باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

میراث ملی و جهانی اسیر دست سودجویان/ مقصر شهرداری یا سازمان میراث فرهنگی؟

کاخ گلستان که از مجموعه‌های مهم میراث فرهنگی و تاریخی ماست، این روزها با چالشی جدید مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،؛ کاخ گلستان از مجموعه‌های مهم میراث فرهنگی و تاریخی ملی است. اهمیت کاخ هنگامی برجسته می‌شود که شمس‌العماره به عنوان بلندترین بنای دوران قاجار، در تهران قدیم بخشی از آن است. شش سال پیش تلاش‌ها سرانجام به ثمر نشست و یونسکو کاخ گلستان را به عنوان میراث جهانی ثبت کرد.

مهمترین شرط یونسکو هم عدم ساخت و ساز غیر همگون در حریم این اثر جهانی بود؛ اما این روزها گودبرداری به عمق ۱۳ متر صدای اعتراض سازمان میراث فرهنگی را بلند کرده است. مدیر کل دفتر حفظ و احیای بنا‌های تاریخی، گودبرداری را تخلف آشکار می‌داند. هادی احمدی روئینی، ادعای برخی مبنی بر صدور مجوز برای گودبرداری را آن هم به صورت شفاهی، رد می‌کند و آن را بی‌اخلاقی می‌داند.

احمدی روئینی گفته است، صدور مجوز شفاهی در هیچ جای قانون و در قاموس میراث فرهنگی وجود ندارد. او از هر فرد و سازمان مدعی داشتن مجوز گودبرداری در حریم کاخ گلستان خواست مجوزش را رسانه‌ای کند.

این در حالی است که احمد کهربایی مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه 12 تایید می‌کند موافقت اولیه میراث فرهنگی مربوط به تخریب ملک ناامن مستقر در حریم کاخ گلستان است، نه گودبرداری!

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی هم تلویحاً شهرداری را به سوء استفاده از مجوز تخریب متهم می‌کند؛ به گفته محمد حسن طالبیان، سازمان میراث فرهنگی به محض مشاهده سوء استفاده از مجوز تخریب ملک ناامن در حریم کاخ گلستان و اقدام شهرداری، مجوز تخریب آن ملک را هم لغو کرد.

حال باید منتظر ماند و دید که از دل گودال چه ساختمانی بیرون خواهد آمد و چقدر به ثبت جهانی کاخ گلستان آسیب خواهد زد؟

انتهای پیام/

جنجال بر سر گودبرداری کاخ گلستان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.