زینلی مطرح کرد؛

انباشت داروی فاکتور ۸ ایرانی در سایه واردات/ برخی از پزشکان نمک پرورده شرکت‌‎های دارویی هستند

رئیس انجمن بیو‌تکنولوژی ایران گفت: به دلیل واردات بی‌رویه، داروی فاکتور ۸ ایرانی در انبار‌ها انباشته شده است.

جلیل نژاد/ انباشت داروی فاکتور ۸ ایرانی در سایه واردات/ رقابت نابرابر تولید کنندگان داخل با وارد کنندگان/ چالش صنعت داروسازی با بدهی مراکز درمانی به شرکت‌های پخش/برخی از پزشکان نمک پرورده شرکت‌‎های دارویی هستندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سیروس زینلی رئیس انجمن بیو‌تکنولوژی ایران در نشست خبری با عنوان بررسی سیاستگذاری‌های اشتباه در کشور و صدمه دیدن تولید کنندگان داخلی بیوتکنولوژی دارویی با بیان اینکه در بسیاری از خدمات سلامت در سطح کشور‌های پیشرفته هستیم، بیان کرد: بسیاری از خارجی‌ها برای درمان به ایران می‌آیند و اگر حمایت‌های کافی صورت نگیرد آمار سفر‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.
 
وی با اشاره به داروی گران قیمت درمان بیماری SMA اظهار کرد: این داروی بایوتک ۲/۱میلیون دلار هزینه دارد و اگر به دنبال تولید این دارو نرویم در آینده یا مجبوریم این داروی گران قیمت را خریداری کنیم یا بسیاری از بیماران ناگزیر به سفر خارج از کشور خواهند شد.

بسته بودن فهرست دارویی کشور صنعت داروسازی را از پویایی می اندازد

زینلی با بیان اینکه متاسفانه بسته بودن فهرست دارویی کشور شرکت‌های داروسازی را دچار چالش کرده است، گفت: بستن فهرست دارویی کشور صنعت داروسازی را از خلاقیت و پویایی می‌اندازد و موجب عقب‌ماندگی آن می‌شود همچنین در این صورت راه برای ورود دارو‌های وارداتی باز می‌شود.
 
رئیس انجمن بیو‌تکنولوژی ایران گفت: کشور‌های پیشرفته دنیا مثل آمریکا از تولید کنندگان دارو‌های بیوتکنولوژی خود در برابر سایر کشورها حمایت می‌کنند به عنوان مثال هند داروی هرسپتین را با ۳۰ درصد کمتر از نمونه آمریکایی آن تولید کرد، اما دولت آمریکا به هند هشدار داد که اگر این دارو را صادر کند این کشور را تحریم خواهد کرد و این یک رویکرد حمایتی از شرکت تولید کننده داروی بیوتکنولوژی است.
 
وی ادامه داد: متاسفانه واردات دارو‌های تولید مشابه، تولید داخل را دچار آسیب می‌کند و موجب عقب‌ماندگی آن می‌شود، به عنوان مثال داروی «افلیبرسپت» که در درمان یک بیماری چشمی مرتبط با عروق خونی شبکه تجویز می‌شود با وجود آنکه مشابه تولید داخل دارد، اما سال ۹۷ حدود ۴۳ تومان واردات داشته است.

فاکتور ۸ آمریکایی بازار را از آن خود کرده است

رئیس انجمن بیو‌تکنولوژی ایران با بیان اینکه داروی فاکتور ۸ ایرانی در انبار‌ها مانده است، گفت: نمونه ایرانی فاکتور ۸ می‌تواند تمام نیاز داخل را تامین کند، اما به دلیل واردات بی‌رویه، این دارو در انبار‌ها انباشته شده و فاکتور ۸ آمریکایی بیشتر بازار را از آن خود کرده است.
 
زینلی ادامه داد: متاسفانه در قیمت گذاری دارو نیز تولیدکنندگان با چالش مواجه هستند و وارد کننده دارو، داروی برند را با قیمت بالا و ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد می‌کند.
 
رئیس انجمن بیو‌تکنولوژی ایران افزود: محصول داخلی می‌تواند ۶۰ درصد قیمت برند را داشته باشد، اما فقط برای ماده اولیه داروی داخلی ارز دولتی تعلق می‌گیرد در حالی که همه هزینه‌های داروی خارجی از جمله چاپ و بسته بندی نیز با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی محاسبه شده و تولید کننده داخلی همه این هزینه‌ها را با ارز آزاد پرداخت می‌کند.

بدهی بالای شرکت‌های پخش به تولیدکنندگان دارو

زینلی با بیان اینکه شرکت‌های پخش مطالبات زیادی از مراکز درمانی دارند، گفت: این مسئله سبب شده است تا شرکت‌های پخش به تولید کنندگان بدهی زیادی داشته باشند و این به صنعت تولید داخل آسیب وارد می‌کند.
 
رئیس انجمن بیو‌تکنولوژی ایران اظهار کرد: در سایه حمایت از واردات شاهد آن هستیم که یک تولید کننده دارو در سوئیس شرکتی تاسیس کرده است و از این راه دارو وارد می‌کند همچنین با تاسیس نمایندگی در ایران به دلیل سرمایه‌گذاری خارجی به دنبال معافیت گمرکی و عوارض است.

برخی از پزشکان نمک پرورده شرکت‌‎های دارویی هستند

رئیس انجمن علمی‌بیوتکنولوژی ایران تصریح کرد: واقعیت این است که برخی از پزشکان ما نمک پرورده شرکت‌های دارویی هستند و بسیاری برای بهره گیری از خدمات وارداتی‌ها از آنها حمایت می‌کنند، اگر تولیدکننده داخلی هم بخواهد چنین حمایت‌هایی از پزشکان داشته باشد باید نجومی هزینه‌ کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار