آغاز عملیات اجرایی نیروگاه سیکل ترکیبی هریس / اردکانیان: تحریم‌ها منجر به خود اتکایی بیشتر شد

وزیر نیرو: بیش از ۹۵ درصد تجهیزات نیروگاهی و انتقال آن توسط صنعت گران ما انجام می‌شود که این نشان می‌دهد تحریم‌ها منجر به خود اتکایی بیشتر شده است.

افتتاح فاز اول نیروگاه سیکل ترکیبی هریس توسط رئیس جمهوربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،آیین افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی هریس و آغاز عملیات اجرایی بخار سهند بناب با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور و رضا اردکانی، وزیر نیرو برگزار شد.

اردکانیان وزیر نیرو در این مراسم گفت: ما تا پایان سال ۹۸، ۲۱۷ طرح بزرگ آب و برق را که شامل سدها، تصفیه خانه‌ها و با ۳۲ هزارو ۲۷۰ میلیارد تومان می شود، به بهره برداری می‌رسانیم و ۲۳ طرح بزرگ نیروگاهی و تصفیه خانه هم کلنگ زنی خواهد شد و انشاءالله در سال ۹۹ این رشته روشن ادامه خواهد داشت.

او  افزود: در آذربایجان شرقی نیز امروز ۷ طرح با ۶۰۶۱ میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسد.

وزیر نیرو ادامه داد: در بخش صنعت برق و انرژی کشور عملکرد چشم گیری داشته ایم و درحالی که جمعیت کشور چهار دهه پیش یک چهارم رقم فعلی بود و تنها ۴ هزار مگاوات تولید داشتیم که الان ۸۱ هزار مگاوات است یعنی الان تولیدمان ۱۱ برابر شده است.

اردکانیان افزود: این پیشرفت‌ها حاصل سرمایه گذاری‌های خوبی بوده که اتفاق افتاده و ۴۰ هزار میلیارد تومان در دولت یازدهم سرمایه گذاری شده است.

او اضافه کرد: بیش از ۹۵ درصد تجهیزات نیروگاهی و انتقال آن به کمک صنعتگران ما انجام می‌شود و تحریم‌ها نه تنها تاثیری در کندی این پیشرفت‌ها نداشته بلکه منجر به خود اتکایی بیشتر شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: آنچه در که مدیریت مصرف در دوسال گذشته عایدمان شده یک تربیت و اخلاق جدید است که همیشه با ما خواهد ماند و فاصله‌ای را میان ما و بد مصرفی ایجاد خواهد کرد.

اردکانیان گفت: پیش بینی ما این بود امسال اوج بار ما به ۶۱ هزار مگاوات برسد که با صرفه جویی‌ها  به ۵۷ هزار مگاوات رسید و این نشانگر این است مصرف مدیریت  شده است.

او افزود: تغییر ساعات ادارات، همکاری مردم در سازگاری با دما و استفاده از دستگاه‌های برودتی باعث شده تا این صرفه جویی انجام شود.

ایمان عبدی، مدیر طرح نیروگاه سیکل ترکیبی هریس هم در این مراسم گفت: بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی هریس به ظرفیت ۳۱۰ مگاوات توسط رئیس‌جمهور و وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

عبدی گفت: در این نیروگاه بیش از ۵۸ درصد راندمان را داریم که در بین نیروگاه‌های کشور تقریبا راندمان بالایی محسوب می‌شود و مصرف سوخت هم کمتر است.

او افزود: در این نیروگاه از سیستم بازیاب آب پساب هم استفاده شده و آلایندگی نیروگاه کاملا تحت نظر و مطابق استاندارد‌های سازمان محیط زیست است.

عبدی افزود: ساخت و تکمیل این نیروگاه در دو فاز و ۵۰۰ مگاواتی با مجموع ظرفیت اسمی ۱۰۰۰ مگاوات پیش‌بینی شده است.

مدیر طرح نیروگاه سیکل ترکیبی بیان کرد: این پروژه با پیشرفت ۸۸ درصد روبه‌رو است و میزان اعتبار آن ۲۴۰ میلیون یورو به صورت ارزی و ۲۱۰ میلیارد تومان اعتبار ریالی است.

همچنین در جریان مراسم افتتاح این واحد عملیات اجرایی نیروگاه بخار سهند بناب از طریق ویدئو کنفرانس با رئیس‌جمهور آغاز شده و ظرفیت تولید این نیروگاه ۴۵۱ مگاوات و اعتبار نیروگاه ۲۵۰ میلیون یورو است و برای آن از حداکثر توان داخلی استفاده شده است.

احداث این نیروگاه برای توسعه تولید برق شمال غرب کشور در دستور کار قرار گرفته بود که راندمان بخش گاز این نیروگاه حدود ۴۰ درصد است و در آینده با احداث بخش بخار این مجموعه به ظرفیت ۱۸۰ مگاوات، راندمان سیکل ترکیبی نیروگاه هریس به ۵۸ درصد خواهد رسید.

در این پروژه، ۲۱۰ میلیارد تومان به صورت ریالی و ۲۴۰ میلیون یورو نیز به صورت ارزی، سرمایه گذاری شده است که در بخش نیرو و در مجموع، بیش از پنج هزار میلیارد تومان پروژه برای افتتاح توسط رئیس جمهور وجود دارد.

پیشرفت فیزیکی کل این نیروگاه ۸۶.۵ درصد است که واحد بخار این نیروگاه نیز تا پیش از پیک تابستان سال ۹۹ با شبکه سراسری برق کشور سنکرون خواهد شد.

هدف اصلی احداث پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی هریس ایجاد اشتغال پایدار در منطقه و رفع نیاز‌های برق اعلام شده که با بهره‌برداری از این نیروگاه، صنایع جدید در منطقه ایجاد و موجب جذب سرمایه‌گذاری و توسعه و رونق منطقه می‌شود.

انتهای پیام/م

صحبت های وزیر نیرو در آغاز عملیات اجرایی نیروگاه سیکل ترکیبی سهند بناب

برچسب ها: وزارت نیرو ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار