حال امروز کالپوش دیدنی است / نتیجه آمد و شد مسئولان به کجا رسید؟

روستای حسین آباد کالپوش در پیچ و خم چرایی رانش زمین و خانه خرابی هایی است که چند ماهی است چوب لای چرخ زندگی آنها گزاشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، روستای حسین آباد کالپوش با جمعیتی بالغ بر ۴۰۰۰ نفر جزء بزرگترین روستا‌های استان سمنان است که در فاصله ۲۲۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان شاهرود و در فاصله ۱۳۰ کیلومتری شهرستان میامی و در جنوبی‌ترین نقطه استان سمنان هم مرز با استان‌های خراسان شمالی و گلستان واقع شده و از آب و هوای معتدل و کوهستانی بهرمند است.

این روستا با ویژگی سرسبزی چشم نوازش و پوشش گیاهی متنوع زبانزد مناطق گردشگری در استان سمنان به خصوص در فصل اردیبهشت با جشنواره شقایق ها و رویش شقایق‌های در دشت‌های وسیعش و در مردادماه با جشنواره گل‌های آفتابگردان است.

شغل مردم حسین آباد کشاورزی و دامداری است و مکان اسقرار آن در مسیر رودخانه‌ای است که در بالا دست این روستا واقع شده است. با توجه به تحقیقات و کارشناسی‌های انجام شده در راستای کنترل آب های جاری برسطح زمین و جلوگیری از هدر رفت آب وتامین منابع آب کشاورزی و آب شرب بخش کالپوش درصدد احداث سد در دهنه آبشار بالا دست این بر آمدند.

اواخراسفند سال ۹۷ بود که با تیتر و اخبار‌های متنوع در خصوص بارش شدید باران و سیلاب، تخریب منازل در سراسر کشورمان مواجه شدیم، در کنار این خبر‌ها جدا از سیل و بارش باران در استان سمنان، خبر رانش زمین در روستای حسین آبادکالپوش شهرستان میامی همه را شوک زده کرد.

از رانش زمین تا دغدغه در زمینه نگهداری تغذیه دام ها و محصولات کشاورزی  و مسکن در روستای حسین آباد کالپوش

در پی وقوع رانش زمین در روستای حسین آباد کالپوش درد و دل های اهالی آن شنیدنی و گویای این مطلب بود که همه در پی تلاشی چندین ساله در مسیر آرامش فرزندانشان، با تلاش مستمر خانه ای پر از عشق و محبت ساخته بودند که حال ویران شده است.

در این بین زن و مردی را دیدم که می گفتند دلبسته به منزلی بودند که نتیجه سالها زحمت آنها بوده  (در حالی که بغض بر گلو داشتند) می گفتند کاش می شد فقط یک خواب باشد و  دستانه پینه بسته همسرش را می دیدم که از سر درگمی و بلاتکلیفی به هم محکم فشار می داد و می گفت: مسئولان کمک کنند ما شرمنده زن و فرزندانمان نشویم  چرا که  آوارگی و بی خانمانی از یک طرف و درد نابودی سالها تلاش برای داشتن یک سر پناه از طرف دیگر ما را با غم همنشین کرده است.

در این  گفت و شنودها بیشترین مسائلی که به گوش می رسید جدا از بحث خانه خرابی اهالی روستای حسین آباد این بود که با توجه به اینکه شغل مردم این روستا کشاورزی و دامداری است اما مکانی برای نگهداری دام و خوراک آنها ندارند و مجبور هستند از روستاهای اطراف و یا اماکن کمی که که در روستا آسیب ندیده استفاده و یا اجاره نمایند.

ابراهیم نمازی دهیار روستای حسین آباد کالپوش در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، در خصوص زمان شروع رانش زمین در این روستا گفت: شروع بحران رانش زمین در روستای حسین آباد کالپوش بر می‌گردد به سال ۹۵ ، از آنجایی که این روستا در پایین دست سد کالپوش قرار گرفته است و این سد در بالاترین نقطه از سطح روستا ساخته شده و کاملا مشرف بر روستا است و قطعا هر گونه تبعاتی در خصوص سد اولین تاثیرش را روی بافت مسکونی روستای حسین آباد خواهد داشت.

وی افزود: اولین تراوشات سد در محله پایین دست روستا، معروف به محله بهرامی‌ها به صورت نشتی آب در منازل اهالی این منطقه که حدود ۱۰ منزل است  خودنمایی کرد. شرکت پیمانکار که در آن زمان همچنان فعال بود در راستای رفع این مشکل اقدام به عملیات زهکشی نمودو برخی از اهالی روستا اقدام به شکایت از شرکت پیمانکار کردند و این شرکت با پرداخت غرامت رضایت آنان را جلب کرد. هر چند بهتر این بود، همان زمان که جرقه‌های اولیه تراوشات سد نمایان شد عملیات زهکشی، اصولی‌تر و بهتر انجام می‌شد.

از رانش زمین تا دغدغه در زمینه نگهداری تغذیه دام ها و محصولات کشاورزی  و مسکن در روستای حسین آباد کالپوش

دهیار روستای حسین آباد کالپوش با اشاره به شروع بحران رانش زمین که علاوه بر محله بهرامی ها، ساختمان خوابگاه مدرسه شبانه روزی هاجر را نیز تخریب کرده بود، گفت: بنا بر گفته اداره آب، بارش های مکرر باعث تخریب و خسارت ساختمان خوابگاه شد. اداره آب اقدام به بازسازی و مقاوم سازی ساختمان مدرسه در همان نقطه کرد و اوایل سال تحصیلی ۹۷ پروژه را به صورت موقت تکمیل و تحویل آموزش و پرورش جهت بهره برداری داد.

از رانش زمین تا دغدغه در زمینه نگهداری تغذیه دام ها و محصولات کشاورزی  و مسکن در روستای حسین آباد کالپوش

نمازی با اشاره به اینکه تقریبا سه ماه از ساخت و تحویل پروژه مدرسه هاجر به آموزش و پرورش نگذشته بود که ساختمان ترک برداشت و اواخر سال ۹۷ ساختمان کاملا فرو ریخت گفت: این اتفاق در شرایطی رخ داد که سال ۹۵ سال خشکسالی بود.

وی در خصوص کارشناسی‌های انجام شده گفت: با توجه به تحقیقات سازمان زمین شناسی ایران در سال ۸۴، در استان سمنان سه نقطه، ۱۹ کیلومتر زمین حسین آباد کالپوش ، دامغان و شهرستان سمنان  رانشی اعلام شد اما مهندسین و پیمانکار سد عملیات ساخت سد کالپوش را آغاز کردند.

دهیارحسین آباد کالپوش تصریح کرد: چگونه امکان دارد با چنین تحقیقات و گزارشی، عملیات عمرانی سد شروع شود. این پروژه ملی است که اعتبار گسترده‌ای به آن تخصیص داده شده است. بهتر نیست قبل از آغاز به کار به مطالعه بیشتر تحقیقات زمین شناسی می‌پرداختند.

نمازی گفت: بنا به هردلیلی از سال ۸۷ عملیات عمرانی سد شروع شد و در سال ۹۲ اولین آبگیری انجام شد. با توجه به بارش‌هایی که در سال ۹۷ داشتیم حجم آب افزایش پیدا کرد  و در حال حاضر نیز حدود ۹۰ الی ۹۲ درصد سد آبگیری شده است.

وی با بیان این موضوع که با شروع رانش زمین در سال ۹۵ در محله بهرامی‌ها، جاده اصلی دسترسی روستا به صورت یکباره در سال ۹۶ فرونشست، اضافه کرد: آن زمان تصور بر این بود که لوله آب شرب که از داخل حسین آباد رد شده نشتی داشته و باعث فرونشست زمین شده، ولی در سال ۹۷ متوجه شدیم که رانش زمین باعث ترکیدگی انشعاب آب شرب لوله اصلی شده است.

از رانش زمین تا دغدغه در زمینه نگهداری تغذیه دام ها و محصولات کشاورزی  و مسکن در روستای حسین آباد کالپوش

این دهیار با اشاره به اینکه روز به روز با آبگیری سد ، فرونشست و رانش زمین بیشتر می‌شد بیان کرد: تابستان ۹۷ که بارش‌های پاییز و زمستان شروع نشده بود میزان رانش زمین در روستا زیاد شد، خانه‌ها ترک برداشت و ۱۷۰ خانوار بی خانه شدند، که از همان موقع ستاد مدیریت بحران استان سمنان وارد عمل شدند. از همان زمان موضوع رانش زمین را بررسی کردند و همین زمان بود که اهالی روستا و برخی کارشناسان انگشت اتهام خود را به سمت سد کالپوش نشانه گرفتند.

نمازی تصریح کرد:در ان زمان مسئولین مدیریت بحران و استانداری  و سایر مدیران دستگاه‌های اجرایی در محل حضور داشتند و شکستگی و قطعی برق را مدیریت کردند و درپی جلسات مدیریت بحران مصوب شد که جاده جدید روستا احداث شود و در صورت از دسترس خارج شدن از آن استفاده گردد.

بنیاد مسکن و استانداری، به ۱۷۰ خانواری که خسارت دیده بودند کمک هزینه اجاره مسکن موقت به مبلغ ۳ میلیون تومان برای شش ماه پرداخت کردند.

وی افزود: نکته‌ای که مردم راخیلی اذیت می‌کند ماهیت این موضوع یعنی چرایی رانش‌ها است. بعد ازخشکسالی‌های اخیر که اتفاق افتاده است، اندک چشمه‌هایی که در منطقه داشتیم کاملا خشک شد و  و سوال اهالی این است که  علت تشکیل چشمه‌های جوشان درپایین دست دیواره سدچیست؟

مردم که احساس می کردند روز به روز بیشتر متضرر می‌شوند به صورت خودجوش اقدام به دعوت و حضور یک مهندس ژئوتکنیک دانشگاه صنعتی شاهرود کردند تا با کار مطالعاتی اثبات کنند که تراوشات مرتبط با سد کالپوش است، ولی دوستان اداره آب منطقه‌ای مانع ازانجام هر عملیاتی شدند.

دهیار روستا می گوید در کنار مطالبه و احقاق حق مردم شناسایی مقصرین این بحران، تعیین تکلیف جانمایی شهرک جدید روستا ضرورتی جدی است. هرچند در همین راستا یک منطقه ۶۳ هکتاری که درنزدیک‌ترین نقطه به روستا است به این امرمهم اختصاص داده شد.

نمازی، دهیار روستا در ادامه گفت: از آنجایی که اوج تراوشات سد از ابتدای اسفند ۹۷ و اوایل فروردین ۹۸ بود باتوجه به شواهد و اعتراضات مردمی مبنی بر تراوشات سد به اداره آب منطقه‌ای و عدم قبول این موضوع از طرف اداره آب منطقه‌ای ، گفته شده که موضوع مربوط به روان آب‌های حاصل از ذوب شدن برف‌های مخزنی است.

اما برف‌ها ذوب شد بارندگی اردیبهشت تمام شد و الان هم که چند ماهی می‌گذرد همچنان تراوشات سد ادامه دارد. سوال اهالی روستا حسین آباد این است که مسئولین اداره آب که می‌گفتند آب‌های جاری بر سطح زمین ناشی از روان آب هاست در حال حاضر که بارندگی نیست، از کجا نشات می‌گیرد؟

دهیار روستا می گوید: با توجه به اینکه اهالی روستای حسین آباد کالپوش بیشتر به دامداری و کشاورزی اشتغال دارند در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی که اهالی این روستا با آن دست وپنجه نرم می کنند دغدغه نگهداری دام ها و  خوراک دامهایشان است که با توجه به اینکه در فصل بهار و تابستان علوفه و غذای مورد نیاز دام را فراهم می کنند و برای فصل زمستان ذخیره و انبار می کنند در شرایط پیش آمده و رانش زمین مکانی برای انبار و ذخیره آن ندارند و مردم خواستار ایجاد و یا در نظر گیری مکانی مناسب برای انبار علوفه و تغذیه دام هایشان را  دارند.

او درپایان در خصوص وضعیت اسکان دانش آموزان در سال تحصیلی جدید ابراز داشت: شرایط برای سال تحصیلی جدید برای دانش آموزان در روستا فراهم است و دانش آموزان دبیرستان هاجر نیز در مدرسه راهنمایی که ظرفیت گنجایش آن را دارد مشغول به تحصیل خواهند شد و در صورت نیاز اقدام به انتقال دانش آموزان رشته نظری به میامی خواهد شد.

از رانش زمین تا دغدغه در زمینه نگهداری تغذیه دام ها و محصولات کشاورزی  و مسکن در روستای حسین آباد کالپوش

احمد ملایری فرماندار میامی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، در خصوص رانش زمین در حسین آباد کالپوش گفت: با توجه به اینکه این روستا در شیب دره‌ای که زیر سد واقع شده است، قرار دارد این موضوع می‌تواند در بحث رانش موثر باشد، چند عاملی که می‌توانند رانش را تشدید کنند شیب، جذب آب زیاد توسط خاک‌های باد رفتی و بارش باران است.

احمد ملایری با اشاره به شروع رانش زمین در سال ۹۷ از ضلع شرقی سد یا جنوب شرقی روستا آغاز شد، افزود: ما شاهد رانش زمین بودیم به طوری که این رانش روز به روز شدت می‌گرفت و تقریبا ساختمان‌های دولتی و خصوصی را تحت شعاع قرار داد.

وی ابراز داشت: با حضور مسئولان استانی و رئیس بنیاد مسکن کشور مقرر شد در راستای جانمایی اهالی روستا اقداماتی صورت گیرد.

که در ابتدای امر ، محله چشم نی برای انتقال درنظر گرفته شد که اهالی روستا به خاطر دوری مسیر از اسکان خودداری کردند که در نهایت منطقه پشت جنگل در حوالی مکان کنونی روستای حسین آباد مورد تایید واقع شد.

 

از رانش زمین تا دغدغه در زمینه نگهداری تغذیه دام ها و محصولات کشاورزی  و مسکن در روستای حسین آباد کالپوش

فرماندار میامی تصریح کرد: همچنین در سفر استاندار و رئیس بنیاد مسکن مقرر شد ۱۵ هکتار از زمین ۶۴ هکتاری پشت جنگل بررسی و کارشناسی بیشتر شود تا در انجا  برای سیل زدگان اسکان دائمی  صورت گیرد.

وی افزود: باتوجه به افزایش بارندگی در فصل سرما و بارش‌های آسمانی شدید درمنطقه کالپوش باید درباره با استحکام تاسیسات آب، برق و گاز تدابیری خاص صورت گیرد که نیرو‌های اجرایی کار خود را به این منظور شروع کردند که کمترین مشکل را داشته باشیم.

از رانش زمین تا دغدغه در زمینه نگهداری تغذیه دام ها و محصولات کشاورزی  و مسکن در روستای حسین آباد کالپوش

و آخرین خبر‌های واصله از  اقای حسن نبی زاده عضو شورای اسلامی روستای حسین اباد کالپوش حاکی از این موضوع است که حدود ۱۵ هکتار از زمین‌های پشت جنگل در سفر اخیر استاندار سمنان به منطقه کالپوش با مشورت صاحبان زمین مجوز تغییر کاربری گرفته است.

و مقرر شده است حدود ۴۵۰۰ مترزمین  تفکیک شده و قطعه بندی شده همراه با سند تحویل افرادی داده شود که خانه‌های آنها بر اثر رانش تخریب و دچار آسیب دیدگی شده است و همچنین  به منظور کمک به خانوده‌هایی که منازل مسکونی آنها از رانش زمین آسیب دیده است  قرار است وام مسکن و وام معیشت   داده شود وعملیات تفکیک و کلنگ زنی تفکیک زمین در مرداد صورت بگیرد.

روستای حسین آباد کالپوش که به جهت زیبایی های گردشگری و طبیعی که در دل خود جای داده است همه ساله در قالب جشنواره ها  سفرها ی زیادی به انجا انجام میشد و نگاه هایی زیادی به ان جلب شده بود و چه سختی ها و هزینه هایی چه از جانب دولت و چه از طرف مشارکت مردمی به منظور عمران و آبادانی آن انجام شده بود تا زمینه توجه بیشتر به طبیعت و گردشگری ان فراهم شود  و یا مدرسه یی که در روستای حسین اباد ساخته شده بود تا بستری مناسب برای تحصیل دختران روستاهای اطراف  در ان فراهم شود اما حال و روز این روستاو منطقه  امروز چندان مساعد نیست و رانش زمین سبب بی خانمانی و آوارگی و نگرانی اهالی  آن شده و توجه بیشتر مسولین  را می طلبد  .

گزارش از مجاور

انتهای پیام/ م

 

برچسب ها: حوادث ، مدیریت بحران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار