تا علت اصلی این نبود داروی ایرانی را از آنها بپرسیم.

علیپور مدیر عامل یکی از شرکت‌های تولید کننده مواد اولیه دارویی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: کل نیاز پودر فلوکستین کشور در چند مدت اخیر تولید شده و به دست شرکت‌های نهایی در تولید و بسته بندی دارو رسیده است، تمامی شرکت‌ها مواد اولیه مورد نیاز خود را از خرداد ماه دریافت و شروع به تولید کرده‌اند بنابراین یقین داریم که در تیر ماه و مدت زمان پیش رو هیچ مشکلی در زمینه تهیه این داروها نخواهیم داشت.

با توجه به تهیه مقدار مناسبی از مواد اولیه برای تهیه هر دارو نگاه‌ها به سمت شرکت‌های تولید کننده خود دارو برمی‌گردد.

مسیبی مدیر تولید یکی از این شرکت‌های تولید کننده دارو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: حدود دو ماه پیش با کمبودی جزئی در تهیه و توزیع والزارتان مواجه بودیم اما خوشبختانه با توجه به توزیع مناسبی که در سه ماه گذشته در سطح کشور انجام شد امروزه کمبودی در دارو‌خانه‌ها وجود ندارد و  کمبود پیش آمده در تولید فلوکستین  هم به اختلال پیش آمده به تهیه مواد اولیه در شرکت‌ها تولید کننده داخلی و تاخیر در تحویل آنها مربوط بود که خوشبختانه رفع شده است.


بیشتر بخوانید:پای محتکران به بازار دارو هم باز شد + فیلم


رضویان مدیل عامل یکی از دیگر شرکت‌های تولید کننده درباره علل کمبود دارو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: مسئولان و شرکت‌های تولید کننده از ماه‌ها قبل نیازهای دارویی کشور را بررسی و برنامه ریزی برای تولید آن را  آغاز می‌کنند تا به هیچ عنوان با کمبود جدی در این زمینه مواجه نباشیم.

با توجه به اظهارات تولید کنندگان در نهایت به این نتیجه خواهیم رسید که حلقه مفقوده در کمبود داروها مربوط به نظام توزیع مربوط است.

مدتی پیش وزیر بهداشت درباره این موضوع اظهار کرد: مشکل اصلی در کمبود داروها به نظام توزیع مربوط است، متاسفانه برخی از شرکت‌ها با نگهداری داروها در انبار در انتظار افزایش قیمت می‌مانند و برخی به دلیل مشکلاتی که با سازمان‌های بیمه‌گر دارند از توزیع دارو اجتناب می‌کنند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: برخی از داروهایی که داروخانه‌ها نسبت به کمبود آن معترضند، برندهایی خاصی از داروهای خارجی هستند که خودمان واردات آنها به کشور را محدود کرده‌ایم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۰۱ مرداد ۱۳۹۸
معلوم نیست
آخرین اخبار