برگ دیگری از سردی روابط برلین-واشنگتن؛

شرکت نکردن آلمان در ماموریت دریایی تنگه هرمز موجب عصبانیت آمریکا شد

سفیر آمریکا در آلمان از تصمیم اخیر برلین مبنی بر شرکت نکردن در ائتلاف دریایی واشنگتن در تنگه هرمز انتقاد کرد.

شرکت نکردن برلین در ماموریت دریایی تنگه هرمز موجب عصبانیت آمریکا شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، ­سفیر آمریکا در آلمان پنجشنبه با انتقاد شدید از دولت آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که تمایل ندارد به ماموریت دریایی در تنگه هرمز ملحق شود، گفت آلمان که بزرگترین اقتصاد اروپاست باید مسئولیت جهانی بیشتری بر عهده گیرد.

روابط آمریکا و آلمان از زمان تصدی دونالد ترامپ به سمت ریاست جمهوری، به علت اختلافات بر سر مجموعه‌ای از مسائل، از هزینه‌های دفاعی گرفته تا تعرفه‌های تجاری، خط لوله گاز نورداستریم ۲ و ایران تیره شده است.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان پنجشنبه مشارکت کشورش را در ماموریت دریایی تحت رهبری آمریکا در تنگه هرمز، نزدیک ایران منتفی دانست. وی پس از آن این تصمیم را اعلام کرد که آمریکا گفت از آلمان در این خصوص درخواست رسمی کرده است. ماس گفت آلمان می‌خواهد تنش‌ها با ایران را کاهش دهد و برای اجتناب از تنش آ‏فرینی باید هم نوع تلاشی صورت داد.

ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان با ابراز ناامیدی از این تصمیم گفت آلمان وظیفه‌ای دارد که باید انجام دهد. وی به روزنامه اگزبرگر الگماین گفت: ”آلمان بزرگترین قدرت اقتصادی در اروپاست. این موفقیت مسئولیت‌های جهانی به همراه دارد.“

گرنل تصریح کرد آمریکا هفته‌ها تلاش کرده است حمایت آلمان را برای شرکت در ماموریت نظامی در تنگه هرمز جلب کند و با اینکه یکی از وزیران درباره بررسی این درخواست‌ها سخن گفت، وزیر خارجه آن را رد کرده است.

انرگت کرمپ کارنبائر Annegret Kramp-Karrenbauer، وزیر دفاع آلمان در بروکسل با استفاده از لحن ملایم‌تر از ماس، گفته است آلمان مشغول ”بررسی“ این درخواست است.

گرنل از سال گذشته که به عنوان سفیر آمریکا در آلمان منصوب شده است، با دیدگاه‌های صریح‌اللهجه و انتقاد از آلمان، جنجال‌آفرین شده است.

موضوع دیگری که موجب بروز تنش شده است این است که یک کمیته سنای آمریکا چهارشنبه طرحی برای تحریم شرکت ها، از جمله چند شرکت آلمانی و افرادی تصویب کرد که در احداث خط لوله گاز نورداستریم ۲ از روسیه به آلمان مشارکت دارند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، آلمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار