انتشار آماری شوکه‌کننده از اسراف غذا در عربستان همزمان با گسترش فقر در کشور جنگ‌زده یمن

در حالی که اسراف مواد غذایی در عربستان، آن را در رتبه نخست اسراف‌کنندگان قرار داده است مردم جنگ‌زده یمن که ۵ سال است زیر آتش حملات ریاض و متحدانش قرار دارد، در قحطی به سر می‌برند.

انتشار آماری شوکه‌کننده از اسراف غذا در عربستان همزمان با گسترش فقر در کشور جنگ‌زده یمنبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی الخلیج آنلاین در مطلبی نوشت میزان اسراف مواد غذایی در عربستان به حدی بالاست که این کشور را در رده نخست کشور‌های هدر دهنده مواد غذایی قرار داده است. این در حالی است که افراد بسیاری در این کشور و کشور‌های مجاور آن در فقر بسر می‌برند.

آمار‌های اسراف مواد غذایی در عربستان سعودی به شکل وحشتناکی بالاست و نشان از وقوع فاجعه در این کشور دارد. بر اساس مطالعات و آمار‌های نهاد‌های دولتی عربستان سعودی و بین‌المللی در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸ در عربستان سالانه به ارزش ۱۳.۳ میلیارد دلار مواد غذایی اسراف می‌شود.

اتلاف مواد غذایی به نابودی موادی گفته می‌شود که علیرغم قابلیت مصرف برای انسان، رها یا معدوم می‌شوند. آمار‌هایی که قبلاً یک موسسه خیریه فعال در زمینه مقابله با پدیده اتلاف مواد غذایی در عربستان سعودی منتشر کرده بود حکایت از هدر رفتن روزانه هشت میلیون وعده غذایی در این کشور داشت.

بر اساس آمار‌های این موسسه، سرانه هدر رفت مواد غذایی در عربستان طی یک سال ۲۵۰ کیلوگرم است. ۹۰ درصد از مواد غذایی که در مراسم‌ها در این کشور تهیه می‌شود، مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

بر طبق  آمار دیگری که فوریه ۲۰۱۸ منتشر شد متوسط میزان مواد غذایی که در یک مراسم عروسی در عربستان سعودی تلف می‌شود برای سیر کردن ۲۵۰ گرسنه کافیست.

بر اساس گزارش بخش اطلاعات اقتصادی مجله اکونومیست که ماه مه گذشته از سوی بی‌بی‌سی منتشر شد، هر شهروند سعودی طی سال به صورت میانگین ۴۷۲ کیلوگرم پسمانده غذایی دارد که سه برابر رقم مشابه در کشور‌های اروپایی و آمریکای شمالی است. این مشکل تازگی ندارد؛ بر اساس گزارشی که سال ۱۹۹۲ احمد الشوشان، محقق عربستانی، منتشر کرده بود بیمارستان‌های عربستان سعودی بین ۲۴ تا ۳۲ درصد از مواد غذایی تهیه شده را دور می‌ریزند.

نورة العجمی، رئیس انجمن خیریه موسوم به خیرات در عربستان، می‌گوید در منازل مردم این کشور روزانه هشت میلیون وعده غذایی دور ریخته می‌شود که ارزش آن ۷۰ میلیون ریال سعودی است و معادل غذای مورد نیاز ساکنان شهر ریاض است.

الخلیج آنلاین می‌افزاید: میانگین مصرف سالانه غلات در جهان ۱۴۵ کیلوگرم و این رقم در عربستان سعودی ۱۵۸ کیلوگرم است.

بر اساس گزارش اکونومیست، مصرف سرانه سبزیجات در عربستان کمتر از میانگین جهانی است. این رقم در جهان ۱۳۷ کیلوگرم در سال و در عربستان سعودی ۹۰ کیلوگرم است. بنا بر گزارش سازمان آمار و اطلاعات عربستان سعودی ۴۰.۵ درصد از مردم این کشور از بیماری فشار خون رنج می‌برند. این رقم در جهان ۳۳.۳ درصد است.

در بخش دیگری از گزارش الخلیج آنلاین آمده است: در حالی که رژیم سعودی هزینه‌های سنگینی برای جنگ یمن و ولخرجی‌های محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، می‌کند تا صرف خریداری انواع قایق‌ها و تابلو‌های هنری شود، بر اساس گزارش‌های موجود بسیاری از مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند. بر اساس گزارش سازمان «عدالت و توسعه خاورمیانه و شمال آفریقا»، در این کشور حدود پنج میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می‌کنند. در این گزارش علت گسترش فقر در این کشور، هزینه‌های سنگین جنگ علیه یمن (که مردم آن به سبب تجاوز و محاصره ائتلاف سعودی در قحطی به سر می‌برند) معرفی شده است که بر اساس آخرین ارزیابی‌ها حدود یک و نیم میلیارد دلار در سال است. کاهش بهای نفت یکی دیگر از علل گسترش فقر در عربستان معرفی شده است.

سازمان ملل متحد ژانویه سال ۲۰۱۷ اعلام کرد شدت فقر در برخی مناطق عربستان شوکه‌کننده است. فیلیپ الستون، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، که در خصوص فقر شدید و حقوق بشر فعالیت می‌کند در سفر به عربستان سعودی گفت شاهد شرایط سخت معیشتی برخی از شهروندان عربستانی بوده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، یمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار