وزیر بهداشت :

اداره دانشگاه‌ها با بودجه دولتی گرفتاری بزرگ است/ دانشگاه‌ها تلخ‌ترین ایام مدیریتی خود را سپری می‌کنند

نمکی گفت: دانشگاه‌ها باید بتوانند در اقتصاد ملی نقش آفرینی کند و نباید به بودجه‌های دولتی وابسته شوند.

سطح دانشگاه‌ها باید رفیع‌تر شود/ دانشگاه‌ها باید بتوانند در اقتصاد ملی نقش آفرینی کندبه گزارش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت بهداشت؛ سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان در اولین نشست هیئت‌های امنای کلان منطقه ٧ که شامل روسا و اعضای هیئت‌های امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان، شهید صدوقی یزد، شهرکرد، کاشان و بروجن است، اظهار کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جزو اولین دستگاه‌هایی است که به بحث هیئت امنا پرداخته است.
 
وی افزود: بر این اساس دانشگاه‌ها با مدلی متفاوت از گذشته اداره شده تا ادامه امور دانشگاه‌ها دیگر برعهده دولت نباشد و با تغییر وزرا، دانشگاه‌ها نیز دچار شوک مدیریتی نشوند.
 
وزیر بهداشت ادامه داد: در سایر کشور‌های جهان، اداره امور دانشگاه‌ها برعهده بخش خصوصی است. گرفتاری ما این است که قصد داریم دانشگاه را با مدل هیئت امنا و با بودجه دولتی اداره کنیم. این موضوع یکی از سخت‌ترین گره‌های ما در ارتقای سطح مدیریتی دانشگاه با هیئت امنا است.

دانشگاه‌ها تلخ‌ترین ایام مدیریتی سپری می‌کنند

نمکی بیان اینکه از هیئت امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی انتظار داریم که سقف دانشگاه‌ها ارتقا یابد، گفت: امروز، دانشگاه‌ها تلخ‌ترین ایام مدیریتی خود را از لحاظ وزن علمی، پژوهشی، آموزشی و مدیریتی سپری می‌کنند.
 
وزیر بهداشت با تاکید براینکه تعیین روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی برعهده وزرای بهداشت است، افزود: البته اصول کلی ما تعامل است، اما چنانچه فردی ازجمله نمایندگان، ائمه جمعه و استانداران بخواهند به رییس دانشگاهی دستور دهند، مورد پذیرش ما نخواهد بود. بنابراین، درخواست ما از هیئت امنا این است که در این رویکرد جدید، به روسای دانشگاه‌ها کمک کنند تا در تاب آوری مدیریتی جدید، دچار وقفه و تزلزل نشوند.

سطح دانشگاه‌ها باید رفیع‌تر شود

نمکی بر ارتقای علمی دانشگاه ها، تاکید کرد و افزود: سطح دانشگاه‌ها باید رفیع‌تر شود. دانشگاه نباید محدود به تصویب یک سری مصوبت مالی و اداری شود، بلکه دانشگاه محلی برای غلیان آموخته‌ها و ارتقای علم، پژوهش و سطح آموزش است.
 
از طرفی، تاکید ما بر ترفیع سقف مدیریتی دانشگاه‌ها است. با افراد کوتاه فکر نمی‌توان به سطوح بالایی رسید و با افکار منجمد و متحجر نمی‌توان جریانی سازنده ساخت. این رییس دانشگاه اقدام خواهد کرد، بنده هستم.
 
وزیر بهداشت با بیان اینکه تغییر رویکرد در اقتصاد دانشگاه‌ها ضروری است، گفت: دانشگاه‌ها باید بتوانند در اقتصاد ملی نقش آفرینی کند و نباید به بودجه‌های دولتی وابسته شوند، هرچه دانشگاه به بودجه‌های دولتی وابسته‌تر باشد، از اقدامات و دستورات دولتی متاثر‌تر خواهد شد و هر چه دانشگاه مخارج خود را از منابع عمومی دولت برید، مستقل تر، محکم‌تر و ماندگارتر خواهد بود.
بیشتر بخوانید: دسترسی به پرونده الکترونیک از هفته جاری مهیا می‌شود/ جوانان جوانی نکرده پیر شده‌اند

مسائل مالی دانشگاه در سال‌های گذشته شفاف نیست

نمکی درخصوص امور مالی دانشگاه‌ها تصریح کرد: قسمت قابل توجهی از مسائل مالی دانشگاه در سال‌های گذشته شفاف نیست و متاسفانه شفافیت امور مالی دانشگاه‌ها مبهم است و باید به این مضوعات نیز بیشتر رسیدگی شود.

وزیر بهداشت یادآوری کرد: درآمد‌های اختصاصی دانشگاه‌ها فرمول خاصی ندارد و دانشگاه‌ها براساس مدل خاصی این درآمد‌ها را دریافت نمی‌کنند. برخی دانشگاه‌ها درآمد‌های خود را مدیریت می‌کنند و برخی از آن‌ها بودجه کم می‌آورند، بنابراین ضرورت دارد این ناهماهنگی‌ها مرتفع شود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار