مربی تیم ملی تکواندو: لیگ تکواندو از نظر بازیکن سازی در وضعیت خوبی قرار ندارد/ در ۳ وزن شانس کسب سهمیه المپیک داریم

مربی تیم ملی تکواندو کشورمان در خصوص آخرین وضعیت ملی پوشان و سایر مسائل توضیحاتی ارائه داد.

علی محمد بسحاق، مربی تیم ملی تکواندو کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، به تشریح شرایط لیگ تکواندو، اوزان مختلف تیم ملی و مشکلات این رشته در فاصله کمتر از یکسال تا آغاز مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو پرداخت.

او در خصوص رقابت های تکواندو اردن گفت: برای افزایش امتیازاتمان در رنکینگ باید در مسابقات اردن شرکت می‌کردیم. تیم‌های آذربایجان، ترکیه و اردن با نفرات اصلی شان در این مسابقات شرکت کردند. سطح مسابقات به نسبت تیم‌های شرکت کننده بالا بود و رقابت‌های نزدیکی انجام شد. تکواندوکاران ما نیز در حد و اندازه‌های خودشان ظاهر شدند و نتایج قابل قبولی کسب کردند. فرزان عاشورزاده بعد از آسیب دیدگی و عمل جراحی که پشت سر گذاشت، پنج ماه از مسابقات دور بود و در این مسابقات  شروع خوبی داشت.

میرهاشم به خاطر بیماری در تورنمنت اردن حاضر نشد

وی ادامه داد: هر کسی می‌تواند درباره تیم ملی تکواندو نظر بدهد، اما عده‌ای در بیرون نشسته اند و بدون اینکه بدانند چه تصمیماتی گرفته و چه برنامه ریزی‌هایی انجام شده است، اظهار نظر می‌کنند و مطمئنا این افراد نظر درستی ندارند. ما برای تورنمنت اردن نفراتی را اعزام کردیم که بیشترین شانس کسب سهمیه المپیک را دارند. میرهاشم هم قرار بود در این مسابقات شرکت کند، اما به علت بیماری به اردن اعزام نشد؛ بنابراین با ۳ تکواندوکار در این مسابقات شرکت کردیم و منطقی نبود که برای این تعداد نفرات ۳ مربی در کنار تیم باشد و تصمیم کادرفنی بر این شد که در اردن من همراه تیم باشم.

تکواندوکار وزن هشتم اردن، قهرمان المپیک و جهان را شکست داد

بسحاق بیان کرد: تکواندوکار اردنی که در بازی فینال سجاد مردانی را شکست داد، در همان مسابقات توانسته بود رادیک عیسایف، تکواندوکار جمهوری آذربایجان که یکی از قهرمانان المپیک و بازی‌های جهانی است را شکست دهد و در ۳، ۴ سال اخیر عضو ثابت تیم ملی اردن بوده و پای ثابت تمام گرندپری‌ها است. داوران این مسابقات بیشتر اردنی بودند که اخطار‌های بی مورد زیادی به سجاد دادند. طبیعی است نه فقط سجاد بلکه هر بازیکنی چنین اخطار‌هایی بگیرد تمرکزش به هم می‌خورد و به خاطر جبران امتیاز تغییر تاکتیک می‌دهد که این مسئله می‌تواند به ضرر بازیکن تمام شود.

برای جبران امتیازات از دست رفته، مجبوریم با نفرات اصلی در تمام مسابقات شرکت کنیم

مربی تیم ملی تکواندو کشورمان خاطر نشان کرد: دوره قبل نسبت به این موضوع که نفرات اصلی ما در تمام مسابقات شرکت می‌کردند، انتقاد می‌کردم، زیرا تمامی نفرات رنک یک وزن خودشان بودند و دلیلی نداشت که در تمام مسابقات شرکت کنند. مثلا خدابخشی با نفر دوم، ۲۰۰ امتیاز اختلاف داشت و شرکت کردن او در تمامی مسابقات توجیهی نداشت. همین مسئله باعث شد که او مصدوم شود و نتواند در المپیک موفق ظاهر شود. اما در حال حاضر تکواندوکاران ما نتوانسته اند به اندازه کافی امتیاز بگیرند و با توجه به این که در تیم ملی تکواندو یک پوست اندازی اتفاق افتاده و تغییراتی در رنکینگ صورت گرفته، بازیکنان ما عقب افتاده اند و ناچاریم برای جبران امتیازات از دست رفته با نفرات اصلی در مسابقات حضور پیدا کنیم. ما مسابقات پس از المپیک را از دست دادیم و نتوانستیم آنچنان که باید امتیاز جمع کنیم.

نباید یک امتیاز را هم از دست بدهیم

وی در خصوص امتیازات رنکینگ تکواندو گفت: امتیازات رنکینگ در هر سال به تدریج کسر می‌شود و پس از ایجاد تغییرات در رنکینگ، تکواندوکاران ما که صدرنشین اوزان خودشان بودند روز به روز رتبه شان سقوط می‌کرد، بنابراین ما سعی کردیم که رتبه بازیکنان را در رنکینگ حفظ کنیم و با شرکت دادن آن‌ها در مسابقات و کسب امتیاز تورنمنت‌ها رتبه شان را ارتقا بدهیم. از طرف دیگر ما به خاطر مشکلات مالی، فرصت شرکت در خیلی از تورنمنت‌ها را از دست داده ایم، اما امسال در تمام تورنمنت‌ها شرکت می‌کنیم تا امتیازات لازم برای کسب سهمیه المپیک را کسب کنیم.

در ۳ وزن شانس کسب سهمیه المپیک داریم

بسحاق درباره شانس های ملی پوشان برای کسب سهمیه المپیک خاطر نشان کرد: ما در وزن سوم شانس کسب سهمیه نداریم، زیرا پس از اینکه خدابخشی را به دلیل آسیب دیدگی از دست دادیم، بازیکنی در سطح او نداشتیم و اختلاف امتیاز زیاد ما در وزن سوم باعث شد تا سهمیه این وزن را از دست بدهیم، اما تلاش می‌کنیم در اوزان اول، دوم و چهارم امتیازات لازم را تا فینال گرندپری که در مسکو برگزار می‌شود، بگیریم تا این ۳ بازیکن به جمع ۵ نفر برتر رنکینگ برسند. پس از آن حدود ۶ ماه تا المپیک زمان داریم و در این مدت برنامه‌های ویژه‌ای برای آماده کردن بازیکنان داریم تا این نفرات را بدون مصدومیت و با آمادگی کامل راهی المپیک کنیم. در مسابقات جهانی و یونیورسیاد از مهران برخورداری ۱۸ ساله در وزن ششم استفاده کردیم، اما او هنوز راه زیادی دارد تا در این وزن تبدیل به بازیکن شش دانگی شود. عرفان ناظمی هم در وزن ۶ مبارزه می‌کند، اما به دلیل کمبودی که در وزن هفتم داشتیم، مجبور شدیم در مسابقات جهانی و یونیورسیاد از او در این وزن استفاده کنیم. تیم ملی در وزن ششم و هفتم ضعف دارد، اما پس از المپیک با استفاده از علی نجفی ملی پوش نوجوان و بازیکنان خوبی که هم اکنون در اختیار داریم، برای المپیک بعدی برنامه ریزی خواهیم کرد.

لیگ بازیکن سازی نداریم

او در خصوص رقابت های لیگ برتر تکواندو بیان کرد: بازیکن سازی در لیگ ما به خوبی انجام نمی شود. تیم ملی جای پشتوانه سازی نیست و باید با جذب بهترین های لیگ، آن ها را به بازیکنان بهتری تبدیل کند تا در مسابقات جهانی و المپیک شرکت کنند. پشتوانه سازی به عهده لیگ و هیئت های استانی است. در حال حاضر بازیکنان خوبی در وزن هشتم داریم اما در سطح اول دنیا نیستند، در وزن ششم و هفتم هم پشتوانه سازی ضعیف بوده و باید طی یکی،۲ سال آینده این ضعف را پر کنیم.

تکواندوکارانی که به ۱۸ سال رسیده اند می‌توانند در رده بزرگسالان بازی کنند

بسحاق ادامه داد: در دیگر رشته‌های ورزشی، مسابقات جهانی و قاره‌ای برای رده امید‌ها برگزار می‌شود، اما در تکواندو این طور نیست، زیرا بازیکنان از رده سنی ۱۸ سال به تیم ملی بزرگسالان دعوت می‌شوند و قهرمانان مسابقات جهانی و المپیک از ۱۸ تا ۲۱، ۲۲ سال سن دارند و تیم امید هم برای زیر ۲۳ ساله‌ها است. همین الان در تیم ملی ایران فرزان عاشورزاده ۲۲ ساله است مهران برخورداری، پلنگ افکن، میرهاشم و عرفان ناظمی هم زیر ۲۳ سال دارند. تمام تیم‌های ملی چنین میانگین سنی دارند و این فقط مربوط به ایران نیست؛ بنابراین نداشتن تیم امید ضعف نیست و تکواندوکارانی که به ۱۸ سال سن رسیده اند می‌توانند در رده بزرگسالان بازی کنند.

باید تعداد باشگاه های شرکت کننده در لیگ افزایش یابد

مربی تیم ملی تکواندو کشورمان درباره تعدا باشگاه های شرکت کننده در رقابت های لیگ برتر گفت: باید بیشتر به لیگ تکواندو بها داده شود و حامیان مالی بیشتری در این عرصه کار کنند تا تیم‌های بیشتری بتوانند در لیگ شرکت کنند. وقتی لیگ ما با ۶ یا ۷ تیم برگزار می‌شود، مسابقات آن خروجی که برای تیم ملی کمک کننده باشد را ندارد، اما اگر بتوانیم لیگ را با ۲۰ تیم برگزار کنیم، استان‌های بیشتری در مسابقات شرکت می‌کنند و رقابت بیشتر می‌شود که این کار تیم ملی را برای پشتوانه سازی راحت‌تر می‌کند و دست کادرفنی را برای انتخاب و استفاده از بازیکنان بازتر می‌کند. در گذشته هر استان یک پایگاه قهرمانی داشت که برای تکواندوکاران مستعد آن استان برنامه ریزی می‌شد و برای آن‌ها اردو برگزار می‌کردند و در آن جا زیر نظر مربیان توانمند آن استان آموزش می‌دیدند و با شرکت در مسابقات مختلف، برترین استعداد‌ها شناسایی می‌شدند و به سطح اول تکواندوی کشور راه پیدا می‌کردند.

لیگ تکواندو از نظر بازیکن سازی ضعیف عمل می کند

وی ادامه داد: در حال حاضر لیگ ما با باشگاه های کمی برگزار می شود و این باشکاه ها به جای بازیکن سازی، به دنبال جذب بازیکنانی می روند که برایشان نتیجه بگیرد. شاید یک یا ۲ باشکاه به فکر بازیکن سازی باشند و لیگ ما از نظر بازیکن سازی خیلی ضعیف است. در حال حاضر شرایط طوری است که بیشتر باشگاه ها دنبال بازیکن حاضر و آماده هستند مثلا تیم ملی بازیکنی را آماده می کند و او در مسابقات مختلف شرکت می کند و تجربه کسب می کند و باشگاه ها همان بازیکن تیم ملی را جذب می کنند. در حال حاضر تیم ملی باشگاه ها را تغذیه می کند، در صورتی که باید باشگاه ها برای تیم ملی بازیکن بسازند.

 به تکواندو توجه کافی نمی شود

او خاظر نشان کرد: تا زمانی که بحبوحه المپیک نیست همه به دنبال رشته‌هایی مانند بسکتبال، والیبال و تکواندو هستند و در فاصله ۶ ماه مانده به آغاز المپیک، نیم نگاهی به رشته‌هایی مثل تکواندو می‌شود. این سیاست خوبی نیست و نباید بین ورزشکارانی که در المپیک برای کشور افتخار آفرینی می‌کنند و پرچم ایران را بالا می‌برند، تبعیض قائل شد. اختلاف درآمدی یک قهرمان تکواندو با یک فوتبالیست، از زمین تا آسمان متفاوت است. امیدوارم وزارت ورزش و جوانان از نظر حقوقی و پاداش‌ها توجه بیشتری به ورزشکاران این رشته کند تا آن‌ها بتوانند بدون دغدغه به ورزش خود ادامه دهند. ورزش حرفه‌ای کوتاه مدت است و ورزشکار باید در عمر ۷، ۸ ساله ورزشی که دارد، حداقل در بحث مالی مشکل و دغدغه‌ای نداشته باشد.

امیدوارم مسئولان ورزش کشور توجه بیشتری به فدارسیون های ورزشی کنند

بسحاق در پایان تصریح کرد: امیدوارم مسئولان ورزش کشور توجه بیشتری به فدارسیون‌ها کنند. هنوز بودجه خیلی از فدراسیون ها، به ویژه فدراسیون تکواندو پرداخت نشده است. وقتی که فدراسیون دستش خالی باشد نمی‌تواند اولیه‌ترین کار‌ها را انجام دهد. تغذیه بازیکنان باید خیلی بهتر از چیزی که الان هست باشد. وقتی ورزشکاران ما برای چند ماه در اردو هستند باید وضع حقوقی آن‌ها بهتر شود تا حداقل دغدغه مالی نداشته باشند و تمرکزشان روی ورزش باشد. از پیشکسوتان و افرادی که واقعا دلسوز تکواندو هستند می‌خواهم هر مشورت، انتقاد یا راهکاری دارند، به ما ارائه کنند و از بازیکنان تیم ملی حمایت کنند تا بتوانند در مسابقات المپیک برای ایران افتخار آفرینی کنند و باعث سربلندی تکواندو شوند. هر تیمی بیش از هر چیزی به آرامش نیاز دارد و بالاترین آرامش برای یک تیم این است که از استرس‌ها و فشار‌هایی که از بیرون به تیم وارد می‌شود، دور باشد. از همه اهالی تکواندو، حتی کسانی که مغرض هستند می‌خواهم برای مدتی رعایت حال تیم ملی را بکنند تا بازیکنان به المپیک بروند و نتایجی در خور شان تکواندوی ایران کسب کنند.


بیشتر بخوانید:

احمدی بر سکوی قهرمانی ایستاد/ ۴ مدال طلای تکواندو مردان به نام ایران ثبت شد

اسامی تیم ملی تکواندو ایران اعزامی به ژاپن مشخص شد

۳ مدال طلا و نقره حاصل تلاش ملی پوشان تکواندو در اردن


انتهای پیام/

اظهارات بسحاق در خصوص آخرین وضعیت تیم ملی تکواندو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار