در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

جزئیاتی از حذف سقف پرداختی بیمه سلامت/ کشف ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار همپوشانی در بیمه‌ها

دبیر کمیسیون بهداشت مجلس گفت: از حدود یک سال قبل بیمه سلامت اعلام کرد با توجه به شرایط اقتصادی سقفی را برای بودجه در نظر خواهد گرفت.

بشیر خالقی دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جزئیات اظهارات وزیر بهداشت مبنی بر حذف سقف پرداختی بیمه‌ها اظهار کرد: شرایط فعلی کشورمان و مشکلات اقتصادی در بخش‌های مختلف از جمله بیمه‌ها آنها را وادار می‌کنند تا محدودیت‌هایی در پرداخت هزینه داشته باشند.

وی ادامه داد: از مدتی پیش بیمه سلامت اعلام کرده بود که با توجه به بودجه محدود اقتصادی خود تا حد معینی می‌تواند بودجه به شهرستان‌ها یا مراکز استان اختصاص دهد و توانایی پوشش کامل هزینه‌های بستری و پذیرش سرپایی را ندارد.

خالقی تصریح کرد: این تعیین سقف در برخی از استان‌ها باعث ایجاد مشکلاتی شد که از جمله آنها می‌توان به فرار پزشکان از شهرستان‌های کوچک و کاهش دسترسی مردم آن منطقه به خدمات پزشکی یا افزایش پرداختی از جیب مردم اشاره کرد.

خبرنگار: محبی/

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تأکید بر اهمیت این اقدام وزیر بهداشت گفت: همانطور که می‌دانید یکی از مسائل مهم در حوزه سلامت به اجرای برنامه ششم اختصاص پیدا می‌کند؛ یکی از اهداف این برنامه، آغاز طرح پرونده الکترونیک سلامت بود؛ خوشبختانه با توجه به اقدامات انجام شده، اکنون می‌توانیم ادعا کنیم که مشخصات همه مردم کشورمان در سیستم پرونده الکترونیک ثبت شده است.

وی ادامه داد: از دیگر اهداف درمانی کشور، بهبود دسترسی مردم به پزشک خانواده و ارائه راهنمایی‌های بالینی است؛ همانطور که می‌دانید در حال حاضر بخشی از هزینه‌ها صرف انجام آزمایش‌هایی می‌شود که شاید ضرورتی نداشته باشد و حضور یک راهنمای بالینی می‌تواند خانواده‌ها را در جهت حفظ سلامت راهنمایی کند.


بیشتر بخوانید: برگزاری جلسه شورای عالی بیمه در مرداد ماه


خالقی گفت: همانطور که می‌دانید هزینه‌ها در حوزه درمان نامحدود است و هرچقدر که برای بهبود سطح کیفیت خدمات پزشکی هزینه صرف کنیم، نمی‌توان انتظارات مردم جامعه را برطرف کرد.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به تأثیر طرح‌های وزارت بهداشت بر بهبود عملکرد این حوزه گفت: با اجرای طرح پرونده الکترونیک سلامت و ثبت اغلب مردم، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار همپوشانی در بیمه‌ها شناسایی شدند؛ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار افراد حضور داشتند که بیش از یک سازمان بیمه‌گر خدمات دریافت می‌کردند و اجرای این طرح توانست اختلالات را شناسایی و برطرف کند.

خبرنگار: محبی/

وی گفت: در طول این مدت محدودیت‌های مالی بیمه سلامت باعث شد تا پرداختی بخش‌های مختلف کشور را بودجه‌بندی کنند و درنتیجه افراد جامعه برای استفاده از خدمات پزشکی در بیش از ظرفیت تعیین شده از طرف بیمه سلامت مجبور به پرداخت آزاد هزینه‌ها بودند.

خالقی یادآوری کرد: اقدامات بسیار مناسبی در اجرای طرح تحول سلامت انجام شد، اما اختلالاتی هم در آن وجود داشت، برای مثال مدتی پیش بیمه سلامت بدون در نظر گرفتن بودجه مالی مناسب اقدام به تحت پوشش قرار دادن ۱۱ میلیون نفر از جمعیت کشور کرد که باعث ایجاد اختلالات زیادی در تعیین بودجه این سازمان شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار