گزارشی خواندنی از یک بیمارستان حیوانات / از بخش جراحی و MRI تا سونوگرافی و آندوسکوپی!

اینجا بیمارستانی دو طبقه و دارای تمام امکاناتی است که یک مرکز درمانی باید داشته باشد؛ از بخش داخلی و جراحی گرفته تا MRI و اکوی قلب.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، جلوی در این بیمارستان مانند تمام مراکز درمانی که ممکن است هراز گاهی به آن‌ها مراجعه کنیم، یک دستگاه آمبولانس وجود دارد؛ آمبولانسی که مخصوص شرایط اضطراری است. داخل که می‌شویم بخش‌های مختلف بیمارستان مثل بخش داخلی، جراحی، دندانپزشکی، MRI، سونوگرافی، آندوسکوپی، داروخانه و... با تابلو‌های مشخص از یکدیگر جدا شده‌اند حتی تابلوی اعلانات نیز نشان می‌دهد که کدام بیمار در کدام قسمت مشغول دریافت چه خدماتی است. در گوشه‌ای از این بیمارستان زنی در انتظار نوبت دندانپزشکی حیوانی است که همراه خود آورده است، در گوشه‌ای دیگر زن و مردی نگران وضعیت سلامتی سگی هستند که ۱۴ سال است با آنان زندگی می‌کند و در سویی دیگر سگی نگهبان با پایی شکسته منتظر است تا گچ پایش باز شود.

گزارشی خواندنی از یک بیمارستان حیوانات / از بخش جراحی و MRI  تا سونوگرافی و آندوسکوپی!

بخش داخلی این بیمارستان، بخشی است که هر پِت (pet) یا حیوان خانگی بیماری که به اینجا مراجعه می‌کند باید ابتدا برای تشخیص اولیه وارد این بخش شود. در بخش داخلی پیش از هر چیز شناسنامه حیوان و واکسن‌هایی که زده کنترل می‌شود. چند دقیقه‌ای در این بخش می‌ایستم و به صحبت‌های صاحبان حیوانات خانگی که بیمار شده‌اند و توصیه‌های دامپزشک به آنان را گوش می‌دهم. چیزی که در این بخش بیش از همه توجهم را جلب می‌کند زنی است که با استرس زیاد و برافروختگی به بیمارستان مراجعه کرده تا دو تا از گربه‌های مریض محله‌شان را به دامپزشک نشان دهد. به دامپزشک می‌گوید: «لطفا برای درمان این دو تا هرکاری که از دستتون برمیاد انجام بدید، چون اینا گربه‌های خیابونی هستند و گرفتن و آوردنشون به بیمارستان کار خیلی سختیه.»

گزارشی خواندنی از یک بیمارستان حیوانات / از بخش جراحی و MRI  تا سونوگرافی و آندوسکوپی!

حمایت از گربه‌های سطح معابر و خیابان کار اشتباهی است

دامپزشک در واکنش به این صحبت‌ها به آن زن توضیح می‌دهد: «گربه خیابانی خودش صاحب خودشه و شما حق ندارید اون رو بگیرید و بیمارستان بیارید. حمایت از گربه‌های سطح معابر و خیابان کار اشتباهیه، چون وقتی ما شروع به حمایت از گونه‌ای می‌کنیم اون حیوون، شانس بقای بیشتری پیدا می‌کنه و گونه‌های دیگه رو به خطر می‌اندازه و این دخالت توی کار اکوسیستمه.»

گشتی در این بیمارستان دو طبقه می‌زنم. در گوشه و کنج سالن بیمارستان یک زن با کاسکویی که داخل قفس است به دور از سایر حیونات نشسته، او می‌گوید که سگ و گربه‌ها خیلی بد به «کاسکو» یش نگاه می‌کردند، برای همین آمده دورتر از آن‌ها نشسته تا یک وقت به پرنده‌اش حمله نکنند.

کوتاهی ناخن پرندگان چند؟

طبقه دوم بیمارستان بخش داروخانه، خدمات بهداشتی -آرایشی و فروشگاه است. در این بخش مو‌های تعدادی سگ و گربه در حال کوتاه شدن است. مو‌های بعضی از آن‌ها هم به سشوار سپرده شده است. روی یکی از دیوار‌های بیمارستان لیستی از خدماتی که ارائه می‌شود به همراه قیمت آن‌ها نصب شده است؛ قیمت شست و شو و اصلاح حیوانات به ترتیب ۶۵ و ۹۵ هزار تومان است همچنین چیدن بال و کوتاهی ناخن پرندگان حدود ۲۵ تا ۴۰ هزار تومان و قیمت ویزیت نیز ۷۵ هزار تومان است.

گزارشی خواندنی از یک بیمارستان حیوانات / از بخش جراحی و MRI  تا سونوگرافی و آندوسکوپی!

در این بیمارستان بیش از ۳۰ دامپزشک مشغول به کار هستند و روزانه بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ مراجعه کننده دارد. محبی می‌گوید: حدود ۱۸ سال پیش که بیمارستان را راه انداختیم، مراجعه‌کننده زیادی نداشتیم، اما به تدریج تعداد کسانی که حیوان خانگی دارند، بیشتر شد و در حال حاضر بیمارستان ظرفیت بیشتری برای پذیرش بیمار ندارد. از این رو در حال راه‌اندازی شعبه دوم هستیم. بیشتر حیواناتی مانند سگ و گربه و پرنده برای درمان به اینجا مراجعه می‌کنند، اما گاهی اوقات برخی گونه‌های حیات وحش مانند سنجاب و میمون را نیز برای درمان به این مرکز می‌آورند.

گزارشی خواندنی از یک بیمارستان حیوانات / از بخش جراحی و MRI  تا سونوگرافی و آندوسکوپی!

از میمون به عنوان حیوان خانگی نگهداری نکنید

محبی می‌گوید: سنجاب گونه‌ای رو به انقراض از حیات وحش است؛ بنابراین نمی‌توان آن را در خانه نگه داشت، اما وقتی مراجعه‌کنندگان آن را برای درمان پیش ما می‌آورند، ما وظیفه داریم آن را درمان کنیم. گاهی اوقات اگر صاحب «حیوانات خانگی نامتعارف» ظرفیت پذیرش لازم را داشته باشد به آنان می‌گوییم که این حیوان باید در محیط طبیعی زندگی کند و مناسب نگهداری در خانه به عنوان «پت» نیست. همچنین برخی مراجعه‌کنندگان ما از انواع میمون به عنوان حیوان خانگی استفاده می‌کنند. این افراد باید بدانند که این حیوان بیماری‌های مشترک بسیاری با انسان دارد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم این حیوان را به هیچ وجه به عنوان حیوان خانگی نگهداری نکنند.

رییس این بیمارستان دامپزشکی ادامه می‌دهد: افرادی که می‌خواهند حیوان خانگی داشته باشند باید سراغ حیوانات متعارف بروند؛ چراکه بیماری‌های آن‌ها برای ما شناخته شده است و واکسن‌های لازم برای جلوگیری از انتقال بیماری به انسان را داریم. از سوی دیگر به برنامه غذایی آن‌ها آگاه هستیم. در مقابل هر چه افراد به سمت داشتن حیوانات نامتعارف پیش بروند با چالش‌های بیشتری روبه‌رو می‌شوند؛ چرا که ممکن است اطلاعات کاملی از بیماری‌ها و واکسن‌های لازم برای آن حیوان نداشته باشیم. از نظر من هر چه قدر جامعه نسبت به داشتن حیوانات خانگی متعارف سخت‌گیری کند افراد به سمت خریداری حیوانات خانگی نامتعارف می‌روند.

گزارشی خواندنی از یک بیمارستان حیوانات / از بخش جراحی و MRI  تا سونوگرافی و آندوسکوپی!

برای نگهداری از حیوانات خانگی قانون تدوین کنیم

وی در ادامه می‌گوید: در کشور ما ورود سگ‌ها به پارک ممنوع است و این قانون درستی است؛ چراکه پارک باید محلی امن برای بازی کودکان باشد، اما زمانی که ورود سگ‌ها به پارک ممنوع می‌شود باید جایگزینی برای آن انتخاب کنیم و به صاحبان این حیوان مکانی جایگزین را معرفی کنیم. من فکر می‌کنم تصمیم‌گیران کشور درباره این موضوع باید جلسه‌ای با دامپزشکان و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در این زمینه تشکیل دهند و درباره نگهداری از حیوانات خانگی قوانین مدونی - که مورد رضایت همه باشد - را تدوین کنند. امروزه در کشور‌های دیگر اگر فضولات سگ و گربه خانگی در خیابان رها شود و صاحبش آن را جمع نکند، جریمه می‌شود، اما در کشور ما این گونه نیست. از آنجایی که تعداد صاحبان حیوانات خانگی افزایش پیدا کرده باید قوانینی در این باره داشته باشیم.

گزارشی خواندنی از یک بیمارستان حیوانات / از بخش جراحی و MRI  تا سونوگرافی و آندوسکوپی!

محبی در ادامه صحبت‌های خود به فیلم‌های حیوان آزاری که هر از گاهی منتشر می‌شود اشاره می‌کند و می‌گوید: حیوان‌آزاری ناشی از عدم درک موجودیت حیوانات است. متاسفانه ما در کشور آموزش درستی درمورد همزیستی با حیوانات نداریم و به دانش‌آموزان یاد نمی‌دهیم که حیوانات چه نقشی در زندگی ما دارند و اگر منقرض شوند چه تاثیری بر کل اکوسیستم می‌گذارند. برای مثال شاید انگیزه فردی که چندی پیش به توله‌خرسی سنگ پرتاپ کرد و موجب مرگ آن شد این بود که، چون چندین بار خرس به کندو‌های عسل یا باغ‌های او آسیب زده و او درصدد بوده تا برای جبران ضرر اقتصادی از حق خود دفاع کند، اما نمی‌دانسته که نقش آن خرس در اکوسیستم چیست و او هم مثل ما پوست و گوشت و خون دارد و درد می‌کشد.

رییس این بیمارستان دامپزشکی در پایان با اشاره به این موضوع که حیوانات در تمام ادیان به‌ویژه دین اسلام دارای حق و حقوقی هستند که نباید تضییع شود، پیشنهاد می‌دهد: کسانی که قصد دارند حیوان خانگی داشته باشند پیش از خرید آن با یک دامپزشک مشورت کنند تا مشخص شود آیا شرایط نگهداری از آن حیوان را دارند یا خیر؟

گزارشی خواندنی از یک بیمارستان حیوانات / از بخش جراحی و MRI  تا سونوگرافی و آندوسکوپی!

آخرین بخشی که به آن سر می‌زنم «پانسیون» است؛ محیطی سرباز در حیاط بیمارستان. اینجا محلی است که صاحبان حیوانات خانگی می‌توانند به دلیل رفتن به سفر یا هر مشغله دیگری حیواناتشان را به آن بسپارند. صدای پارس سگ‌ها در این بخش بلندتر از هر قسمت دیگری است و با هر صدایی که می‌شنوند به سمت در می‌دوند و منتظرند تا صاحبانشان به دنبالشان بیایند.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.