معاون آموزشی وزارت بهداشت در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

شرایط خاص گذراندن دوره برای دانشجویان خارج از کشور/ افزایش ظرفیت پزشکی کاری غیرعملی است

لاریجانی گفت: وزارت بهداشت در زمینه تربیت نیرو برنامه ریزی دقیقی انجام داده است و افزایش ظرفیت پزشکی کاری غیرعملی است.

شرایط خاص گذراندن دوره برای دانشجویان خارج از کشور/ افزایش ظرفیت پزشکی کاری غیرعملی استبه گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در حاشیه مراسم افتتاح سامانه سلامت و بیماری کشور که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: وزارت بهداشت برنامه‌ریزی دقیقی در زمینه نیازسنجی‌های کشور در حوزه تعداد پزشکان دارد و امروزه ۳۰ درصد نیرو‌های بومی در دانشگاه‌ها جذب می‌شوند و ۳ برابر مدت تحصیلشان باید در همان مناطق فعالیت کنند.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت ظرفیت‌های اقتصادی و دانشگاه‌ها را مورد بررسی قرار داده است و بر اساس مصوبه شورای عالی پزشکی و نظر بسیاری از کارشناسان این وزارتخانه با برنامه از پیش تعیین شده تلاش کرده است تا نیروی انسانی مورد نیاز را آموزش و تربیت کند.


بیشتر بخوانید: سامانه اطلاعات مصور رسالت‌های توسعه‌ای وزارت بهداشت


معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: افزایش ظرفیت پزشکی کاری غیرعملی است و با توجه به مشکلات و ظرفیت‌های دانشگاه‌ها مسائلی را برای ما ایجاد می‌کند، زیرا بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته کار‌ها در دانشگاه علوم پزشکی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود به همین دلیل افزایش ظرفیت پزشکی کاری غیرعملی است.

لاریجانی در باره انتقال دانشجو از خارج به داخل کشور گفت: از ژانویه ۲۰۱۹ افرادی که در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند باید دوره‌هایشان را در همان دانشگاه‌ها به پایان برسانند و متأسفانه باید بگویم که چندین هزار دانشجو در دانشگاه‌هایی که مورد تأیید وزارت بهداشت نبوده تحصیل می‌کنند.

نمی‌توانیم دانشجویان خارج تحصیل کرده را در دانشگاه ایران مشغول کنیم

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: نمی‌توانیم دانشجویانی که در خارج از کشور مشغول به تحصیل بوده  را در یکی از دانشگاه‌های خوب ایران مشغول به تحصیل کنیم، زیرا این کار به نوعی دور زدن کنکور محسوب می‌شود و امروزه هزاران دانش آموز با استعداد برای تحصیل در رشته پزشکی پشت کنکور مانده‌اند که ادامه تحصیل دانشجویان خارج از کشور ممکن است کشش تحصیل در رشته پزشکی را به دلیل مسائل مختلف نداشته باشند.

لاریجانی ادامه داد: ده‌ها مطالعه در زمینه بیماری‌های غیر واگیر در سال گذشته انجام شد است و وزارت بهداشت اطلاعات بیمارستان‌ها و علت‌های مرگ‌و‌میر و نوع سرطان‌ها را در سامانه اطلاعات سلامت بیماران وارد کرده است؛  ۷۰ نوع سرطان در سامانه سلامت و بیماری به ثبت رسیده و اطلاعات بیش از ۴۰۰ شهر در این سامانه آورده شده است.

وی افزود: با توجه به وسعت کشور اطلاعات نقاط مختلف در اختیار مدیران برنامه نویس قرار می‌گیرد تا با ارزیابی مسائل مختلف عوارض بیماری‌های غیر واگیر در سراسر کشور کاهش پیدا کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در سامانه اطلاعات سلامت و بیماری ریز فاکتور‌های بیماری‌ها در اختیار مدیران قرار گرفته است و وزارت بهداشت تلاش بیشتری برای ارتقا سلامت مردم انجام می‌دهد، افزود: برای اولین بار در کشور از روی نسخ دارویی مدل جدیدی ساخته شده است و در این سامانه تمام اطلاعات مربوط به بیماری‌ها و بیماران بستری در مراکز درمانی از یکدیگر جدا شده‌اند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت ما باید میزان افزایش‌ چاقی را در کشور مهار کنیم، ادامه داد: وزارت بهداشت در زمینه اشتغال برخی از گروه‌هایی که آموزش دیده‌اند دچار مشکلاتی است و تلاش ویژه‌ای در زمینه ایجاد شغل برای فارغ‌التحصیلان و گروه‌های آموزش دیده انجام دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار