افتتاح ۲۰۰ میلیارد ریال طرح عمرانی، خدماتی و فرهنگی در دانشگاه تبریز

رئیس دانشگاه تبریز از افتتاح چند طرح عمرانی، خدماتی و فرهنگی در دانشگاه تبریز با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریالی همزمان با حضور وزیر علوم خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، مجیدی رئیس دانشگاه تبریز در گفتگو با خبرنگاران، با اشاره به سفر وزیر علوم در هفته جاری به تبریز گفت: وزیر علوم دوشنبه و سه‌شنبه در تبریز، پس از جلسه هیئت امنای دانشگاه تبریز، دیدار با روسای دانشگاه‌های استان، دانشکده کشاورزی و خط تولید شیر و لبنیات در این دانشکده را افتتاح کرده، با نمایندگان شورا‌های صنفی دانشجویان دانشگاه دیدار می‌کند و از مرکز رشد و نوآوری دانشگاه تبریز و دانشگاه سهند بازدید خواهند کرد.

رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه هیئت امنای دانشگاه تبریز که برای اتخاذ تصمیمات اساسی و جذب نیروی هیئت علمی و انتقال و تصمیمات کلان دانشگاه سالی دو بار تشکیل جلسه می‌دهد، این بار از وزیر محترم علوم خواهش کردیم در این دانشگاه این جلسه را تشکیل دهند تا از نزدیک با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های دانشگاه آشنا شوند.

وی از افتتاح چندین طرح عمرانی، خدماتی و فرهنگی در دانشگاه تبریز با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریالی همزمان با حضور وزیر علوم خبر داد و گفت: ساختمان مرکزی حراست راه اندازی می‌شود، ساختمان دانشکده کشاورزی اهر هم در سه طبقه مورد بهره برداری قرار گرفته، تجهیز سلف مرکزی و استفاده از سیستم بخار و سالم برای پخت غذا برای اولین بار در بین دانشگاه‌های کشور افتتاح می‌شود و همچنین خط تولید شیر و مواد لبنی در دانشکده کشاورزی راه اندازی می‌شود.

رئیس دانشگاه تبریز، با اشاره به اینکه سیستم بخار مواد مغذی غذا‌ها را حفظ می‌کند که ۳ میلیارد ۲۰۰ میلون تومان توسط صندوق رفاه دانشجویان سرمایه گذاری کرده و برای اولین بار در بین دانشگاه‌هاست ابراز داشت: یک‌چهارم دانشجویان دانشگاه در رشته‌های دانشگاهی حوزه کشاورزی و دامی و صنایع غذایی مشغول به تحصیل هستند که افتتاح خط تولید شیر و مواد لبنی در کنار اراضی کشاورزی ۲۸۰ هکتاری دانشگاه در خلعت پوشان، بستر مناسبی برای علمی شدن کشاورزی و دامداری و مهارت افزایی دانشجویان کشاورزی و صنایع غذایی فراهم می‌کند. این طرح که آموزشی، پژوهشی و خدماتی است، طرح‌های مرغ داری و دامداری هم برای تکمیل زنجیره آن راه اندازی می‌کنیم که هم مزرعه ما فعال شود و هم برای زراعت و اصلاح نباتات به صورت علمی تحقیقات صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه برای تحقق اهداف گام دوم انقلاب نیاز به همایش و کنفرانس نداریم، بلکه باید در عمل به دنبال تحقق اهداف آن باشیم، تصریح کرد: دانشجوی ما به جای اینکه از پشت کامپیوتر و کتاب دروس را بیاموزد، در پشت تراکتور و در میدان مزرعه، به صورت عملیاتی یاد می‌گیرد، این هم به آموزش دانشگاه کمک می‌کند و هم پژوهش و استقلال تأمین گوشت و شیر و لبنیات دانشگاه را تضمین می‌کند.

مجیدی میزان تولید در این طح آموزشی، پژوهشی و خدماتی را یک تن شیر در ساعت عنوان کرد و گفت: حدود ۵ میلیارد برای این طرح هزینه شده و برای توسعه آن به همکاری بخش خصوصی نیاز داریم.

وی راه حل توسعه پژوهش و فناوری برای سایر رشته‌ها را هم تقویتمرکز رشد و نوآوری دانشگاه تبریز عنوان کرد و افزود: ۶۰ شرکت دانش بنیان در دانشگاه تبریز مستقر هستند که علاقمندیم این حوزه را توسعه دهیم و ارتباط صنعت و دانشگاه را تقویت کنیم. از سوی دیگر رشته اقتصاد دیجیتال که در مشهد راه اندازی شده است، با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعاتبه دنبال راه اندازی «مرکز اقتصاد دیجیتال» در تبریز هستیم که فرآیند‌های لازم طی شده و در آستانه راه اندازی قرار دارد.

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه تبریز نوپا هستند و هنوز به محصول تجاری سازی شده نرسیده‌اند، افزود: برای تجاری سازی برنامه داریم و هر شرکتی به تجاری سازی برسد، حاضریم در ۲۰ هکتار زمین خلعت پوشان به شرکت‌های دانش بنیان زمین واگذار کنیم تا تولید و تجاری سازی را آغاز کرده و به رونق برسند.

وی با تاکید بر اینکه اختلاف فاصله ما با دنیا به دلیل اهمیت ندادن به مراکز تحقیق و توسعه و R&D است اضافه کرد: باید این فاصله را کاهش داده و تهدیدات موجود را به فرصت تبدیل کنیم.

مجیدی در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر ظرفیت رصدخانه دانشگاه تبریز برای توسعه گردشگری نجوم در تبریز گفت: شهرداری تهران برای اجاره رصدخانه برای جذب گردشگر درخواست داده است که باید سند اراضی حل می‌شد که این اتفاق افتاد و اکنون به دنبال احداث هتل و مهمان سرا با همکاری بخش خصوصی هستیم چراکه معتقدیم رصدخانه دانشگاه تبریز اولین و یکی از بهترین موقعیت رصد ستاره‌ای و نجوم است که در ۵۵ کیلومتری تبریز و در نزدیکی روستای زینجناب اسکو قرار دارد.

 

انتهای پیام/ش

۲۰۰ میلیارد ریال طرح عمرانی، خدماتی و فرهنگی در دانشگاه تبریز افتتاح می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار