چطور در اوج گرما، بدنمان را خنک نگه داریم و بیمار نشویم؟

برای جلوگیری از گرمازدگی، مهمترین اقدام این است که به میزان کافی مایعات خنک بنوشید.

چطور در اوج گرما، بدنمان را خنک نگه داریم و بیمار نشویم؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان در فصل تابستان، نسبت به خطرات گرما برای گروه‌های پرخطر هشدار می‌دهند. با خواندن این مقاله، خطرات اصلی ناشی از موج گرما، گروه‌هایی که بیشترین آسیب را از هوای گرم می‌بینند و راهکار‌های مقابله با عوارض این نوع آب و هوا را بهتر خواهید شناخت:

سازمان خدمات بهداشت ملی انگلیس هشدار می‌دهد که سالخوردگان بالای ۷۵ سال، نوزادان و کودکان، افراد با مشکلات سلامتی از قبیل بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی، افراد مبتلا به پارکینسون و سکته مغزی، کسانی که دارو‌های خاص مصرف می‌کنند، کسانی که از لحاظ جسمی فعال هستند مانند ورزشکاران و کارگران، در معرض خطر جدی مشکلات ناشی از گرما هستند.

وقتی هوا آنقدر گرم می‌شود که بدن قادر به خنک کردن خود نیست، ضربان قلب افزایش یافته و فرد دچار گیجی و ضعف می‌شود. سایر علائم گرمازدگی عبارتند از گرفتگی عضلات، خستگی عمومی، سردرد، سرگیجه، و حالت تهوع. علائم شدیدتر از این قرارند: عدم تعادل در راه رفتن، استفراغ، رفتار نامعمول، افزایش ضربان قلب، تنفس سریع و پی در پی.

علائم شدید گرمازدگی نیاز فوری به درمان‌های اورژانسی دارند. متخصصان اورژانس بلافاصله شروع به درمان فرد گرمازده می‌کنند. این درمان‌ها شامل هیدراتاسیون وریدی و درمان‌های دیگر است.

اما اگر شما با شخصی که دچار گرمازدگی شدید شده، برخورد دارید، اولین کاری که باید انجام دهید، این است که لباس‌های او را جدا کرده و فرد را به مکان خنک و سایه انتقال دهید.

استفاده از حوله‌های مرطوب یا بسته‌های یخ در قسمت‌های مهمی از بدن مانند کشاله ران، زیر بغل، پشت و گردن، مهم است.

رفع کامل علائم گرمازدگی شاید چند روز طول بکشد، ولی اگر علائم درمان نشوند، به مغز، عضلات، کلیه‌ها و سایر ارگان‌های بدن آسیب می‌رسد.

برای جلوگیری از گرمازدگی، مهمترین اقدام این است که به میزان کافی مایعات خنک بنوشید. آب بهترین نوشیدنی است. اما نوشیدنی‌های ورزشی کم قند به ویژه برای ورزشکاران می‌تواند مفید باشد. این نوشیدنی‌ها می‌توانند جایگزین الکترولیت‌های از دست رفته ناشی از تعریق بیش از حد شوند.

اگر در هوای گرم ورزش می‌کنید، این کار را به قبل یا بعد از طلوع خورشید موکول نمایید. توصیه‌ها بر این است که در داغ‌ترین ساعات روز یعنی بین ساعت ۱۱ تا ۳ بعد از ظهر، از خانه بیرون نیایید.

مراقب باشید. اگر دچار بیماری‌های مزمن مانند آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه، نارسایی احتقانی قلب و بیماری عروق کرونر هستید، در معرض خطر بیشتر برای ابتلا به گرمازدگی قرار دارید.

اگر در خانه هستید، جلوی ورود نور خورشید به خانه را بگیرید. دقت کنید که پرده‌های فلزی و پرده‌های تاریک منجر به گرمای اتاق می‌شوند. از پرده‌های رنگی استفاده کنید و آن‌ها را بسته نگه دارید.

از حمام و دوش آب سرد استفاده کنید.

اگر خارج از خانه هستید، لباس‌های خنک، کلاه و عینک آفتابی را از یاد نبرید.

منبع: آوای سلامت

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار