رئیس انجمن عکاسان سازمان بسیج هنرمندان:

عکاسان افسران جنگ نرم هستند/ عکاسان انقلابی شور و شوق انقلاب را زنده نگه داشته‌اند

کمال الدین شاهرخ در نشست خبری دوسالانه عکس نور گفت: کارزار انسان‌های متعهد به انقلاب فقط به مردان جنگی معطوف نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، کمال‌الدین شاهرخ رئیس انجمن عکاسان سازمان بسیج هنرمندان، در نشست خبری چهارمین دوسالانه سراسری عکس نور، گفت: انقلاب اسلامی دین بزرگی به گردن جامعه عکاسی دارد. بعد از انقلاب هم هنر عکاسی با ثبت رویداد‌ها و درگیری‌های اجتماعی، دفاع مقدس و ... این دین را ادا کرد.

عکاسان افسران جنگ نرم هستند/ عکاسان انقلابی شور و شوق انقلاب را زنده نگه داشته‌اند

وی افزود: عکاسان افسران جنگ نرم هستند که می توانند با بصیرت و نگاه ویژه خود، توطئه دشمن را خنثی کنند. کارزار انسان‌های متعهد به انقلاب فقط به مردان جنگی معطوف نمی‌شود، بلکه عکاسان انقلابی این شور و شوق انقلاب را زنده نگه داشته‌اند.

رئیس انجمن عکاسان بسیج هنرمندان با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی، نمایشگاه و تجلیل از پیشکسوتان عکاسی توسط این انجمن گفت: این انجمن با دارا بودن بیشترین اعضا، جریان‌های فرهنگی عکاسی را در دست دارد.

وی افزود: مجموعه «شهید شناخت» اطلاعاتی جامع از ۲۵۰ عکاس مرتبط با بسیج و سپاه می دهد؛ کتاب «چند فریم پراکنده» هم خاطرات شهید علی تاج احمدی است و چند روایت کوتاه از زندگی شهید گودرزی در مجموعه «از همان بالا‌ها» گردآوری شده که سعی داریم هرسه کتاب را در هفته دفاع مقدس رونمایی کنیم.

عکاسان افسران جنگ نرم هستند/ عکاسان انقلابی شور و شوق انقلاب را زنده نگه داشته‌اند

شاهرخ در ادامه درباره دوسالانه عکس نور گفت: این دوسالانه از سال ۹۰ آغاز شده است. بیشترین حجم عکس‌ها حدود ۱۶۰۰۰ فریم بود که دوره پیش ارسال شد. در حال حاضر هم با مجموع انجمن‌ها و کانون‌ها ۷۵۰۰ نفر عضو داریم که برنامه‌های جامعی را در طول سال انجام می دهند. اعزام عکاسان به همایش پیاده روی اربعین از مهمترین برنامه هاست. 

وی ادامه داد: جشنواره این دوره به شکل جدیدتر و با موضوع و محور برگزار می‌شود. محور اول موضوعی و مخصوص شبکه‌های بسیج هنرمندان در استانهاست. در این بخش از هر استان ۵ یا ۷ هنرمند انتخاب می‌شوند و این هنرمندان با یک استاد راهنما پروژه‌ها را عکاسی می‌کنند. در بخش آزاد محدودیتی برای شرکت کنندگان وجود ندارد و بین ۷ تا ۱۲ عکس در هر مجموعه عکس انتخاب می‌شود.

دبیر دوسالانه عکس نور درباره موضوعات جشنواره این دوره گفت: بازخوانی ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، رونق تولید و ترویج فرهنگ حمایت و مصرف از کالای ایرانی، خانواده و آسیب‌های اجتماعی، نگاهی نو به دفاع عزت آفرین و غیرتمند اقوام مختلف کشور و معرفی قهرمانان و مبارزان انقلابی و محلی، توانمندی‌ها و شکوه عزت و اقتدار و سازندگی و پیشرفت در چهلمین سال تاسیس و تشکیل بسیج، سالم سازی فضای اجتماعی با ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، نقش مادران و همسران در هشت سال دفاع مقدس، مدافعان حرم و دفاع در برابر استکبار موضوعات این جشنواره هستند.

شاهرخ همچنین در توضیح هیئت داوران بیان کرد: سید عباس میرهاشمی، سیف الله صمدیان، اسماعیل عباسی، حمیدرضا مجیدی و داوود عامری هیات داوران هستند، در بخش ویژه ۳ نفر برگزیده و ۲ مجموعه عکس هم شایسته تقدیر خواهند بود. در بخش آزاد هم ۳ نفر تقدیر می‌شوند. آثار راه یافته به نمایشگاه هم در یک کتاب چاپ می‌شود. دو سوم از مجموعه عکس‌ها باید متعلق به بعد از سال ۹۶ باشد.

عکاسان افسران جنگ نرم هستند/ عکاسان انقلابی شور و شوق انقلاب را زنده نگه داشته‌اند

گفتنی است از نکات قابل توجه در این دوسالانه، پرداخت حق التصویر ۱.۵ میلیون تومانی به هر عکاس راه‌یافته به نمایشگاه است. در مجموع ۱۰۰ عکاس (مجموعه عکس) به نمایشگاه راه می‌یابند و ۱۵۰ میلیون تومان حق‌التصویر دریافت می‌کنند. جایزه این جشنواره از سه میلیون تا هفت میلیون تومان خواهد بود.

اختتامیه چهارمین دوسالانه عکس «نور» خارج از تهران و در یکی از استان‌های محروم برپا خواهد شد. آخرین مهلت ارسال آثار ۲۰ مهر ماه و زمان اختتامیه و برگزاری نمایشگاه‌ها ۲۳ آبان خواهد بود.

انتهای پیام/

رونمایی از چند کتاب درباره عکاسی در هفته دفاع مقدس

 

برچسب ها: هنرهای تجسمی ، عکاسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.