مدیرعامل آب منطقه‌ای قم عنوان کرد؛

در بخش جعفریه و خلجستان در زمینه تأمین آب با مشکل روبه‌رو هستیم

حاج حسینی مسگر گفت: اگر بخواهیم سرنوشت آب این دو بخش را به ساوه و از طریق سرشاخه‌های دز گره بزنیم کار درستی نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،احمد حاج حسینی مسگر مدیرعامل آب منطقه‌ای قم ظهر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که در سالن جلسات امام جواد (ع) استانداری برگزار شد، با اشاره به طرح‌های آب منطقه‌ای استان در سال ۹۷ گفت:در این سال شرکت آب منطقه‌ای سه طرح ایجاد تسهیلات آب منطقه‌ای از طریق تسهیلات سد کوچری، طرح‌های ملی و طرح‌های ملی- استانی داشته که طرح‌های ملی- استانی در قالب طرح‌های احیا و تعادل بخشی و آواربرداری هستند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای قم با بیان اینکه مجموع اعتبار مصوب حدود ۸ میلیارد تومان بوده که تا ۳۱ تیرماه صد درصد این اعتبارات جذب شده است،تصریح کرد: یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از اعتبارات تخصیص داده‌شده مربوط به طرح‌های ملی بود که تا پایان تیرماه صددرصد تأمین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در مطالعات حق بستر هیچ کدام از تالاب‌ها تعیین نشده است، ادامه داد: با اعتبارات تخصیص داده شده امیدواریم بتوانیم مطالعات لازم را انجام دهیم، بر اساس این مطالعات، ۸۰۰ کیلومتر از حریم رودخانه‌ها را تعیین بستر شده است همچنین یک سری مسیل وجود دارد که سعی در تعیین حریم بستر این مسیل‌ها داریم.

حاج حسینی مسگر با اشاره به وضعیت چاه‌های غیرمجاز استان عنوان کرد: در استان حدود ۱۵ مورد چاه هستند که در سال‌های گذشته زمین محدودی به صاحبانشان اعطاشده بود که باغ پسته ایجاد کرده‌اند، در دو سه سال اخیر پیگیر این چاه‌ها شده‌ایم و جلوی برداشت غیرقانونی را موظف هستیم که بگیریم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای قم با بیان اینکه در سال ۹۷، یک میلیارد و ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار ملی، استانی و ملی- استانی شده مصوب داشتیم، افزود:از منابع بخش خصوصی برای احداث دو نیروگاه برق‌آبی با ظرفیت ۷ مگاوات استفاده و در این زمینه اعتبارات لازم را جذب کرده‌ایم.

وی ادامه داد: مهم‌ترین ردیفی که امسال می‌توانیم از آن بهره‌مند شویم تحت عنوان پایداری و ارتقای آب کیفی است که تخصیص و جذب حدود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار را در دستور کارداریم که در مکاتباتی پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد تا این اعتبار را جذب کنیم.

حاج حسینی مسگر درباره مشکل طرح انتقال آب سرشاخه‌های دز نیز گفت: حدود ۵ میلیون یورو از اعتبارات که برای آبرسانی اختصاص یافته توسط بانک مرکزی بلوکه شده است، پیش‌بینی ما این است که بانک مرکزی این پول را ندهد، دو سالی است که شرط گذاشته‌اند سازمان برنامه باید این اعتبار را تأیید کند، اما سازمان برنامه معتقد است که به تأیید ما نیازی نیست.

حاج حسینی مسگر با بیان اینکه در دو بخش جعفریه و خلجستان در زمینه تأمین آب با مشکل روبه‌رو هستیم، افزود: اگر بخواهیم سرنوشت آب این دو بخش را به ساوه و از طریق سرشاخه‌های دز گره بزنیم کار درستی نیست.

وی با بیان اینکه در استان قم ۲۵۰۰ انشعاب غیرشرب در زمینه آب و فاضلاب روستایی داریم، تأکید کرد: این مسئله از جمله موضوعاتی است که باید مدیریت شود، زیرا اولویت اصلی سرشاخه‌های دز تأمین آب شرب است.

انتهای پیام/ح

۵ میلیون یورو از اعتبارات طرح انتقال آب سرشاخه‌های دز بلوکه شده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار