مهارت اصلی یک تحلیلگر حرفه‌ای کسب و کار چیست؟

یک تحلیلگر کسب و کار را می‌توان یک مجری خوب دانست که مسئول رساندن پروژه به مقصد پایانی است و این مقصد یعنی حل و فصل رضایت‌بخش یک نیازمندی یا مشکل.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، شناخت درست الزامات و نیازمندی‌های یک کسب و کار، از جمله تخصص‌های پرتقاضا در سازمان‌های امروزی است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که آینده شغلی روشن‌تری نیز خواهد داشت؛ چرا که امروزه عدم شناسایی نیازمندی اصلی ذی‌نفعان سازمانی، از اصلی‌ترین دلایل شکست پروژه‌هاست که کلید حل آن در تحلیل کسب و کار است.اما برای این که در تحلیل کسب و کار حرفه‌ای شویم به چه مهارت‌هایی نیازمندیم؟‌ واقعیت این است که تحلیل کسب و کار در سازمان‌ها به شکل‌های مختلفی معنا می‌شود. برخی سازمان‌ها، از تحلیلگر کسب و کار انتظار دارند که برایشان طرح کسب و کار (بیزنس پلن) بنویسد.

مهارت اصلی یک تحلیلگر حرفه‌ای کسب و کار چیست؟

برخی دیگر انتظار طراحی و تحلیل فرایند از تحلیلگر کسب و کار دارند. برخی دیگر به دنبال فردی برای آنالیز داده‌های سازمان از جمله آمار فروش و ... هستند. حتی برخی سازمان‌ها منظور از این واژه یا سمت شغلی را با مدیریت فرایند های کسب و کار یکی می‌گیرند. بنابراین این سوال پیش می‌آید که به راستی مهارت اصلی یک تحلیلگر حرفه‌ای کسب و کار چیست؟

مهارت‌های تحلیل کسب و کار

استاندارد جهانی پیکره دانش تحلیل کسب و کار (BABOK) که توسط موسسه جهانی تحلیل کسب و کار (IIBA) عرضه شده، برای این منظور به کمک ما می‌آید. BABOK بیان می‌کند که تحلیل کسب و کار از ۶ حوزه دانشی مختلف تشکیل شده (از برنامه ریزی و استخراج نیازمندی‌ها تا کنترل و نظارت) که ۳۰ وظیفه در آن‌ها قابل انجام است.

برای انجام این ۳۰ وظیفه، ما با ۵۰ تکنیک کاربردی و مهارت در این استاندارد آشنا می‌شویم. یک تحلیلگر حرفه‌ای باید با این ۳۰ وظیفه آشنا بوده و تکنیک‌های کاربردی برای انجام این وظایف را نیز بشناسد. به بیان دیگر، یک تحلیلگر کسب و کار را در اصل می‌توان یک مجری خوب دانست که مسئول رساندن پروژه به مقصد پایانی است و این مقصد یعنی حل و فصل رضایت‌بخش یک نیازمندی یا مشکل. یک تحلیلگر همیشه می‌داند که مسیر لازم و انتهای مقصد کجاست، چگونه باید به آن مقصد برسد و قادر است تا زمانی که به مقصد می‌رسد تنظیمات لازم برای آن پروژه را انجام دهد.

آموزش تحلیل کسب و کار براساس BABOK هم‌اکنون به صورت گسترده در دنیا انجام می‌شود و علاقه‌مندان زیادی به سراغ آن می‌روند.

پیش‌نیازهای تحلیل کسب و کار

سوال دیگری که برای اکثر علاقه‌مندان به این حوزه پیش می‌آید این است که برای ورود به دنیای تحلیل کسب و کار چه پیش‌نیازی وجود دارد. در متن استاندارد ما می‌خوانیم که می‌توان با ۵ گرایش یا پیش‌زمینه مختلف با تحلیل کسب و کار مواجه شد که عبارتند از: دیدگاه مدیریت پروژه چابک ، مدیریت فرایند های کسب و کار ، فناوری اطلاعات، هوش تجاری و معماری سازمانی . افرادی که در هر یک از این حوزه‌ها کار کرده‌اند یا تحصیل کرده‌اند می‌توانند دانش و مهارت تحلیل کسب و کار را نیز با آن تلفیق کنند. همچنین پیش‌زمینه‌های ذکرشده می‌توانند مکمل دانش افراد در این حوزه باشند.

بنابراین تحلیل بیزنس را باید جزو مشاغل یا تخصص‌های به شدت رو به رشد بدانیم. آمار سایت کاریابی ایندید نشان می‌دهد که تحلیلگران کسب و کار با دریافتی بالای ۷۰ هزار دلار در سال از متوسط حقوق کارمندان در امریکا و کانادا بالاتر هستند و روزانه آگهی‌های استخدام زیادی برای این پوزیشن شغلی وجود دارد. اگر شما نیز به این حوزه علاقه‌مندید از همین امروز یادگیری را با شرکت در دوره‌های تحلیل کسب و کار شروع کنید.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

چگونه در تحلیل کسب و کار حرفه‌ای شویم؟

برچسب ها: خواندنی ، دانستنی ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار