آخرین وضعیت شاخص‌های همرفتی در جنوب سیستان وبلوچستان/تصعیف بارش‌های مونسون هند از امروز

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بارش‌های همرفتی همچنان تا امروز چهارشنبه در جنوب شرق و بخش‌هایی از نواحی نیمه جنوبی استان ادامه دارد.

دوست محمد کلیم در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،گفت:  از امروز چهارشنبه بارش‌ها مونسون به دلیل افزایش فعالیت باد‌های ۱۲۰ روزه (جریانات شمالی) قدری تضعیف می‌شود، اما مجدد از عصر روز جمعه آینده تقویت می‌شود.

او افزود: بارش‌های تحت تأثیر مونسون هند که از ۱۹ تیرماه در استان شروع شده است تا امروز حدود ۹ شهرستان استان را در برگرفته است که در برخی نواحی سبب جریان یافتن رودخانه‌های محلی و سیلابی شدن برخی معابر شهر‌های جنوب شرق و نیمه جنوبی استان شده است.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به آخرین وضعیت شاخص‌های همرفتی افزود: با توجه به اینکه این بارش‌ها در نتیجه جریانات شدید همرفتی و تشکیل ابر‌های کومولی فرم است، انتظار بارش‌های رگباری، تندباد‌های موقت، صاعقه و رعد و برق نیز وجود دارد.

کلیم تصریح کرد: توصیه می‌شود برای جلوگیری از مخاطرات ناشی از رویداد رعدوبرق و صاعقه و احتمال جاری شدن سیلاب موقت از تردد و استقرار در مناطق مرتفع همچنین درحاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی خودداری شود.

وی در ادامه به تداوم وزش باد‌های ۱۲۰ روزه در شمال استان اشاره کرد و گفت: از یکشنبه شب بر سرعت وزش باد‌های ۱۲۰ روزه در شمال استان افزوده شد و بیشینه سرعت باد تا صبح امروز در زابل به ۹۴ کیلومتر بر ساعت رسید.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه وزش این باد شدید سبب خیزش گردوخاک شد و دید افقی در محدوده فرودگاه زابل را به ۶۰۰۰ متر کاهش داد، افزود: این شرایط سبب شد تا غلظت ذرات معلق با اندازه ۱۰ میکرون در هوای زابل تا صبح امروز به بیش از ۲ برابر حد مجاز برسد.

کلیم ادامه داد: بر اساس خروجی نقشه‌های پیش یابی همچنان وزش باد‌های ۱۲۰ روزه تا آخر هفته در نواحی شمالی ادامه دارد.

وی افزود: شرایط به نحوی است که سرعت وزش باد در ساعات اولیه روز زیاد است، اما بعدازظهر‌ها از سرعت باد کاسته می‌شود.

انتهای پیام/گ

آخرین وضعیت شاخص‌های همرفتی در جنوب سیستان وبلوچستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار